۰ نفر

مرغداران ورشکست می‌شوند؟

۱۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۶
کد خبر: 450353
مرغداران ورشکست می‌شوند؟

نایب رئیس کانون مرغداران گوشتی با بیان اینکه مسئولان در قبال تضییع یارانه نهاده‌ها توسط عده‌ای سودجو سکوت کرده‌اند،از فشار دولت بر تولیدکنندگان به شدت انتقاد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حبیب اسدالله نژاد ضمن انتقاد از برخی مباحث مطرح شده پیرامون تولیدکنندگان مرغ گفت: متأسفانه برخی مسئولان اظهار کرده‌اند که اگر مرغداران تولیدات خود را به نرخ مصوب عرضه نکنند به عنوان اخلالگر بازار شناخته می‌شوند و با آنان برخورد خواهد شد. این گونه اظهار نظرها با توجه به اینکه مرغداران طی ماه‌های گذشته در زیان کامل بودند اما در سکوت و بی تفاوتی مطلق همین مسئولان نیاز جامعه را تأمین کردند، جای تأسف دارد.

وی تصریح کرد: همین الان نیز می‌بینیم که با وجود افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌ها و رسیدن نرخ کنجاله سویا به ۷ هزار تومان، تولیدکنندگان به امر تولید مشغول هستند و کمبودی در بازار وجود ندارد و همین مسئولان در قبال چپاول یارانه اختصاصی مردم به نهاده‌ها توسط عده‌ای سودجو و کاسب تحریم سکوت کرده‌اند و با امکانات رسانه ملی، تعزیرات و دستگاه‌های نظارتی با مستمسک قراردادن یک مصوبه غیر کارشناسی بحران سازی می‌کنند. چرا که نرخ مصوب باعث ورشکستگی مرغداری‌ها می‌شود.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: برای تولیدکننده نیز بهتر است که مرغ را با قیمت کمتر عرضه کند و ما نیز مایل هستیم که این کالا را حتی به نرخ کیلویی ۱۰ هزار تومان هم عرضه کنیم چون تقاضای بیشتری وجود دارد اما این امر مشروط به آن است که دولت نهاده‌ها را با قیمت یک‌سال پیش در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

اسدالله نژاد تصریح کرد: کسانی که نهاده‌ها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کردند و آن را چندین برابر قیمت به تولیدکننده فروختند، کاسبان تحریم هستند و مسئولانی که باید بر این کار نظارت می‌کردند اما سکوت اختیار کردند، مقصرند و عملکرد آنها منجر به منحرف شدن یارانه از مسیر خود شده است. در واقع می‌توان گفت که اخلالگر همین افراد و مدیرانی هستند که به وظایف خود عمل نکرده و نمی‌کنند و الان هم به تولیدکنندگان فشار می‌آورند تا تاوان و هزینه اشتباه آنان را پرداخت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را در بازار ۱۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با این قیمت مرغ زنده، قیمت مرغ گرم در بازار باید بین ۱۷ تا ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان باشد اما متأسفانه الان شاهد هستیم که در بازار قیمت این کالا بین ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان است. برخی نیز مرغ را در قالب‌های متفاوت از جمله قطعه بندی و … با قیمت بالای ۲۰ هزار تومان عرضه می‌کنند که این قیمت‌ها نیز منطقی نیست.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه بازار نهاده‌های همچنان مشکل دارد، گفت: متوسط قیمت دان آماده به ۴,۸۰۰ تومان رسیده در حالی که با تأمین نهاده به نرخ مصوب این نرخ کمتر از ۲,۸۰۰ تومان باید باشد. همچنین قیمت سویا به بیش از ۷ هزار تومان و ذرت به بیش از ۲,۶۰۰ تومان رسیده، قیمت جوجه یک روزه هم که اخیر ۲,۸۰۰ تومان مصوب شده در بازار ۳,۶۰۰ تومان است.

اسدالله نژاد با اشاره به اینکه امیدوار نیستیم مسئولان در قیمت مرغ تجدید نظر کنند، افزود: از مسئولان می‌خواهیم که فشار کمتری به تولید و تولیدکننده وارد کنند تا در ماه‌های آینده این صنعت دچار مشکل نشود ادامه روند فعلی باعث خروج تولیدکنندگان از چرخه تولید و وابستگی کشور به تأمین گوشت مرغ می‌شود.