۰ نفر

طبق جدیدترین آمار؛

ایران به کشورهای عربی چقدر کالا فروخت؟

۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۱۶
کد خبر: 466401
ایران به کشورهای عربی چقدر کالا فروخت؟

جدیدترین آمار ارائه شده از سوی سازمان توسعه تجات نشان می‌دهد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، همچنان جزو اصلی‌ترین واردکنندگان کالا از ایران به شمار می‌روند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، ایران حدودا ۱۱ میلیارد دلار صادرات داشته که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش حدودا ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی با کشورهای همسایه تحت تاثیر این ویروس اصلی‌ترین عامل تاثیر گذار در ثبت این آمار بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان شرکای اصلی تجاری ایران، ترکیه بیشترین کاهش عملکرد را داشته و تا پایان مرداد ماه، تنها حدود ۵۰۰ میلیون دلار واردات از ایران داشته است.

در میان شرکای تجاری ایران، کشورهای همسایه و منطقه نقشی کلیدی دارند و سازمان توسعه تجارت اعلام کرده برای افزایش بازار صادراتی ایران در میان کشورها، برنامه ریزی گسترده نیاز است.

این سازمان در آمارهای سال جاری خود اعلام کرده که تا پایان مرداد ماه امسال، کشورهای عربی، مجموعا از ایران ۲.۵ میلیارد دلار کالا وارد کرده‌اند که این عدد بیش از ۲۰ درصد از کل آمار صادراتی ایران در سال جاری به شمار می‌رود.

این آمار در حالی به دست آمده که تحت تاثیر کرونا، میزان صادرات ایران به این کشورها نیز کاهش یافته و حدودا ۳.۵ میلیارد دلار در مقایسه با سال قبل کمتر شده است.

در میان کشورهای عربی منطقه، عراق با واردات یک میلیارد و ۸۳۴ میلیون دلاری، اصلی‌ترین کشور وارد کننده کالا از ایران در منطقه بوده است. عراق مانند سال‌های گذشته، پس از چین دومین وارد کننده عمده کالا از ایران به شمار می‌رود.

پس از عراق، امارات متحده عربی با ۳۱۰، عمان با ۱۱۰، کویت با ۵۸، سوریه با ۵۶ و قطر با ۴۵ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. همچنین سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، هیچ صادراتی از ایران به مقصد دو کشور عربی عربستان سعودی و یمن صورت نگرفته است.

سازمان توسعه تجارت پیش بینی کرده که با کاهش محدودیت در ترددهای مرزی، در ماه‌های باقی مانده از سال ۹۹، بخشی از کاهش صادرات به ثبت رسیده در این حوزه جبران شود.