۰ نفر

با حضور محمدباقر نوبخت و مسئولان استان قزوین کارخانه دوم ویتانا افتتاح شد

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۳۹
کد خبر: 462512
با حضور محمدباقر نوبخت و مسئولان استان قزوین کارخانه دوم ویتانا افتتاح شد

دوستان جدید بیسکوییت مادر در راهند

صبح دوشنبه، سوم شهریور ماه 1399 است و هزاران هزار بیسکوییت مادر روی ریل کارخانه ویتانا در حرکتند. همان بیسکوییتی که شیرینی‌اش از دهه‌ها پیش در کام کودکان و مادران و پدران ایرانی مزه کرده. محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه هم یکی از میلیون‌ها ایرانی است که از این بیسکوییت و دیگر محصولات ویتانا خاطره دارد. او در مراسمی که به‌مناسبت هفته‌ دولت و با حضور محمدرضا فخرالدینی (مدیرعامل گروه صنعتی ویتانا) و مسئولان و نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، فاز نخست کارخانه دوم گروه صنعتی ویتانا در شهرک صنعتی کاسپین قزوین را افتتاح کرد و کلنگ احداث کارخانه سوم این گروه صنعتی باسابقه را بر زمین زد.

وو

خوش‌قولی صفت ویتانا است

نوبخت در این مراسم در سخنانی به سابقه «ویتانا» این‌چنین اشاره کرد: «ویتانا برای من نوستالژی شیرین و دلچسبی است. این اسم آنقدر معروف بود که فکر می‌کردیم هر شیرینی‌ای از این جنس، ویتانا است. این دلبستگی برای نسل من نسبت به این محصول مغذی وجود داشت. دومین مسئله‌ای که این دلبستگی را مضاعف کرد تحقق وعده مسئولان محترم این گروه صنعتی در افتتاح کارخانه دوم بود. بسیار متشکرم که این وعده و بیان ویتانا عملیاتی شد. خوش‌قولی صفت ویتانا است. دل‌بستن ما به این شرکت و آن نوستالژی بی‌دلیل نیست.»

نوبخت در تأیید عملکرد این گروه صنعتی به بیتی از سعدی شیرازی هم اشاره‌ای کرد: «دوستان عیب کنندم که چرا دل به تو دادم/ باید اول به تو گفتن که چنین خوب چرایی.» او ادامه داد: «وعده‌ای که دوستان ویتانا برای رونق تولید داده بودند، وفا شد. در سال جهش تولید انتظار داریم که فعالیت‌هایشان را قوی‌تر کنند و به‌زودی شاهد افتتاح کارخانه سوم باشیم.»

ووو

پشتیبانی دولت از تولید

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین با اشاره به اینکه «برای چنین فعالیت‌های پشتیبانی قانونی انجام می‌شود»، گفت: «از این جهت در کنارتان خواهیم بود و از بانک‌های عاملی که در این فعالیت گروه صنعتی ویتانا حضور دارند تقدیر می‌کنم. به‌عنوان مسئول سازمان برنامه و بودجه‌ کشور امیدوارم بر حمایت‌ها و همکاری‌های مجدانه‌شان بیفزایند تا موانعی که در پیش‌پای تولید هست برداشته شود.»

نوبخت در پایان سخنانش و پیش از کلنگ‌زنی کارخانه سوم ویتانا گفت: «اعلام می‌کنم که برای هر نوع حمایت در راستای اجرایی شدن ابلاغیه‌ مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید چیزی را فروگذار نکنیم.»

ویتانا سال گذشته کارخانه اولش را در شهرک صنعتی قزوین با ظرفیت تولید 200 تن در روز و امسال فاز اولِ کارخانه دوم را با ظرفیتی مشابه کارخانه اول افتتاح کرد.

اشتغالزایی برای 5000 نفر

امین نکویان، قائم‌مقام گروه صنعتی ویتانا که در مراسم حضور داشت درباره‌ نوع محصولات ویتانا و ظرفیت تولید توضیحاتی ارائه داد: کارخانه‌ی یک ویتانا محصولاتش عمدتاً بیسکوییت است یا برپایه‌ی بیسکوییت. پایه محصولات کارخانه‌ی دوم که امروز فاز اولش افتتاح شد ویفر و در آینده کیک خواهد بود که از امروز با حدود سی درصد ظرفیت شروع‌به‌کار کرد و تا پایان سال آینده به ظرفیت کامل و اشتغال‌زایی کامل خواهد رسید.» به گفته او در کل مجموعه ویتانا 1700 نفر مشغول‌به‌کار هستند و از این میان 600 نفر از استان قزوین مشغول به کار هستند: «با اتمام فازهای توسعه و در کارخانه دو و سه عدد کل اشتغال به 5 هزار نفر خواهد رسید و بیش از پنجاه درصد این افراد از استان قزوین خواهند بود.»

کارخانه‌ی دوم ویتانا با سرمایه‌گذاری اولیه 400 میلیارد تومن شروع به کار کرده است. نکویان در این باره گفت: «امروز که فاز یکش به بهره‌برداری رسید، 35 درصد از سرمایه‌گذاری‌اش انجام شده. ادامه‌اش هم در سال جاری تکمیل خواهد شد.»

این کارخانه در سال 70 هزار تن محصولات آردی با محوریت ویفر و کیک تولید خواهد کرد و در مجموع حدود 500 نفر در آن مشغول به کار خواهند شد. «این عدد ما را به هدف اشتغال‌زایی 5000 نفر در پایان‌ فازهای توسعه و بهره‌برداری نزدیک خواهد کرد.»

بورس و صادرات

گروه صنعتی ویتانا از حدود پنج سال پیش که توسعه‌اش را آغاز کرد دوباره وارد بورس شد. قدم به قدم پیش رفت و وضعیت سهامش متناسب با توسعه‌اش پیش رفت. قائم‌مقام ویتانا معتقد است: «موفق شدیم بیست درصد محصولاتمان را صادر کنیم. کارخانه‌ی سوم هم که کلنگ‌زنی‌اش امروز انجام شد، با ظرفیت تولید 500 تن در روز به بهره‌برداری می‌رسد و محوریت کارش هم بازارهای صادراتی است. همه‌ی اینها باعث شد وضعیت سهام نماد ویتانا در بورس هم مناسب باشد. به آینده‌اش هم کاملاً امیدواریم.»

و

حمایت‌های دولتی

نکویان معتقد است دولت و مسئولان استان همواره با ویتانا همراه بوده‌اند. «مثلاً ما معافیت مالیاتی را در بحث توسعه‌ی شرکت در شهرک صنعتی کاسپین عملاً از  دست داده بودیم. با قول مساعد دکتر نوبخت توانستیم دوباره از معافیت مالیاتی برخوردار شویم. همین باعث شد انگیزه ما بیشتر شود و کارخانه‌ی دوم را راه انداختیم و کلنگ کارخانه‌ی سوم را هم زدیم. به‌طور کلی دولت با تسهیلگری به ویتانا کمک می‌کند. از این طرف هم ویتانا با تولید و اشتغالزایی و توسعه‌ی پایدار به کل کشور کمک می‌کند.»

ریل کارخانه در حرکت است و بیسکوییت‌های مادر به سمت جعبه‌ها و کارتن‌ها می‌روند تا دویست تن تولید روزانه تکمیل شود. کارگران به‌دقت مشغول کارند. نکویان به حرکت بیسکوییت‌ها نگاه می‌کند. همه‌چیز سر جای خودش است. می‌گوید: «خوشمزه است.»