۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازگشت ۲.۷میلیارد یورو ارز صادراتی در سه ماهه اول امسال/ رکورد معاملات در اردیبهشت ماه

۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۰۴
کد خبر: 447235
بازگشت ۲.۷میلیارد یورو ارز صادراتی در سه ماهه اول امسال/ رکورد معاملات در اردیبهشت ماه

در سه ماهه نخست امسال بیش از ۲.۷میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به بازار ثانویه بازگشته و در مقابل بیش از ۱.۷میلیارد یورو نیز بابت واردات خریداری شده که به این ترتیب تراز نیما در این مدت مثبت یک میلیارد یورو به نفع ورود ارز بوده است.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ طبق آمار منتشر شده در سامانه نیما، از ابتدای امسال تا بیست‌و‌هفتم خرداد ماه به رغم وجود بیماری کرونا و مشکلات تجارت خارجی، بالغ بر دو میلیارد و ۷۶۰میلیون یورو ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی بازگشته و درمقابل یک میلیارد و ۷۴۲میلیون یورو نیز بابت واردات، از بازار ثانویه ارز تامین شده است.

معاملات نیما به تفکیک هر ماه

در فروردین ماه امسال مجموعا ۵۳۱میلیون یورو ارز صادراتی وارد بازار ثانویه شده و ۴۱۰میلیون یورو نیز برای واردات ارز خریداری شده است؛ در اردیبهشت ماه صادرکنندگان یک میلیارد و ۲۳۱میلیون یورو ارز به کشور وارد کرده‌اند و ۷۵۹میلیون یورو نیز به خرید ارز بابت واردات اختصاص یافته است.

در خرداد ماه امسال مجموع فروش و خرید ارز در سامانه نیما به ترتیب به ۹۹۸ و ۵۷۳میلیون یورو رسیده؛ به این ترتیب بیشترین حجم معاملات صورت گرفته در این بازار مربوط به اردیبهشت ماه است.

لازم به ذکر است که در مجموع از مرداد ماه سال۹۷ تا کنون بالغ بر ۳۰میلیارد و ۷۵میلیون یورو ارز صادراتی در این سامانه عرضه شده و در مقابل ۲۴میلیارد و ۹۳۱میلیون یورو بابت واردات ارز تامین شده است.

بیشترین و کمترین میزان خرید و فروش ارز

طی مدت مذکور، بیشترین حجم معاملات صورت گرفته برای فروش ارز مربوط به هفته نهم سال با ۳۸۱میلیون یورو و کمترین آن در هفته دوم امسال با ۲۷میلیون یورو بوده؛ همچنین بیشترین میزان خرید ارز بابت واردات در هفته چهارم با ۲۰۱میلیون یورو و کمترین در هفته دوم با ۱۶میلیون یورو صورت گرفته است.

لازم به ذکر است که میانگین نرخ خرید و فروش ارز در سایت سامانه نیما که تا کنون منتشر می‌شد، از خرداد ماه حذف شده است.