۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

واردات برنج ۵۰درصد کاهش یافت/ احتمال افزایش قیمت برنج ایرانی تا ۲۰درصد

۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۴
کد خبر: 462449
واردات برنج ۵۰درصد کاهش یافت/ احتمال افزایش قیمت برنج ایرانی تا ۲۰درصد

دبیر انجمن واردکنندگان برنج از افت ۵۰درصدی واردات برنج طی پنج ماه نخست امسال خبر داد و گفت: اگر نیاز بازار از بخش دیگری تامین نشود با بحران جدی مواجه خواهیم شد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مسیح کشاورز در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت بازار برنج توضیح داد: طی پنج ماه اول امسال واردات برنج نسبت به مدت مشابه خود ۵۰درصد افت کرد درحالیکه حجم زیادی برنج قبل از ممنوعیت واردات، به گمرکات رسیده بود اما به خاطر عدم تخصیص ارز نیمایی ترخیص نشد.

او ادامه داد: اگر دولت نتواند تمهیداتی برای جبران این کاهش درنظر بگیرد و تقاضا را از بخش دیگری تامین کند، به طور حتم بازار با بحران جدی مواجه خواهد شد.

کشاورز درباره وضعیت مصرف و قیمت برنج خارجی بیان کرد: طی پنج ماه اخیر مصرف ماهیانه برنج خارجی از ۱۲۰هزارتن به ۸۰ هزار تن کاهش یافته، همچنین قیمت این برنج نیز بستگی به نرخ ارز دارد و از زمانی که ارز نیما به آن اختصاص یافته ۴ تا ۵ هزار تومان افزایش یافت.

 در این زمینه بخوانید:

دلیل گرانی برنج خارجی چیست؟

ترخیص برنج‌های رسوبی بلامانع شد

احتمال جایگزین کردن برنج خارجی به جای ایرانی

دبیر انجمن واردکنندگان به وضعیت برنج ایرانی هم اشاره و تاکید کرد: به دلیل رشد هزینه‌های تولید و افزایش حدود سه برابری قیمت برنج خارجی، احتمال افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت برنج ایرانی وجود دارد که در این صورت تقاضا برای خرید برنج ایرانی از سوی اقشار متوسط و ضعیف کاهش می‌یابد و سراغ جایگزین آن می‌روند.