۰ نفر

بازار عطر در اختیار قاچاقچیان است

۶ مرداد ۱۳۹۹، ۶:۳۰
کد خبر: 455494
بازار عطر در اختیار قاچاقچیان است

به دلیل تخصیص‌نیافتن ارز و معطل ماندن بارها در گمرک بازار با کمبود عطر و لوازم آرایشی،بهداشتی و زیبایی روبه‌رو شده بود و همین امر سبب شد که قیمت‌ها افزایش پیدا کند ضمن آنکه نوسانات ارز و بالا رفتن قیمت دلار نیز به این افزایش قیمت کمک کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  موسی احمد زاده عضو هیات‌رئیسه کمیسیون فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی اتاق بازرگانی در گفت و گویی وضعیت بازار عطر را تشریح کرد:

  پیش از اعلام ممنوعیت واردات عطر وضعیت بازار چگونه بود؟

 ما پس از ماه‌ها التماس به سازمان‌ها و نهادهای مسوول سرانجام موفق شدیم یک گروه مشترک برای تعیین‌تکلیف بارهای معطل مانده در گمرک تشکیل دهیم تا در نهایت تصمیم واحدی گرفته شود.در این کارگروه ستاد مبارزه با قاچاق کالا، بانک مرکزی و وزارت بهداشت حضور دارند.اکنون نزدیک به ۲۰۰ کانتینر در گرمای ۵۰ درجه جنوب مملو از کالاهای آرایشی، بهداشتی و زیبایی بیش از یکسال است که مانده در حالی‌که همه عوارض آن پرداخت شده است.

   پیشنهاد شما برای حل این مشکل چه بود؟

نخست باید این را قبول کنیم که ‌چیزی در جای خودش قرار ندارد، افرادی که تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند یک‌طرفه به این موضوع نگاه می‌کنند و اصلا از نگاه مصرف‌کننده به موضوع اشراف ندارند. کشور تحریم است و تحت فشار شدیدی به لحاظ ارزی قرار دارد، ما نیز به‌عنوان سربازان اقتصادی وظیفه داریم این فشارها را تحمل کنیم. بر همین اساس اعلام کردیم که نیازی به ارز نیمایی نداریم و با استفاده از منابع خودمان بدون آنکه فشاری به دولت و ذخیره ارزی وارد شود می‌توانیم بازار را تامین کنیم، اما قبول نکردند.

  این محدودیت به چه میزان روی شرکت‌های فعال در این حوزه تاثیر گذاشته است؟

 امروز شرکتی با سابقه ۲۵ ساله در آستانه تعطیلی قرار گرفته و تمام شرکت‌های فعال در حوزه واردات لوازم آرایشی بهداشتی و عطر و ادکلن بیش از ۸۰ درصد از پرسنل خود را تعدیل کرده‌اند.

  با ممنوعیت واردات عطر و ادکلن وضعیت چگونه می‌شود؟

اکنون فضا برای قاچاقچیان و تولیدکنندگان کالاهای تقلبی باز شده است.مصرف‌کننده این کالا به هر قیمتی که شده جنس و برند مورد نیاز خود را تهیه می‌کند و برای او مهم نیست که این کالا قانونی یا قاچاق وارد کشور شده است آیا اصلا نظارتی بر آن وجود دارد یا خیر، در واقع این قوانین اصلا برای خریدار مهم نیست.

  آیا در هنگام اخذ این تصمیم یعنی ممنوعیت واردات نظر شما یا سایر نهادهای ذی‌ربط اخذ شد؟

اصلا؛ در سال جدید میزان کالای قاچاق و از آن بیشتر کالاهای تقلبی و فیک که به‌صورت زیرزمینی تولید می‌شود به‌طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرد. سازمان‌های درگیر مثل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان غذا و دارو به این مسائل اشراف داشتند و به ما برای فرهنگ‌سازی و توجیه مشتریان کمک زیادی کردند، آنها کاملا با عوارض و خطرات ممنوعیت واردات کالاهایی که در ایران تولید نمی‌شود آگاه هستند اما متاسفانه بانک مرکزی بدون در نظر گرفتن نظرات این نهادها و ما به‌عنوان نمایندگان فعالان این صنف تصمیم خودش را گرفت.

  پیش از این شما با بانک مرکزی مکاتبه یا جلسه‌ای داشتید؟

بله در جلسه‌ای بانک مرکزی به ما گفت اگر ارز به شما بدهیم قیمت ارز بالا خواهد رفت، حالا سوال ما این است؛ آن زمان قیمت ارز ۱۰هزار تومان بود به ما که ارزی ندادید پس چطور قیمت آن به ۲۵ هزار تومان رسید؟ آقایان هنوز یکسری از اصول ابتدایی بازار را نمی‌دانند، نمی‌دانند هر کاری که دولت بکند باز هم مشتری می‌رود برندی که می‌خواهد را می‌خرد. ما نمی‌توانیم برای مردم تعیین‌تکلیف کنیم چه چیزی بخرد یا چه چیزی نخرد.