۰ نفر

رئیس کل گمرک:

مشکل تامین ارز کالاهای اساسی حل می‌شود

۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۳۲
کد خبر: 453737
مشکل تامین ارز کالاهای اساسی حل می‌شود

رئیس کل گمرک از مصوبه دولت برای حل مشکل صف تامین ارز حداقل 6میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی و تولید خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سید مهدی میراشرفی اظهارداشت: در حال حاضر براساس پیشنهادات گمرک و وزارت اقتصاد، دو مصوبه برای کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین آلات تولید وجود دارد تا بتوان در ترخیص کالاها تسهیل و تسریع ایجاد کرد و ایستایی و معطلی ها کاهش یابد.

رئیس کل گمرک به وضعیت کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۳.۵ تا ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات وجود دارد که یکی از مشکلات آنها تامین ارز و اسناد مالکیت برای انجام تشریفات ترخیص است. با این وجود گمرک ظرفیت های قانونی را برای تسهیل در ترخیص آنها به کار گرفته است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که کالا در صف تامین ارز قرار نگیرد، نمی تواند به گمرک اظهار شود. براساس مصوبه جدید دولت امکان ترخیص درصدی از کالاهای گروه یک و دو که در صف تخصیص ارز بانکی قرار بگیرند و مشکل مالکیت نداشته باشند، فراهم شده است. این موضوع نیاز به تفویض اختیار دارد که حداکثر ظرف هفته آینده انجام خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: بنابراین ترخیص کامل کالاهای اساسی در صف تخصیص ارز بانک مرکزی با نظر وزارت صمت یا جهاد کشاورزی به صورت اعتباری انجام خواهد شد.

میراشرفی با اشاره به اینکه در حال حاضر جو، ذرت، کنجاله سویا و دانه های روغنی ارز دولتی دریافت می کنند، تصریح کرد: وارد کننده از محل اعتبار خود، کالا را وارد می کند و اگر مشکل مالکیت نداشته باشد ترخیص خواهد شد و بانک مرکزی با تعهدی که داده، ارز آن را تامین می کند.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه براساس ضوابط و مقررات مواد اولیه تولید و واسطه ای و ماشین آلات به صورت درصدی ترخیص می شوند، بیان داشت: تا جایی که مقررات اجازه می داده این کالاها به صورت درصدی ترخیص شده‌اند؛ اما در مصوبه دولت پیش‌بینی شده که با تفویض اختیار شرایط آنها تسهیل شود.

وی یادآور شد: طبق روال قبلی کالاها دارای ثبت سفارش بوده و در صف تخصیص و سپس در صف تامین ارز قرار می گیرند تا بتوانند کالای خود را ترخیص کنند. از آنجایی که صف تامین ارز زمانبر بوده و منجر به رسوب و ایستایی می شود دولت این مصوبه جدید را گذرانده است.

میراشرفی با تاکید بر اینکه امکان ترخیص در مرحله صف تخصیص ارز از محل ارزهای صادراتی فراهم شده است، خاطرنشان کرد: واردات عمدتاً در مقابل صادرات خواهد بود و از محل استهلاک پروانه‌های صادراتی و همچنین بدون انتقال ارز انجام خواهد شد.

رئیس کل گمرک در مورد اینکه چه میزان کالا به دلیل تامین ارز در گمرکات معطل هستند، گفت: تا زمانی که کالا به گمرک اظهار نشود نمی توان ارزش واقعی آنها را مشخص کرد. حدود چهار میلیون تن کالا شامل ۲۵ قلم کالای اساسی وجود دارد که البته ۵ تا ۶ قلم ارز دولتی دریافت می کنند و مابقی ارز نیمایی هستند که ارزش آنها بیش از ۲ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: حدود ۳.۶ میلیون تن مواد اولیه و ماشین آلات وجود دارد که اگر میانگین ارزش کالاهای وارداتی در هر تن یعنی ۱.۶ هزار دلار را در نظر بگیریم بیش از ۴ میلیارد دلار و جمعا ۶ تا ۸ میلیارد دلار کالا منتظر تامین ارز هستند که به واسطه مصوبات اخیر در ترخیص آنها تسریع خواهد شد.