۰ نفر

قفل تورمی بر در بازار کلیدفروش‌ها؛

قیمت قفل کتابی 3برابر شد

۲۸ تیر ۱۳۹۹، ۹:۱۳
کد خبر: 453366
قیمت قفل کتابی 3برابر شد

تمام مواد اولیه کارگاه‌های تولید قفل و لولا، داخلی است اما شرکت‌های بزرگ اغلب چشم به صادرات دارند. از سوی دیگر قیمت صعودی ارز در سال‌های اخیر سبب شده که قیمت قفل و دستگیره و به خصوص برخی اقلام وارداتی مانند سیلندر یا قفل‌های کوچک چند برابر شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ از میدان حسن آباد تا چهار راه سپه، راسته فروشندگان قفل، لولا و دستگیره است، خیابانی که به اندازه تاریخ دارالخلافه شدن تهران قدمت دارد. مغازه‌هایی که در سالهای قبل لوازم و پوشاک نظامی عرضه می‌کردند اما با رشد جمعیت در تهران و افزایش ساخت‌و‌ساز به سمت فروش این قبیل کالاها رفتند و اکنون علاوه بر این محل، خیابان سهروردی نیز به بورس کالاهای لوکس این صنف و کابینت تبدیل شده است.

تاثیرات کرونا

رضایی یکی از مغازه‌داران خیابان حسن‌آباد درباره تاثیر کرونا بر این صنف گفت:کرونا روی تمام اصناف تاثیر گذاشت و صنف ما نیز خارج از این مقوله نبود، به‌طوری‌که مجبور شدیم از اواسط اسفند ماه تا پایان فروردین مغازه و کسب و کار خود را تعطیل کنیم و حتی انبارها نیز جنس بیرون نمی‌دادند. صنف ما در اسفند زیاد فعالیتی ندارد و بیشتر زمان رسیدگی به حساب و کتاب‌ها است. امسال هم که فعالیت ما از اردیبهشت ماه آغاز شد که آن هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود به‌طوری‌که اتحادیه رسما نامه زده که از پذیرفتن افراد بدون ماسک خودداری کنیم.

دلار و کمبود مواد اولیه

او درباره تاثیرات نوسان ارز بر این صنف گفت: نوسان قیمت ارز باعث کمبود مواد اولیه در بازار شده به‌طوری‌که فعالیت کارگاه‌های قفل‌سازی و لولا‌سازی ما به نصف رسیده زیرا مواد اولیه تماما نقدی شده و زمینه آن هم بسیار کم شده است. از سوی دیگر بازار در رکود به سر می‌برد و قیمت‌ها هم هر روز افزایش پیدا می‌کند و اگر هم مشتری وجود داشته باشد به فروش تمایلی وجود ندارد زیرا مطمئن هستیم برای جایگزینی جنس فروخته شده باید پول بیشتری بپردازیم.

افزایش چند مرحله‌ای قیمت‌ها

اکبری که در خیابان شهید میردامادی فعالیت دارد درخصوص افزایش قیمت قفل و دستگیره گفت: پارسال دو مرحله هر بار ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم و امسال نیز ۲۰ درصد تا الان قیمت‌ها افزایش پیدا کرده که با ادامه روند موجود به احتمال زیاد دوباره افزایش قیمت خواهیم داشت. به گفته او به‌صورت طبیعی در اول هر سال ۱۰ درصد به قیمت اجناس افزوده می‌شود اما در دو سال اخیر ما چند مرحله افزایش قیمت را تجربه کرده‌ایم، از سوی دیگر پرداخت بهای مواد اولیه نیز نقدی شده است. وضعیت به گونه‌ای شده که اگر از اول سال هیچ کالایی نمی‌فروختیم و جنس را نگه می‌داشتیم ارزش آن ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده بود.

او ادامه داد: علت اصلی این افزایش قیمت‌ها به سبب هزینه‌ها و مواد اولیه است اما هیچ‌کدام به اندازه افزایش قیمت مواد اولیه نتوانسته تا این حد تاثیر‌گذار باشد. به‌طور مثال ورقی که برای صنف ما مصرف می‌شود سال گذشته نزدیک به ۲ هزار تومان بوده اما اکنون به ۲۰ هزار تومان رسیده است. همین عوامل سبب شده قیمت قفل‌های کتابی که برای مغازه‌ها استفاده می‌شود و تولید داخل است ۳ برابر شود. قفل‌های ساختمانی که سال گذشته ۴۰ هزار تومان بود الان ۶۵ هزار تومان شده است.

مشکلات مواد اولیه

سام یکی دیگر از فعالان این حوزه که علاوه بر فروش قفل و دستگیره کارگاه تولید این محصولات را در ورامین دارد درخصوص مشکلات تامین مواد اولیه گفت: هفته گذشته یکی از همکاران ما در تیراژ بالا مفتول خریده و فاکتور آن را کامل پرداخت کرده اما شرکت پول را پس داده و گفته با این قیمت نمی‌تواند تولید کند. برخی کارخانه‌ها مانند مس سرچشمه پول را می‌گیرند و پیش فاکتور صادر می‌کنند و موعد تحویل به قیمت روز با ما حساب می‌کنند، در واقع ما باید مابه‌التفاوت را پرداخت کنیم. او درخصوص بهترین فصل برای این صنف گفت:فصل کار ما از شهریور ماه آغاز می‌شود. صنف ما آخرین مرحله در بخش ساختمان‌سازی است که آن هم دردسرهای خودش را دارد چون معمولا کفگیر سازندگان در آخر کار به ته دیگ می‌خورد و سعی می‌کنند با حداکثر صرفه‌جویی و با خرید قسطی، کالاهای مورد نیاز خود را مهیا کنند. ما اصطلاحا «پاییز بازار» هستیم زیرا در بهار و تابستان اوج سفت‌کاری ساختمان‌ها است و در پاییز به مرحله قفل و لولا و دستگیره می‌رسند.

قفل ۵۰ تومانی به ۱۲۰ هزارتومان رسید

سام درباره تولید داخل و کیفیت آن گفت: یک سری از اقلام این صنف وارداتی است و برخی نیز تولید آن به صرفه نیست حتی برای اروپایی‌ها و آمریکایی ها؛ به‌طور مثال قفل‌های کمدی ۸۰۸ که به اسم قفل کوچک می‌شناسند همگی تولید چین هستند و حتی ارتش آمریکا این قفل‌ها را از چین وارد می‌کند. این قفل‌ها قبل از انقلاب درجه یک آن جینی ۵۰ تومان بود اما الان به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است. ما به لحاظ دانش فنی چیزی کم نداریم و توانایی تولید همه‌گونه قفل را در کشور داریم اما در چند سال اخیر به سبب تحریم‌ها نتوانسته‌ایم ماشین‌آلات به روز وارد کنیم و این کار به شدت به ماشین‌آلات وابسته است، برای همین است که سیلندر قفل را وارد می‌کنیم و سایر اجزای آن را خودمان در داخل تولید می‌کنیم.