۰ نفر

کاهش 70درصدی مشتریان خشکشویی‌ها

۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۲۹
کد خبر: 453751
کاهش 70درصدی مشتریان خشکشویی‌ها

صنف خشکشویی و اتوشویی ازجمله مشاغلی است که به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم و شیوع کرونا طی یک سال گذشته با کاهش شدید مشتریان و رکود کسب‌وکار مواجه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ با ابوالفضل رجب‌زاده، رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی تهران، گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت کنونی کسب‌وکار خشکشویی‌ها چگونه است؟

وضعیت صنف خشکشویی و اتوشویی نه‌تنها همانند سایر صنوف خوب نیست، بلکه از سایر صنوف بدتر است. بخشی از این کسادی بازار خشکشویی‌ها به وضعیت بد اقتصادی مردم مرتبط است، چراکه کاهش درآمد موجب شده تا اغلب مردم کار شست‌وشوی لباس را در منزل انجام دهند. شیوع کرونا موجب شده تا مردم تصور غلط و واهمه‌ای در زمینه آلودگی لباس و پوشاک در واحدهای خشکشویی‌داشته باشند. این در حالی است که امکان انتشار ویروس کرونا از طریق این واحدها وجود ندارد، چراکه واحدهای خشکشویی برای شست‌وشو از مواد ضد‌عفونی‌کننده استفاده می‌کنند و همچنین حرارتی که به‌دلیل اتوزدن، به لباس منتقل می‌شود ویروس را از بین می‌برد. علاوه بر این وقتی لباس 24ساعت در این واحدهای صنفی باقی می‌ماند، ویروس از بین می‌رود. با این شرایط تعداد مراجعه‌کنندگان به واحدهای صنفی خشکشویی و اتوشویی حدود 60 تا 70درصد افت کرده است.

تأثیر شیوع کرونا بر رکود کسب‌وکار خشکشویی‌ها تا چه حد بوده است؟

شیوع کرونا شرایط کسب‌وکار خشکشویی‌ها در بازار شب عید امسال را بدتر کرد، چرا که معمولا مردم در 2ماه آخر سال همزمان با خانه‌تکانی برای شست‌وشوی پرده، لحاف، پتو و... به خشکشویی‌ها مراجعه می‌کردند، اما با شیوع کرونا، عید امسال کمتر کسی خانه‌تکانی کرد. در اسفند‌ماه سال گذشته حتی نسبت به دی‌ماه نیز تعداد مشتریان کمتر شد و حتی به صفر رسید. با این شرایط صددرصد صاحبان واحدهای خشکشویی مجبور به پرداخت همه هزینه کسب‌وکارشان، از اجاره بها گرفته تا عیدی و پاداش و... از جیب شدند. این در حالی بود که به‌دلیل وضعیت بد اقتصادی کسب‌و‌کار این واحدهای صنفی طی سال98 نیز نسبت به 97  افت 30 تا 40درصدی را شاهد بودند. با این وضعیت کسب‌و‌کار خشکشویی‌ها سال به سال بدتر شده است. طی 2ماه گذشته تعداد مراجعه به واحدهای خشکشویی بیشتر شده بود که با شیوع کرونا و ترس مردم طی 2هفته اخیر، مشتریان این واحدهای صنفی به حداقل رسیده است.

تأثیرگرانی مواداولیه بر واحدهای صنفی چگونه بوده است؟ 

به‌طور میانگین هزینه مواداولیه صنف خشکشویی از سال گذشته تا‌کنون حدود 70درصد افزایش یافته است، به‌نحوی که قیمت یک بشکه مواد پروکلراتیلن مصرفی این واحدهای صنفی که در شب عید حدود 5میلیون و 200هزار تومان بود اکنون به حدود 8میلیون تومان افزایش یافته است. پودر ماشین لباسشویی، چوب‌لباسی، نایلون و... نیز گران شده، به‌نحوی که نرخ نایلون از هر کیلوگرم 10 تا 11هزار تومان به 18 تا 19هزار تومان رسیده است. همچنین داروهای وارداتی لکه‌گیری لباس موجود نیست، هزینه دستمزد کارکنان و انجام تعمیرات دستگاه‌های خشکشویی به‌شدت افزایش یافته است و امکان تامین برخی قطعات دستگاه‌های خارجی خشکشویی به‌دلیل شیوع کرونا و توقف مبادلات تجاری و مالی وجود ندارد و برخی از این دستگاه‌ها به‌دلیل خرابی قطعه بلا‌استفاده مانده‌اند. این در حالی است که امسال نرخ مصوب خدمات این صنف حدود 14 تا 15درصد افزایش یافته و به هیچ‌وجه جوابگوی رشد هزینه‌ها نیست. با قیمت مواداولیه و هزینه‌های ارائه خدمات نرخ خشکشویی یک‌دست کت شلوار باید حداقل 60 تا 70هزار تومان باشد اما اکنون 30 تا 33هزار تومان است. گران کردن نرخ خدمات هم به معنی ریزش بیشتر مشتریان خواهد بود.