۰ نفر

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی خبر داد:

هشدار درباره رسوب کالاهای اساسی در گمرکات

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۴۵
کد خبر: 460888
هشدار درباره رسوب کالاهای اساسی در گمرکات

یک مقام مسئول، از رسوب محموله ذرت در گمرکات در مدت بیش از یک سال خبر داد و گفت: چالش‌های تأمین نهاده های مورد نیاز کشاورزان تولید را به خطر انداخته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، امیر شالچیان، مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی در نشستی خبری با اشاره به چالش‌های تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان گفت: امروز قیمت هر کیلوگرم جو ۲۲۰۰ تومان، هر کیلوگرم ذرت ۲,۸۰۰ تومان و قیمت کنجاله سویا حدود ۹ هزار تومان است؛ این در حالی است که نرخ مصوب این نهاده‌ها به ترتیب ۱,۵۰۰ تومان و ۲,۴۵۰ تومان است.

وی اضافه کرد: بخش تولید در کنار هر ریالی که برای دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی به دولت داده یک تا سه برابر نیز به واسطه‌ها پرداخت کرده و این مسئله باعث می‌شود قیمت تمام شده تولید افزایش پیدا کند؛ ضمن اینکه تولید کننده همچنان ناچار است با نرخ‌های مصوب کالای تولیدی خود را عرضه کند.

شالچیان ادامه داد: این مسئله به تولید آسیب می‌زند و ما فضای آینده صنعت پروتئین کشور را خطرناک می‌بینیم و لازم دیدیم در این زمینه اطلاع رسانی کنیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی تصریح کرد: در صورت عدم اصلاح این روند شاهد افزایش هزینه‌ها و از بین رفتن تولید خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در بحث صادرات مرتب شاهد تغییر قوانین و مقررات و ایجاد و نقد ممنوعیت‌های پی در پی هستیم، گفت: همین مسئله صادرات را تضعیف کرده و در حال حاضر، ما واردات در مقابل صادرات نداریم که این یک معضل بزرگ است.

شالچیان با اشاره به اینکه سرپرست وقت وزارت صمت از دپوی ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرکات خبر داده بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه این رویه به تدریج از مرداد ۹۸ آغاز شد و به رغم هشدارهای مکرر توجهی به این مسئله نشد. به همین دلیل میلیون‌ها تن نهاده دامی در گمرکات رسوب کرد و پس از پرداخت هزینه‌های گزاف انبارداری و کاهش کیفیت در اختیار شبکه مصرف قرار گرفت.

وی گفت: به عبارتی این رویکرد نادرست باعث شد میلیون‌ها دلار از سرمایه‌های کشور از بین برود.

شالچیان ادامه داد: در حال حاضر نیز با رسوب کالا مواجه هستیم و در گمرکات محموله ذرتی داریم که بیش از یک سال است در آنجا دپو شده و در معرض آسیب است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی با بیان اینکه عمده یارانه‌ای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین نهاده‌های دامی صادر می‌شود، از طریق گندم تأمین می‌شود، گفت: اگر ارز جو و ذرت حذف شود باید قیمت خرید گندم هم بالاتر برود. به این معنی که اگر ارز اختصاص یافته به واردات جو حذف شود قیمت آن در بازار آزاد به کیلویی ۵ تا ۶ هزار تومان می‌رسد و این باعث می‌شود رغبت گندمکاران به سمت جو برود بنابراین دولت ناگزیر به واردات گندم می‌شود. در حقیقت بخش عمده یارانه‌ای که ارز تأمین نهاده‌های دامی اختصاص می‌یابد از محل شبکه تأمین تولیدات محصولات کشاورزی است.

وی افزود: حدود ۱۲ میلیون تن گندم خریداری می‌شود که اگر این محصول در هر کیلوگرم سه هزار تومان افزایش یابد به عددی حدود چند هزار میلیارد تومان خواهیم رسید. بنابراین باید در نظر داشته باشیم که همه ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی بخش کشاورزی بر دوش دولت نیست.

در ادامه این نشست سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۵ میلیون نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده است، گفت: متأسفانه در این میان سهم اتحادیه ما دو درصد هم نبوده است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بحث تخصیص ارز، اظهارداشت: گاهاً مجبور شدیم دو میلیارد به دلیل سیاست‌های نادرست هزینه انبارداری پرداخت کنیم.

وی با انتقاد از وضعیت ایجاد شده در بازار نهاده‌های دامی گفت: همه نهاده‌هایی که در بازار موجود است با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده اما به دلیل عدم نظارت درست با قیمت‌های گزاف به دست تولید کننده می‌رسد به طوری که در حال حاضر قیمت کنجاله سویا از ۹ هزار تومان گذشته است.