۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ملزومات موفقیت تجارت الکترونیک در حوزه کشاورزی/ راه‌های افزایش اطمینان مشتریان نسبت به کیفیت محصولات کشاورزی و مواد غذایی

۲۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵
کد خبر: 466597
ملزومات موفقیت تجارت الکترونیک در حوزه کشاورزی/ راه‌های افزایش اطمینان مشتریان نسبت به کیفیت محصولات کشاورزی و مواد غذایی

افزایش اطمینان خریداران محصولات کشاورزی نسبت به شیوه تولید و کیفیت آن‌ها از جمله مهمترین ملزومات موفقیت شرکت‌های فعال در تجارت الکترونیک این محصولات است. در همین رابطه، ارائه اطلاعات دقیق و به روز در مورد فرایند تولید و توزیع محصول، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اقتصادآنلاینسجاد رفیع؛ افزایش چشمگیر توجه افراد به منشاء، محتوا و سلامت محصولات کشاورزی طی سالیان اخیر، مساله‌ای مربوط به برخی کشورهای خاص نبوده و تقریبا در تمام کشورهای جهان قابل مشاهده است. در همین رابطه، توجه ویژه شرکت‌های فعال در تجارت الکترونیک این محصولات به این مساله، نقش بسزایی در موفقیت آن‌ها در بازار دارد. این مساله، به ویژه پس از بروز اپیدمی کووید 19 و افزایش اقبال مردم به خرید آنلاین انواع کالاهای کشاورزی و غذایی، از اهمیت بالایی برخوردار گردیده است. در همین زمینه، موفقیت شرکت‌های استارتاپی این حوزه در مدیریت صحیح زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و جلب اطمینان مشتریان در رابطه با کیفیت محصولات می‌تواند دوام و رشد این شرکت‌ها را تا حد زیادی تضمین نماید. در ادامه به بررسی برخی راهکارهای مناسب برای افزایش و تثبیت خریداران آنلاین (فروشندگان عمده، رستوران‌ها و ...) محصولات کشاورزی خواهیم پرداخت.

رزرو محصولات:

ایجاد ساز و کار مناسب برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، مهمترین نقش را در جلوگیری از ایجاد کسری و همچنین مازاد (که به معنای هدر رفت محصولات کشاورزی است) محصولات کشاورزی در بازار دارد. در همین رابطه، پیش خرید  و یا ثبت سفارش مشتریان قبل از مرحله برداشت محصولات، تاثیر بسزایی در ایجاد این تعادل دارد. شرکت Crofarm از جمله استارتاپ‌های هندی در حوزه تجارت الکترونیک محصولات کشاورزی است که توانسته از طریق اخذ سفارشات و انتقال آن‌ها به کشاورزان، نقش غیر قابل انکاری در تامین دقیق و به موقع نیازهای بازار ایفا نماید.

 در این زمینه بخوانید:

کاهش نگرانی در مورد کیفیت محصولات:

یکی از چالش‌های پیش روی فعالان حوزه تجارت الکترونیک، کاهش نگرانی‌ مشتریان در مورد کیفیت محصولات است و این مساله‌ به ویژه در حوزه کشاورزی و مواد غذایی حائز اهمیت است. یکی از استراتژی‌های بسیار کارآمد در این رابطه، ترغیب کشاورزان مختلف به ارائه اطلاعات کامل در مورد شیوه کشت، سموم به کار رفته و ... است. شرکت هندی GoFarmz در این راستا اقدام به انتشار اطلاعات کاملی در مورد کشاورزان و شیوه کار هر یک از آن‌ها نموده است. دریافت و انتشار نظرات و انتقادات مشتریان در مورد کیفیت محصولات تولیدی کشاورزان مختلف، یکی دیگر از راهکارهای موفق در این زمینه است. به طور کلی، ارائه اطلاعات مستمر در مورد محصولات کشاورزی در مراحل مختلف تولید و توزیع، نقش بسزایی در افزایش اطمینان خریداران و در نتیجه سوددهی شرکت‌های فعال در حوزه خرید و فروش آنلاین این محصولات دارد. در همین رابطه، شرکت Ninjacart در حال ایجاد چنین امکانی برای مشتریان عمده میوه‌ و سبزیجات است. اطلاع‌رسانی در مورد نحوه کار کشاورزان، شرایط انبارداری، طریقه حمل و نقل و ... از جمله برنامه‌های این شرکت در این زمینه است.

خدمات‌رسانی به مشتریان از مجرای انواع کانال‌های ارتباطی:

فعالان این حوزه علاوه بر راه‌های ارتباطی معمول مانند ایمیل، پیام‌رسان فیسبوک و ... باید اقدام به طراحی شیوه‌های ارتباطی مدون و کارآمدی میان خریدار و فروشنده نمایند. در همین رابطه، ایجاد پلتفرم‌هایی به منظور ایجاد ارتباط مستقیم میان کشاورزان و مشتریان می‌تواند منجر به شکل‌گیری همکاری بلندمدت و توام با اطمینان میان آن‌ها شود. پلتفرمLazada  را می‌توان از جمله موفق‌ترین پلتفرم‌ها در این زمینه دانست.