۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

گلایه صادرکنندگان از نحوه اجرای بخشنامه رفع تعهد ارزی/ جبران بدهی‌های بانکی با ارز حاصل از صادرات

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۴
کد خبر: 454517
گلایه صادرکنندگان از نحوه اجرای بخشنامه رفع تعهد ارزی/ جبران بدهی‌های بانکی با ارز حاصل از صادرات

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با گلایه از نحوه اجرای بخشنامه رفع تعهد ارزی گفت: صادرکنندگان درحالی ملزم به بازگشت ارز صادراتی از ابتدای سال۹۷ هستند که این بخشنامه در شهریور ماه آن سال ابلاغ شده است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ منصور پوریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به اتمام مهلت صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی اظهار کرد: برخی از صادر‌کنندگان محصولات کشاورزی قبل از صدور بخشنامه بانک‌مرکزی درخصوص رفع تعهد و بازگشت ارز، مبادرت به صادرات نموده‌اند؛ یعنی این بخشنامه در شهریور ماه سال۹۷ ابلاغ گردید درحالیکه بخشی از صادرات در ماهای ابتدایی این سال یعنی زمانی که هیچ تعهد و بخشنامه‌ای وجود نداشته، انجام شده است.

او با گلایه از اجرای این بخشنامه بیان کرد: متاسفانه بانک‌مرکزی صادرکنندگانی که قبل از ابلاغ بخشنامه ارزی هم صادرات داشتند نیز موظف به رفع تعهد ارزی کرده و آن‌ها باید ارز شش ماهه اول سال۹۷ را نیز به کشور بازگردانند.

به گفته پوریان، بیشتر صادرکنندگان محصولات کشاورزی تولیدکننده این حوزه هم هستند و از آنجا که هزینه‌های آن‌ها افزایش یافته، بلافاصله بعد از صادرات، ارز حاصل از آن را صرف خرید علوفه و جبران بدهی‌هایشان به خصوص بدهی‌های بانکی کرد‌ه‌اند.

قوه‌قضائیه مانع تحریف بخشنامه ارزی شود

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در حال حاضر قوه‌قضائیه هم به این مسئله ورود کرده و همه صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را مطابق با دستور بانک‌مرکزی وارد چرخه اقتصادی کنند، اما باتوجه به اینکه زمان ابلاغ بخشنامه و میزان صادرات صورت گرفته از آن زمان مشخص است، بنابراین تقاضا داریم که قوه‌قضائیه ضمن دفاع از صادرکنندگان که تا چند ماه پیش سربازان اقتصادی بودند و امروز صادرکنندگان متخلف معرفی می‌شوند، از تحریف بخشنامه ارزی جلوگیری کند.

لازم به ذکر است که بانک‌مرکزی در شهریور ماه سال۹۷ با ابلاغ بخشنامه‌ای، همه صادرکنندگان را موظف کرد تا ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند و در این بخشنامه صراحتا اعلام شده که کلیه صادرات انجام گرفته از تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۲۲ مشمول این مصوبه خواهد بود.

طبق این بخشنامه، صادرات ‫تا یک میلیون یورو معاف از فروش ارز، بیش از یک تا سه میلیون یورو مکلف‌ به عرضه ۵۰درصد ارز صادراتی، بیش از سه تا ده میلیون یورو موظف به ورود ۷۰درصد ارز و صادرکنندگانی که بیش از ده میلیون یورو صادرات داشته‌اند مکلف‌اند ۹۰درصد ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند.