۰ نفر

صورت وضعیت واردات کالاهای اساسی

۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵
کد خبر: 466296
صورت وضعیت واردات کالاهای اساسی

آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی اعلام شد. بر اساس آنچه از سوی مقامات گمرکی اعلام شده از ابتدای سال تا پانزدهم شهریورماه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی وارد بنادر شده که ارزش این میزان کالای اساسی ۵ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین موجودی کالا در بنادر کشور در حال حاضر ۲/ ۳ میلیون تن است که ۲ میلیون تن از آن در بندر امام دپو شده و ۳/ ۱ میلیون تن از کالاهای اساسی را ذرت تشکیل داده است. البته این موضوع نیز عنوان شده است هر چند ترخیص پنج قلم کالای اساسی بدون کد رهگیری بانکی فراهم شده اما برخی از صاحبان کالا تا زمان تامین ارز، تمایلی به ترخیص کالای خود ندارند. البته این موضوع پیش از این نیز از سوی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اعلام شده بود.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در آخرین اظهارات خود درباره میزان ترخیص کالا از ابتدای سال تاکنون گفت: از ابتدای سال تا پانزدهم شهریورماه، ۶ هزار و ۴۴ تن کره به ارزش ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۲۰۳ دلار ترخیص شده است و معمولا محموله‌های کره در مدت زمان کوتاه ترخیص می‌شوند مگر اینکه صاحب کالا نتواند مجوزهای مورد نیاز را دریافت کند.

او درباره ترخیص برنج از بنادر و گمرکات کشور گفت: همچنین از ابتدای امسال تا هفدهم شهریورماه، ۵۱۲ هزار و ۴۸۴ تن برنج ترخیص قطعی شده‌اند که ارزش این میزان ۴۶۸ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۷۹۴ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک با اشاره به میزان برنجی که در جریان ترخیص است، ادامه داد: میزان برنج اظهار شده و منتظر صدور کد رهگیری بانک مرکزی ۲ هزار و ۳۲۱ تن به ارزش ۲میلیون و ۶۳۴ هزار و ۹۶۵ دلار است.

او افزود: همچنین ۲۰۰ هزار تن برنج در بنادر موجود است که در حال انجام تشریفات گمرکی هستند که این میزان در حال طی مراحل مجوزهای ارزی، تسویه با شرکت‌های حمل و نقل و انتقال اسناد مالکیت به صاحبان کالا است.

لطیفی با بیان اینکه از ابتدای سال تا هفدهم شهریور ماه ۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۲۵۷ تن ذرت ترخیص شده است، گفت: ارزش این میزان ذرت ترخیص شده یک میلیارد و ۹۶ میلیون و ۷۵ هزار و ۸۴۷ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک افزود: همچنین در این مدت زمان ۹۴۷ هزار و ۶۵۶ تن جو به ارزش ۲۳۰ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۵۴۹ دلار ترخیص شده است. همچنین ۴۱۵ هزار و ۲۳۲ تن کنجاله سویا به ارزش ۱۶۶ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۱۷ دلار ترخیص شده است.

او درباره میزان لاستیک سنگین ترخیص‌شده گفت: ۲۷ هزار و ۲۰۴ تن لاستیک سنگین به ارزش ۹۴ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۸۹۱ دلار ترخیص شده. همچنین ۲ هزار و ۳۹۳ تن به ارزش ۷ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۳۱۳ دلار در جریان ترخیص است و این میزان هم با صدور مجوزهای مربوطه ترخیص می‌شوند.

لطیفی ادامه داد: از ابتدای سال تا پانزدهم شهریور ماه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی وارد بنادر شده که ارزش این میزان کالای اساسی ۵ میلیارد دلار بوده است. همچنین موجودی کالا در بنادر کشور در حال حاضر ۲/ ۳ میلیون تن است که ۲ میلیون‌تن از آن در بندر امام دپو شده و ۳/ ۱‌میلیون تن از کالاهای اساسی را ذرت تشکیل داده است.

او افزود: بخشی از کالاهای اساسی برای ترخیص منتظر تامین ارز است که به‌صورت اعتباری خریداری شده و باوجود اعلام گمرک، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مبنی بر اینکه ترخیص پنج قلم کالای اساسی ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی و روغن خام بدون ارائه کد رهگیری بدون مانع است به نظر می‌رسد برخی از صاحبان کالا تا تامین ارز تمایلی به ترخیص کالای خود ندارند.