۰ نفر

فروش بازار کفش، نصف پارسال

۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۱۲
کد خبر: 468041
فروش بازار کفش، نصف پارسال

تولیدکنندگان و فروشندگان کفش ازجمله اصنافی بودند که به واسطه شیوع کرونا و از دست دادن بازار شب عید، ضرر و زیان بسیار زیادی را متحمل شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ بازار کفش از ابتدای امسال تاکنون نیز رونق چندانی را شاهد نبوده و برگزاری غیرحضوری کلاس‌های درس هم باعث شد امید چندانی به فروش اول مهر نداشته باشند. با این حال تغییر فصل و آغاز بارندگی‌ها شاید بتواند رونق را به مغازه‌های کفش‌فروشی برگرداند. با مهدی عبداللهی، نایب‌رئیس اتحادیه کفش ماشینی گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت تولید و فروش کفش بعد از رکود ناشی از کرونا چگونه است؟

تولیدی‌ها از چند ماه قبل از عید با پیش‌بینی فروش آخر سال و شب عید حجم زیادی کفش تولید کردند اما با از دست رفتن بازار شب عید، بخش زیادی از این اجناس در تولیدی‌ها و کارخانه‌ها دپو شد و باتوجه به اینکه این اجناس، فصلی و مربوط به نیمه اول سال بود سرمایه زیادی از تولیدکنندگان از دست رفت. اما با این حال از برج 3و 4 امسال تولیدکننده‌ها با پیش‌بینی برای 6 ماه دوم سال، کار تولید کفش‌های پاییزه و زمستانه را آغاز کردند، چون دولت هم ابتدا اعلام کرد که مدارس بازگشایی نمی‌شود اما بعد با تغییر این تصمیم اعلام شد که کلاس‌ها حضوری خواهد بود و این انگیزه‌ای شد که تولید از سر گرفته شود. اما این تولید به هیچ وجه در حد سال‌های گذشته نبود و در تیراژی بسیار پایین‌تر از هر سال انجام گرفت.

آماری از میزان کاهش تولید و فروش دارید؟

فروش مغازه‌های کفش به‌شدت پایین آمده و در بهترین شرایط 50 درصد سال گذشته است. در گفت‌وگویی که با بعضی فروشندگان کفش‌های ورزشی و بچگانه داشتم، اعلام کردند که فروش‌شان تا امروز به نصف مدت مشابه پارسال هم نرسیده است. طبیعتا با کاهش فروش مغازه‌ها، تولیدی‌ها هم حجم تولید و فروش‌شان پایین آمده است؛ چون مغازه‌ها با توجه به رکود بازار و فروش نرفتن اجناس شش ماه اول سال جنس کمتری خریداری کردند. البته تولیدی‌ها با توجه به نامشخص بودن شرایط و ادامه شیوع کرونا با احتیاط کامل پیش رفتند و با کمتر از 50 درصد ظرفیت، تولید را شروع کردند. چون هم‌اکنون بازار آرام است و ظرفیت و کششی برای تولید بیشتر از این ندارد. به نظر می‌رسد این وضعیت فعلا تغییری نمی‌کند مگر اینکه تغییرات آب و هوایی زود اتفاق بیفتد و بارندگی داشته باشیم که بازار تغییر و تحول خاصی داشته باشد، اما به ‌طور کلی و با شرایط موجود رونق  بازار 50 درصد پارسال است.

تغییرات قیمتی در چند ماه اخیر چگونه بوده است؟

متأسفانه ثبات نرخ در بازار نیست و قیمت مواداولیه مرتبا در حال افزایش است، حقوق کارگر افزایش یافته و کارگر زبده و آموزش دیده هم کم و گران است و عواملی از این دست هزینه تولید را برای کارخانه‌ها افزایش داده است. قیمت‌های مواداولیه رویه، زیره، چرم، چسب، جعبه و کارتن، افزایش بسیار زیاد داشته‌اند. تغییرات نرخ مواداولیه تولید به قدری لحظه‌ای است که بعضی از تولیدکننده‌ها فاکتور را نمی‌بندند؛ به این معنی که فقط تعداد و مشخصات جنس را می‌نویسند و قیمت را خالی می‌گذارند و به‌روز و براساس زمان تحویل قیمت را محاسبه و فاکتور را کامل می‌کنند. این به هیچ عنوان پسندیده نیست ولی با توجه به افزایش روزبه‌روز هزینه‌ها مجبورند این کار را انجام دهند. چسبی را که امروز قیمت کردم نسبت به 4 روز پیش 15 هزار تومان گران شده بود و بهانه هم این است که ماده اولیه تولید آن وارد کشور نمی‌شود. دیگر اجناس هم به همین نسبت تغییر قیمت داشته‌اند. در مواداولیه‌ای که کاملا ساخت ایران است هم همین افزایش قیمت دیده می‌شود؛ چون 30 تا40 درصد ماده اولیه بخش عمده‌ای از آنها وارداتی است و با ارز آزاد وارد کشور می‌شود.