۰ نفر

افزایش قاچاق پوشاک با گرانی تولیدات داخلی

۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۲
کد خبر: 449101
 افزایش قاچاق پوشاک با گرانی تولیدات داخلی

مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو وزارت کار گفت: با مداخلات توسعه ای برای تربیت نیروی ماهر صنعت پوشاک تا ۶ماه آینده مرکز خدمات و ارتقای مهارت و اتصال پوشاک راه اندازی می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، رضا تازیکی، مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ،درباره وضعیت پوشاک در کشور گفت:پوشاک هم تحت تأثیر کرونا آسیب دیدند، اما از فروردین ماه اکثر واحدهای تولیدی فعالیت خود را شروع کردند, تعدادی از واحدهای تولیدی پوشاک نیز خط تولید خود را به سمت تولید ماسک و لباس ها اتاق عمل و بهداشتی و ضدعفونی کننده هدایت کردند.

 وی با بیان اینکه صنعت پوشاک با ظرفیت کم مشغول فعالیت هستند گفت:افزایش قیمت در خرج کارهای پوشاک، پارچه،دکمه،انواع نخ مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرده است. اما واحدهای تولید فعال هستند.

 مدیر اجرایی طرح ملی تکاپو وزارت کار گفت: در راستای حمایت تسهیلاتی دولت, بسیاری از واحدها برای حفظ بنگاه خود تقاضای تسهیلات داشته اند. متولی کنترل قاچاق پوشاک ستاد قاچاق کالا وسازمان تعزیرات حکومتی و وزارت سمت است.

 تازیکی با بیان اینکه  در راستای سیاست های مداخله توسعه ای اقداماتی را برای صنعت پوشاک انجام داده ایم گفت: در این راستا بحث راه اندازی  خدمات پوشاک, ارتقای مهارت و اتصال به بازار را دستور کار داریم. منابع اعتباری و محل آن تأمین شده است و تا 6ماه این مرکز راه اندازی خواهد شد. بهترین تجهیزات صنعتی برای پوشاک در مرکز پوشاک برای تربیت نیروی ماهر در صنعت پوشاک  طراحی شده است. از رنگرزی و دوخت و مدیریت. این مرکز این کار را انجام می دهد. ضمن اتصال به بازار درسطح داخلی و بین المللی فراهم است. بعد از اینکه راه اندازی شد؛ افراد می توانند مراجعه کنند و در سطح مبتدی تا پیشرفت آموزش های لازم را ببینند.

مدیر طرح تکاپو وزارت کار با بیان اینکه در حال حاضر حدود 550هزار نفر در صنعت پوشاک مشغول کار هستند گفت:علی رغم اینکه ما جز 3 کشور تولید کننده پوشاک هستیم، فقط 50درصد پوشاک کشور، در داخل تولید می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه  50درصد پوشاک کشور وارداتی است اظهار داشت: بیش از 97 درصد کارگاه‌های تولید پوشاک، کوچک هستند و تنها 3 درصد آنها بالای 100نفر و فقط یک کارخانه بالای هزار نفر در این زمینه در کشور وجود دارد.

تازیکی افزود: گران تمام شدن قیمت کالای داخلی باعث افزایش قاچاق و عدم رقابت پذیری می‌شود، ما می‌توانیم تعرفه‌ها را هوشمند کنیم، طبق آمار ستاد قاچاق کالا سالانه دو و نیم میلیارد دلار قاچاق پوشاک در کشور وجود دارد، این میزان قاچاق برابر با ایجاد بیش از 700تا800هزار نفر شغل در کشور است.