۰ نفر

اوضاع مرزهای تجاری ایران چگونه است؟

۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۰:۰۰
کد خبر: 453853
اوضاع مرزهای تجاری ایران چگونه است؟

بررسی آخرین وضعیت مرزهای تجاری ایران از این حکایت دارد که در حال حاضر بعد از بازگشایی‌های انجام شده وضعیت تبادل کالا نسبت به گذشته به صورت مطلوب‌تری تقریبا در تمامی مرزها در حال انجام است ، اما به گفته مسئولان گمرک در برخی مرزها توقف کامیون و انباشت کالا وجود دارد که در مواردی لازم است کالاها تا تعیین وضعیت، از سوی صاحبان آنها عودت داده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بعد از آنکه از اسفندماه سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا تردد تجاری و مسافری در مرزها دچار اختلال و از روال عادی خارج شد، در سال جاری به تدریج با توافقات صورت گرفته بار دیگر عبور و مرور و تبادل کالا در مرزها سر گرفته شده است. اما همچنان در برخی موارد به روال گذشته و روزانه انجام نمی‌شود ، در عین حال که توقف‌هایی نیز در برخی مرزها وجود دارد.

پیگیری آخرین وضعیت مرزهای تجاری از گمرک ایران با توضیحاتی از سوی سید روح‌الله لطیفی – سخنگوی گمرک ایران – همراه بود.

مرزهای عربی با عراق دو روز در هفته باز است

طبق گفته سخنگوی گمرک ایران مرزهای عربی که با عراق باز شده دو روز در هفته فعال است؛ به طوری که در حال حاضر در استان خوزستان مرز شلمچه در روزهای یکشنبه و چهارشنبه و در مرز مهران استان ایلام نیز در این دو روز فعالیت انجام می‌شود.

در مورد مرز چذابه نیز رایزنی‌هایی برای بازگشایی انجام شده و بحث‌هایی مطرح است و احتمال این‌که از هفته آینده باز شود وجود دارد ولی در مجموع به دلیل گرمای هوا و شرایط خاص خوزستان و تعطیلی‌هایی که وجود داشته این موضوع تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته است.

در کرمانشاه، مرز سومار هنوزباز نشده ولی آماده بازگشایی است، این در حالی است که به غیر از مجوز بازگشایی باید مجوز واردات و سقف مجاز واردات  در این مرز از سوی دولت مرکزی عراق مشخص شود.

 همچنین مرزهای استان کرمانشاه با  اقلیم کردستان شیخ صله،شوشمی و پرویزخان فعال هستند و حدود 1000 تا 1300 کامیون کالای صادراتی از این طریق به عراق می‌رود .

صادرکنندگان کالاهای هیدروکربنی توجه کنند

لطیفی در رابطه با وضعیت مرز در سیستان و بلوچستان اینگونه توضیح داد که کالاهای صادراتی از این استان به پاکستان با رشد چشمگیری در حال مبادله است و مرز میلک افغانستان فعال و بازارچه‌های کوهک، جالق، ریمدان و پیشین برای تبادل کالا با پاکستان فعال هستند.

مرز رسمی میرجاوه نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛در حال حاضر از مرز میرجاوه به طور متوسط روزانه حدود 110 کامیون پذیرش می‌شوند.

اما در این استان در رابطه با کالاهای هیدروکربنی مسایلی  وجود دارد ؛به طوری که 150 کامیون دارای این کالا در مرز میرجاوه متوقف است و  پاکستان به دلایل فنی از پذیرش آن امتناع کرده و ورود هیدروکربن ها به این کشور از همه مرزها ممنوع است و باید دولت پاکستان دراین رابطه تصمیم‌گیری کند بر این اساس گمرک ایران از صاحبان این کالاها خواسته تا به دلیل خطر اشتعال و سایر مسائل نسبت به عودت کالا به مبدا و ابطال اظهارنامه صادراتی تا تعیین تکلیف نهایی اقدام کند.

انباشت ۲۰۰ هزارتن کالا در ماهیرود

در خراسان جنوبی نیز از مرز ماهیرود به سمت افغانستان فعالیت روزانه انجام می‌شود ولی به دلیل کاهش ورودی کامیون از سمت افغانستان  به گمرک ماهیرود حدود 200 هزار تن کالا در این گمرک متوقف شده است..

لطیفی گفت: انتظار داریم طرف مقابل نسبت به ارسال کامیون های بیشتر برای دریافت و تخلیه کالاها در این مرز اقدام کند. این در حالی است که گمرک ایران برای کاهش این توقف حتی در روزهای تعطیل نیز فعال بوده و کامیون های افغان را پذیرش می کند و ساعت کاری خود را نیز در روزهای عادی افزایش داده است.

در خراسان رضوی هم مرزها با ترکمنستان صرفا از مسیر ریلی و گمرک سرخس و  باز است ولی مسیرهای جاده‌ای در سرخس، باجگیران و لطف آباد بسته است. مرز دوغارون نیز فعال و به طور مداوم در حال انجام فعالیت‌های تجاری با افغانستان است.

در استان آذربایجان غربی نیز با کردستان عراق ، ترکیه و نخجوان فعالیت تجاری در حال انجام است و در آذربایجان شرقی مرز با ارمنستان و آذربایجان در حال فعالیت است.

در استان اردبیل نیز با آذربایجان فعالیت صورت می‌گیرد.
اوضاع مرزهای شمالی

در گیلان و مازندران مرز ریلی، زمینی و دریایی از آستارا به سمت آذربایجان و کشورهای حوزه دریای خزر فعال است. بقیه بنادر گیلان مثلحسن‌رود و کاسپین در حوزه دریایی فعال هستند در عین حال که بنادر نوشهر، فریدون‌کنار و امیرآباد در مازندران در حال فعالیت در حوزه دریای خزر هستند.

در استان گلستان نیز تبادلات تجاری از مسیر ریلی به سمت ترکمنستان فعال است و از زمان بازگشایی حدود 280 واگن صادرات و سه واگن واردات از این کانال انجام شده است.
به گفته سخنگوی گمرک ایران وضعیت مرزهای دریایی و جنوبی نیز مناسب و تبادل کالا در حال انجام است.