۰ نفر

استاندار بوشهر خبر داد:

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین شهرک شیلاتی کشور در «رودشور»

۸ تیر ۱۳۹۹، ۵:۳۰
کد خبر: 449024
بهره‌برداری از بزرگ‌ترین شهرک شیلاتی کشور در «رودشور»

بزرگ‌ترین شهرک شیلاتی ایران در منطقه رودشور شهرستان گناوه استان بوشهر با تولید سالانه بیش از ۲۴ هزار تن میگو تا پایان امسال وارد مدار بهره‌برداری می‌شود و با تکمیل و راه اندازی آن به‌صورت مستقیم برای 2 هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد ‌شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «عبدالکریم گراوند»، استاندار بوشهر با اعلام اینکه ساخت این شهرک در زمینی به مساحت 3 هزار و 624 هکتار در حال اجراست، افزود: با بهره‌برداری از این شهرک شیلاتی، تولید میگو دراستان بوشهر به 2 برابر افزایش می‌یابد که سهم این شهرک افزون بر 24 هزار تن است.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه دولت دوازدهم مبنای فعالیت توسعه را سند آمایش سرزمینی قرار داده و برای هر استان بر اساس ظرفیت‌های آن در بخش‌های مختلف نقشه راه و برنامه‌های دانش بنیان تعریف کرده است خاطرنشان کرد: با توجه به ساحلی بودن استان بوشهر و داشتن طولانی‌ترین مرز با خلیج فارس، وجود منابع و ذخایر نفت و گاز، شیلات، کشاورزی، بنادر و گمرک، گردشگری دریایی و زمستانی و از همه مهمتر نیروی انسانی تحصیلکرده و جوان در صورت فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در این بخش‌ها این قابلیت را دارد که به رونق و شکوفایی اقتصاد و تأمین رفاه و آسایش ملت و کشور کمک کند.

وی درحالی که تحریم و جنگ تحمیلی اقتصادی را عامل توقف توسعه کشور نمی‌داند، افزود: فعال نگه‌ داشتن پروژه‌های بزرگ و زیرساختی از جمله راه‌آهن، جاده‌ و سد سازی، اصلاح شبکه‌ها و توسعه آبیاری نوین از جمله تلاش‌های دولت برای ایجاد امید و نشاط در کشور است که بخشی از مستندات آن برای اثبات ادامه حرکت توسعه‌ای کشور در استان بوشهر قابل رؤیت است؛ از طرفی خط ریلی یکی از زیرساخت های اصلی در رونق حمل‌ونقل و جابه جایی کالا و مسافر بویژه مناطق بندری است، ساخت راه‌آهن هم یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان بوشهربود که در دولت دوازدهم محقق شد. این پروژه در شرایط سخت تحریمی آغاز شد که نقش بسزایی هم در توسعه استان بوشهر و اقتصاد ملی ایفا خواهد کرد. طول این خط ریلی ۴۳۷ کیلومتر است. بخشی از آن در حوزه استحفاظی استان بوشهراست. با اتصال استان بوشهر به خط ریلی جابه‌جایی کالای تجاری افزایش قابل‌ توجهی می‌یابد که این مهم زمینه رونق تجاری استان را فراهم می‌کند.

گراوند با اشاره به اینکه استان بوشهر در زمینه تأمین آب از مناطق بحرانی کشور محسوب می‌شود و دشت‌های آن یکی پس از دیگری ممنوعه اعلام شده، اظهار داشت: بخشی از نخیلات این استان در معرض خشک شدن قرار دارند، اما وزارت نیرو با احداث و تأمین اعتبار چند سد از جمله سدهای دشت پلنگ و باغان موافقت کرد. سد باغان روی رودخانه باغان و در ۱۶ کیلومتری شهر انارستان در شهرستان جم اکنون در حال احداث است که عملیات اجرایی آن با حجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعبی با روند خوبی پیش می‌رود. روند اجرایی ساخت سد خاییز در شهرستان تنگستان هم اگر بدون مشکل پیش برود جزو پروژه‌های افتتاحی امسال خواهد بود که ظرفیت ذخیره آبی آن 16 میلیون مترمکعب است. عملیات اجرایی این سد سال 96 بوده است. سد دالکی هم از دیگر سدهای استان در شهرستان دشتستان است که در توسعه کشاورزی این شهرستان بسیار مؤثر خواهد بود. ظرفیت ذخیره آبی این سد 270میلیون مترمکعب است. این دو سد قرار است تاپایان امسال آبگیری شوند.

استاندار بوشهر یکی دیگر از مشکلات اصلی استان بوشهر در حوزه کشاورزی را علاوه بر کمبود آب و منابع آبی، شیوه‌های سنتی آبیاری عنوان کرد و ادامه داد: بخش عمده‌ای از منابع آبی این استان بویژه در نخلستان‌ها که به روش غرقابی آبیاری می‌شود، هدر می‌رود اما با اهتمام دولت تدبیر و امید طرح تغییر شیوه آبیاری نخیلات هم‌اکنون در سطح 2 هزار و 400 هکتار در منطقه سعدآباد در دست اجراست.

عالی‌ترین مقام استان درباره اینکه استان بوشهر از نظر منابع آب آشامیدنی به استان‌های همجوار وابستگی دارد و چند سالی است که به‌دلیل خشکسالی دچار تنش آبی شده و برای بخشی از مردم استان بویژه شهر برازجان مشکلاتی ایجاد کرده، تصریح کرد: اصلاح شبکه آب برازجان یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های استان در بخش آب است. تکمیل این پروژه ‌در اولویت برنامه‌های استان قرار دارد البته با تلاش‌ها و اقدام‌های دولتمردان قدرت انتقال آب به شهر برازجان در شرایط نیاز به ۲۴تا ۲۵ هزار مترمکعب افزایش یافته است؛ برای اصلاح شبکه آبرسانی روستایی و جلوگیری از هدر رفتن آب از شبکه‌های آبرسانی هم با همت وزارت نیرو اقدامات ارزنده‌ای انجام شده است.

گراوند اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن را هم از اولویت‌های برنامه‌های استانی بیان کرد و گفت: با بهره‌برداری از پروژه‌های شیرین‌سازی آب دریا، آب آشامیدنی پایدار استان در نقاط شهری و روستایی تأمین می‌شود. در حال حاضر طرح آب شیرین کن 35 هزار مترمکعبی در شهر بوشهر شروع شده که احتمالاً تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. تکمیل این پروژه نقشی مهم و تأثیرگذار در جبران کمبود آب آشامیدنی بوشهر دارد که باید برای بهره‌برداری از آن تلاش مضاعفی شود.

استاندار بوشهر درباره شبکه فاضلاب بافت تاریخی بوشهر هم خاطرنشان کرد: در بافت تاریخی بوشهر مشکل شبکه فاضلاب را داشتیم که سال‌های سال مانده بود اکنون این طرح در دست اجراست که اگر این اتفاق نمی‌افتاد بدون شک بافت آسیب می‌دید و سبب نابودی آن می‌شد. اراده مدیریت استان بوشهر این بود که بافت تاریخی بوشهر به‌عنوان یک گنجینه و سرمایه با ارزش به لحاظ تاریخی، باید حفظ می‌شد که در این راستا باید این طرح در بافت تاریخی و خیابان‌ها و محلات منتهی به آن به اجرا در می‌آمد. این طرح با پیشرفت خوبی که تاکنون داشته مقرر شده امسال درهفته دولت به بهره‌برداری برسد.