۰ نفر

افزایش قیمت حبوبات ادامه دارد

تاثیر قیمت دلار بر روی حبوبات

۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۳
کد خبر: 455880
تاثیر قیمت دلار بر روی حبوبات

گرانی انواع حبوبات و خواربار که از اردیبهشت‌ماه امسال متاثر از حذف ارز دولتی سیر صعودی به‌خود گرفته است، همچنان ادامه دارد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بررسی قیمت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی انواع حبوبات و خواربار در فروشگاه‌های سطح شهر و بازار مولوی حاکی از تداوم روند گرانی این اقلام است.

کمبود تولید داخل و وابستگی بازار حبوبات به اقلام وارداتی موجب شده تا با افزایش نرخ ارز، قیمت این اقلام در بازار نیز افزایش یابد. به گفته فعالان صنفی واردات عدس از کشورهای کانادا، هند و استرالیا و لوبیا از کشورهایی مانند ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان و به‌طور کلی همسایه‌های شمالی ایران و نخود از کشورهای اتیوپی، تانزانیا و استرالیا از جمله مصادیق وابستگی بازار حبوبات به واردات است.

این شرایط موجب شده تا نرخ خرده‌فروشی انواع حبوبات حتی در مراکز عمده‌فروشی نیز روزبه‌روز تغییر کند به‌نحوی که این روزها متقاضیانی که به امید خرید ارزان‌تر این اقلام به بازار مولوی مراجعه می‌کنند باید برای خرید هر کیلوگرم لوبیا چیتی 25هزار، لوبیا چشم‌بلبلی 24هزار، ماش 23هزار، عدس ریز 17هزار و بلغور جو و گندم 5هزارتومان پرداخت کنند اما این قیمت‌ها در خرده‌فروشی‌های سطح شهر به‌مراتب بالاتر است.