۰ نفر

بنا به اعلام وزارت صمت؛

ارزش تجارت خارجی ایران از ۲۴میلیارد دلار فراتر رفت/ صادرات سه و نیم برابر واردات شد

۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۱۸
کد خبر: 464681
ارزش تجارت خارجی ایران از ۲۴میلیارد دلار فراتر رفت/ صادرات سه و نیم برابر واردات شد

مجموع تجارت خارجی کشور در ۵ ماهه اول سال ۹۹، معادل ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ثبت شده که از این رقم، سهم صادرات ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش اقتصادآنلاین، در ۵ ماهه ابتدای امسال، مجموع تبادلات تجاری ایران با سایر کشورها بالغ بر ۵۲ میلیون تن کالا معادل ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۳۸ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۳.۸ میلیون تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

از ۱۷.۸ میلیون تن واردات حدود ۱۰ میلیون تن از کالاهای وارده کالاهای اساسی بودند و در زمینه کشاورزی نهاده‌های دامی در زمینه ذرت ۴.۳ میلیون تن واردات داشته که حدود ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. به طور کلی بیش از ۸۵ درصد کالاهای وارداتی به کشور کالای اساسی و نهاده‌های تولید است.

صادرات سه و نیم برابر واردات شد

مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی در مرداد به ۹ میلیون و ۸۲۲ هزار تن و ارزش ۵ میلیارد و ۳۷ میلیون دلار رسیده است.

بنابر این گزارش، سهم صادرات نیز ۷ میلیون و ۷۸۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار بوده و همچنین سهم واردات، ۲ میلیون و ۴۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار بوده است.

چین با ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار تن به ارزش ۵۶۶ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن به ارزش ۴۴۱ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۳۲۴ هزار تن به ارزش ۳۳۸ میلیون دلار، افغانستان با ۵۱۴ هزار تن به ارزش ۱۵۸ میلیون دلار و ترکیه با ۲۲۶ هزار تن به ارزش ۱۰۸ میلیون دلار، پنج مقصد صادراتی کشورمان بوده اند.

کالاهای صادراتی ایران به این پنج کشور از لحاظ وزنی ۷۳ درصد و از لحاظ ارزش بیش از ۷۴ درصد از صادرات ما را به خود اختصاص داده‌اند.

پنج کشور اصلی طرف معامله برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور در مرداد، چین ۳۳۵ هزار تن به ارزش ۷۴۶ میلیون دلار، امارات ۳۹۰ هزار تن به ارزش ۷۰۷ میلیون دلار، ترکیه ۲۲۷ هزار تن به ارزش ۲۹۷ میلیون دلار، هند ۱۵۲ هزار تن به ارزش ۱۸۴ میلیون دلار و آلمان با ۵۵ هزار تن به ارزش ۱۲۵ میلیون دلار بوده اند که در مجموع یک میلیون و ۱۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۹ میلیون دلار کالا از این کشورها وارد کشور شده است.

از لحاظ وزنی نزدیک به ۵۷ درصد و از لحاظ ارزش ۷۴ درصد کل واردات کشور در مرداد به این پنج کشور اختصاص پیدا کرده است.