۰ نفر

برآورد میزان گردش مالی گوشت مرغ در کشور

مردم سالانه چقدر مرغ می‌خرند؟

۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۴
کد خبر: 459962
مردم سالانه چقدر مرغ می‌خرند؟

به دلایل فرهنگی و اقتصادی متعدد، گوشت مرغ یکی از پرمصرف‌ترین انواع پروتئین در سبد غذایی مردم ایران است. در این گزارش میزان گردش مالی گوشت مرغ در کشور برآورد شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، به گفتۀ علی‌صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در سال گذشته(1398)، 2.7میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید شده است.

اگر جمعیت فعلی کشور را کمی کمتر از 84میلیون نفر بدانیم، مصرف سرانۀ گوشت مرغ در کشور ما کمی بیش از 32کیلوگرم به‌ازای هر نفر به‌دست می‌آید، که حدود دو برابر میانگین سرانۀ جهانی است.

بر همین اساس، اگر قیمت روز مرغ 18800 تومان باشد، ارزش سالانۀ برونداد و محصولات نهایی کل این صنعت مهم، 51هزار میلیارد تومان خواهد بود. یعنی مردم ما به قیمت روز حدود 51هزار میلیارد تومان در هر سال مرغ می‌خرند.

البته طبیعتاً گردش مالی این صنعت، نه‌تنها از فروش نهایی، بلکه از گردش مالی عوامل واسط و نهاده‌ها ــ مانند پرداخت دستمزد، هزینۀ نهاده‌ها، هزینۀ ملزومات و تجهیزات، هزینه‌های سرباری، هزینه‌های ثابت سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، و الخ در تولید ــ و همچنین گردش در بخش بازرگانی و فروش (پس از تولید) متأثر است، بنابراین کل گردش مالی این صنعت احتمالاً رقمی حدود سه برابر ارزش محصولات (یا اندکی بیشتر) است.