۰ نفر

مواد غذایی در خرداد چقدر گران شد؟

۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۳
کد خبر: 450021
مواد غذایی در خرداد چقدر گران شد؟

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که 3قلم کالا شامل سیب زرد درختی به‌دلیل فصلی بودن عرضه آن به همراه برنج خارجی و مرغ بیشترین افزایش قیمت را در خردادماه امسال نسبت به اردیبهشت تجربه کرده و رشد قیمت این 3قلم کالا 2رقمی بوده است و بقیه کالاها رشد قیمت کمتر از 10درصد داشته و حتی برخی کالاهای خوراکی شامل پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی به‌دلیل برداشت بیشتر این محصولات در فصل بهار و عرضه آن به بازار در خرداد نسبت به اردیبهشت‌ماه بیش از 20درصد ارزان‌تر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، درحالی‌که قیمت هر کیلوگرم برنج درجه‌یک ایرانی در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت‌ماه تنها 3.5درصد گران‌تر شده و از هر کیلوگرم 25هزار تومان به 25هزار و 900تومان رسیده، اما برنج خارجی درجه‌یک در این مدت 15.8درصد گران‌تر شده و به‌طور متوسط قیمت هر کیلوگرم برنج درجه‌یک خارجی از حدود 12هزار تومان به 13هزار و 900تومان رسیده است. در خردادماه امسال نسبت به خرداد پارسال هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه‌یک به‌طور متوسط 14.1درصد گران‌تر شده درحالی‌که محصول مشابه خارجی آن 55.7درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

گوشت ثابت ماند، مرغ پرید

براساس داده‌های رسمی مرکز آمار ایران هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در خرداد امسال 98هزار و 600تومان بوده که نسبت به اردیبهشت‌ماه تنها 2دهم درصد گران شده و حتی نسبت به خرداد پارسال 6دهم درصد ارزان‌تر شده و هر کیلوگرم گوشت گوساله هم در‌ماه گذشته 84هزار تومان قیمت خورده که نسبت به اردیبهشت امسال 5دهم درصد افزایش و نسبت به خرداد پارسال 9.8درصد کاهش قیمت داشته است.  به‌دلیل افزایش فشار تورم بر سبد معیشت مردم و کم‌توانی آنها در خرید گوشت قرمز، تقاضا برای گوشت گوسفندی و گوساله کمتر شده و یکی از دلایل ثابت ماندن و حتی کاهش قیمت گوشت قرمز ناشی از افت قدرت خرید شهروندان بوده و آنها ترجیح داده‌اند تا نیاز خود را با خرید گوشت مرغ و سایر اقلام جایگزین جبران کنند.

همین تغییر رویکرد مصرف مردم باعث شده تا تقاضا برای گوشت مرغ افزایش یابد و البته کاهش جوجه‌ریزی و ریسک نکردن مرغداران به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و نااطمینانی آنها از رفتار تنظیم بازاری دولت باعث شده تا عرضه گوشت مرغ کاهش و قیمت آن در روزهای اخیر تا مرز 20هزار تومان هم فراتر رود. مرکز آمار ایران درحالی‌که نهادهای دولتی، نرخ دولتی هر کیلوگرم گوشت مرغ را 15هزار تومان اعلام کرده‌اند، گزارش داده که میانگین قیمت گوشت مرغ در خردادماه فقط 12هزار و 400تومان بوده که نسبت به اردیبهشت‌ماه 12.2درصد و نسبت به خرداد پارسال 6.1درصد گران‌تر شده است. به‌نظر می‌رسد قیمت واقعی گوشت مرغ در نرخ تورم خوراکی‌های تیرماه امسال بیشتر از میزان قیمت خردادماه برآورد شود.

البته قیمت گوشت مرغ با قیمت تخم‌مرغ روایتی متفاوت را در خردادماه داشته است به‌گونه‌ای که مرکز آمار می‌گوید: قیمت یک کیلوگرم تخم‌مرغ در خرداد امسال حدود 11هزار تومان بوده که نسبت به اردیبهشت ارزان‌تر و نسبت به خرداد پارسال 39درصد گران‌تر شده است.

لبنیات بازهم در جاده گرانی

به‌تازگی به کارخانجات لبنیات اجازه داده شده تا قیمت محصولات پرمصرف خود را تا 29درصد افزایش دهند و در این میان تولیدکنندگان شیرخام از قیمت تعیین‌شده برای شیر خام گلایه دارند. با این کشمکش به‌نظر می‌رسد که اقلام لبنیاتی در تابستان امسال رشد قیمتی متفاوت‌تر از بهار را تجربه کنند. این در حالی است که آمارهای رسمی می‌گوید: در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال هر یک لیتر شیر پاستوریزه 30درصد، یک کیلوگرم ماست پاستوریزه 29درصد، نیم کیلوگرم پنیر 39درصد و 100گرم کره پاستوریزه هم 3درصد گران‌تر شده است. این درحالی است ‌که قیمت اقلام پرمصرف لبنی در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت‌ماه گذشته رشد قیمتی بین یک تا 2درصد داشته است.

بازده عدس و لوبیا!

افزایش قیمت حبوبات شاید تنها به نفع کشاورزان نبوده اما قطعاً به کام بنکداران و فعالان این عرصه بوده چراکه بازده قیمت هر یک کیلوگرم لوبیاچیتی در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال 63.3درصد و عدس حدود 126درصد برآورد شده است. همچنان که یک بسته نیم‌کیلویی چای خارجی در این مدت 77درصد گران شده است.