۰ نفر

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران مطرح کرد؛

بازگشت روند تجارت خارجی کشور به روال عادی

۱۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۵۰
کد خبر: 464165
بازگشت روند تجارت خارجی کشور به روال عادی

رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به مشکلات دریافت ارزش افزوده صادرکنندگان به دلیل راه اندازی "سیستم اریس" گفت: روند تجارت خارجی در یک ماه گذشته به روال سابق بازگشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد لاهوتی در خصوص بازگشت ارزش افزوده صادرکنندگان اظهار داشت: در خصوص ارزش افزوده صادرات، چند مشکل وجود دارد که که بر اساس گزارش هایی که از سوی صادرکنندگان اعلام کردند، ارزش افزوده سه ماهه زمستان سال 98 هنوز در سامانه سازمان امور مالیاتی بارگذاری نشده است. 

وی ادامه داد: البته بانک مرکزی قرار بوده  رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان تا سه ماهه اول سال 99  لیستی را به سازمان امور مالیاتی ارسال  کند. اما بر اساس اطلاعاتی که  صادرکنندگان به ما اعلام کرده اند تنها این اطلاعات  تا قبل از زمستان سال98 توسط سازمان امور مالیاتی بارگذاری شده و اطلاعات 3 ماهه آخر سال 98 تا 3 ماهه اول سال 99 یعنی حدود 6 ماه هنوز ثبت نشده است.

 رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ، درخصوص دلیل عدم بارگذاری اطلاعات صادرکنندگان برای دریافت ارزش افزوده سه ماهه زمستان سال گذشته، خاطر نشان کرد: ارسال سی دی رفع تعهد ارزی توسط بانک مرکزی و بارگذاری و استرداد توسط سازمان امور مالیاتی صورت می گیرد لذا بخشی از اطلاعات هنوز ارسال نشده ولی مشکل اینجاست که همان بخش هم که ارسال و بارگذاری شده و در بعضی مواقع رسیدگی هم صورت گرفته است به دلیل ادغام ارزش افزوده و عملکرد با یکدیگر و ایجاد سیستمی به نام "اریس " استرداد مالیات بر ارزش افزوده با تاخیر مواجه و یا متوقف شده است  .

 لاهوتی افزود: با راه اندازی این سیستم عملاً بررسی عملکرد و ارزش افزوده در یک بخش بررسی می شود و به جای اینکه با این اقدام روند کار سریع و تسهیل  شود، به دلیل عدم هماهنگی دستگاه های ادغام شده و آماده نبودن زیر ساخت، با مشکل رو به رو شده است. 

وی گفت: مالیات برارزش افزوده صادر کنندگان طبق قانون می بایست یکماه پس از رفع تعهد ارزی پرداخت شود ولی متأسفانه صادرکنندگانی هستند، که علی رغم رفع تعهد ارزی در سال 97 نتوانسته اند مالیات خود را دریافت کنند و این  در شرایطی است که تولیدکنندگان کشور  به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید به شدت با  کمبود منابع مواجه هستند و انتظار از سازمان های ذیربط عمل به قانون است و با ایجاد مکانیزم لازم  ارزش افزوده  صادرکنندگان را حداکثر یکماه پس از رفع تعهد ارزی پرداخت نمایند.

به گفته لاهوتی، این مشکلات برای صادرکنندگان متعهدی که به موقع رفع تعهد ارزی خود را انجام داده اند و توسط بانک مرکزی تایید شده اند کماکان وجود دارد .

 دو اقدام برای تسریع در بازگشت ارزش افزوده صادرکنندگان

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد: در این شرایط لازم است اطلاعات رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان توسط بانک مرکزی  به روز و به محض انجام، سازمان امور مالیاتی  با دسترسی به اطلاعات بانک مرکزی بتواند اطلاعات را در سامانه خود ثبت کند. 

وی ادامه داد: باید ابزارهای "سیستم اریس" سازمان امور مالیاتی زمانی انجام شود که زیر ساخت های لازم برای تسهیل و تسریع کار فراهم شده باشد نه این که به دلیل عدم هماهنگی، صادرکنندگان معطل بمانند.

بازگشت روند تجارت خارجی به روال سابق از یک ماه گذشته 

لاهوتی در خصوص روند صادرات در این روزها گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا، صادرات جهانی تحت تأثیر قرار گرفت و در سه ماهه ابتدایی سال، می توان گفت مرزها تقریباً  بسته بود، و پس از آن نیز که مرزها باز شد، کشورهای دیگر تحت تأثیر این ویروس واردات خود را کاهش داده بودند.

وی ادامه داد: از یک ماه گذشته تجارت خارجی در حال بازگشت به روال عادی خود شده و پیش بینی می کنیم در نیمه دوم سال، بتوانیم جبران شرایط صادراتی نیمه نخست سال را انجام دهیم و تا پایان سال نیز به اهداف صادراتی سال 99 دست پیدا کنیم که البته این مهم بدون همکاری دستگاه های اجرایی در تسهیل قوانین و رفع موانع میسر نخواهد بود.