۰ نفر

رئیس اتحادیه لنجداران بوشهر مطرح کرد؛

بلاتکلیفی شناورهای ایرانی در ساحل دبی

۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۶
کد خبر: 448893
 بلاتکلیفی شناورهای ایرانی در ساحل دبی

رئیس اتحادیه لنجداران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر گفت: ۱۵۰شناور باری که از بنادر ایران از جمله این استان به دوبی امارات سفر کرده‌اند، به دلیل آنکه اجازه ورود به حوضچه پهلوگیری این بندر به آنها داده نشده، در آب‌های ساحلی این کشور بلاتکلیف هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سیدعلی موسوی گمارانی افزود: با وجود اینکه کشور امارات با تعریف پروتکل‌های جدید اجازه ورود لنج‌های سفاری به بنادر این کشور را صادر کرده‌است اما مجدد با اعمال سخت گیری اجازه به شناورهای ایرانی ورود به دوبی داده نشد.

وی اظهارداشت: طبق تماس‌های گرفته شده با ناخدا و ملوانانی که پشت حوضچه بندر دوبی لنگر انداخته‌اند ابراز داشتند چندین شناور گلف اماراتی در کنار آنان پهلو گرفته و از شناروهای ایرانی خواسته‌اند که آب‌های ساحلی این کشور را ترک کنند که برخی از شناروها ناچار به بازگشت شده‌اند.

وی گفت: هم اینک شمار زیادی از شناورهای سفاری ایران که با هزینه‌های زیاد به دوبی سفر کرده و در پشت خور دوبی لنگر انداخته‌اند، در بدترین شرایط هستند و به آنان گفته شده منطقه را ترک و درصورت انجام ندادن در لیست سیاه قرار می‌گیرند.

گمارانی ادامه داد: این شناورها طبق پروتکل‌های جدید پیش از خروج از کشور، نماینده و وکیلی در امارات به عنوان کارگزار برای هماهنگی و مامور خرید کالاهای مورد نیاز خود و تحویل انتخاب و تعیین کرده‌اند اما ‌تماسی که لنجداران با آنان گرفتند اعلام کردند دیگر اجازه ورود نمی‌دهند.

مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه بیان کرد: شناورهای سفاری پس از ۱۵ روز لنگرانداختن پشت خور دوبی هم اینک در بدترین شرایط قرار دارند و آذوقه و مواد مایحتاج ضروری آنان به اتمام رسیده و باید مسئولان کشور برای آنان چاره اندیشی کنند.

وی افزود: مشکل ایجادشده به استانداری بوشهر و فرمانداری گناوه انعکاس یافته‌است.

براساس گزارش‌های دریافتی علت برگرداندن شناورهای سفاری وضعیت قرمز کرونا در امارات و استان بوشهر بوده‌است.

طبق پروتکل‌های جدید تعریف شده امارات، لنج‌های سفاری با معرفی کارگزار می‌توانند سفرهای خود به بنادر امارات را از سر بگیرند.

بر این اساس لنج‌های سفاری باید پیش از خروج از کشور نماینده و وکیلی در امارات انتخاب و مامور خرید کالاهای مورد نیاز خود و تحویل آن به بندر را تعیین کنند.

پس از تهیه کالا از سوی وکیل، لنج‌ها می‌توانند از بنادر استان خروج کرده و در بنادر دوبی پهلو بگیرند و همچنین سه روز وقت دارند کالاهای خود را بارگیری و اجازه خروج دریافت کنند.

 طبق پروتکل‌های جدید کشور امارات برای جلوگیری از شیوع کرونا ملوانان لنجهای ایرانی باید زیر ۶۰ سال سن داشته باشند و اجازه پیاده شدن در بندر و ارتباط با کارکنان بنادر را ندارند.

پس از ورود لنج به بنادر دوبی پزشک اماراتی روی لنج حضور یافته و معاینات لازم را روی ملوانان انجام می‌دهد و در صورت سلامت ملوانان، لنج‌ها اجازه پهلوگیری و بارگیری می‌یابند.

بارگیری نیز توسط کارکنان خود بنادر یا شرکت‌های کشتیرانی انجام می‌شود و ملوانان حق تماس با این افراد را ندارند.

هزینه‌های معمول برای انتخاب وکیل و سفارش کالا و بارگیری معادل حدود  ۵۰ میلیون تومان ایران است که لنجداران باید آن را به وکیل خود در کشور امارات بپردازند.

شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر دارای حدود یک هزار شناور باری است.​