۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

افت تجارت با افغانستان در حال جبران است/ احتمال تحقق صادرات ۳میلیارد دلاری تا پایان سال

۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۲۴
کد خبر: 461950
افت تجارت با افغانستان در حال جبران است/ احتمال تحقق صادرات ۳میلیارد دلاری تا پایان سال

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان از جبران افت تجارت خارجی دو کشور که در ماه‌های ابتدایی امسال متاثر از کرونا پیش آمده بود خبر داد.

 اقتصادآنلاین  - فاطمه اکبرخانی؛ حسین سلیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت تجاری ایران و افغانستان توضیح داد: با توجه به بسته شدن مرزهای خارجی متاثر از بیماری کرونا، طی دو ماه ابتدایی امسال تجارت خارجی بین این دو کشور با کاهش مواجه شد، اما حالا با بازگشایی مرزها این افت صادرات درحال جبران است.

مشکل مرزی حل شد

سلیمی با اشاره به مشکلات مرزی این دو کشور نیز بیان کرد: در این مدت برای انتقال کالا به افغانستان از مرز ملیک و دوغارون مشکل داشتیم اما حالا این موضوع برطرف شده و نقل‌و‌انتقال کالا از این دو مسیر برقرار است.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان درباره آینده تجارت دو کشور گفت: میزان صادرات ایران به افغانستان به طور متوسط سالانه حدود سه میلیارد دلار است؛ درحال حاضر مشکلات تجاری دو کشور حل شده و به نظر می‌رسد حجم صادرات امسال هم به همین رقم خواهد رسید.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بازار ارز هم اشاره کرد و افزود: روند تجارت با افغانستان تاثیری در نرخ دلار ندارد اما بخش عمده مشکل بازار ارز امروز به دلیل افت تجارت خارجی و کاهش بازگشت ارزهای صادراتی است که با تسهیل این روند، نرخ ارز هم به تعادل خواهد رسید.