۰ نفر

تسهیلات جدید برای ترخیص فوری کالاهای اساسی

۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۴۱
کد خبر: 447169
تسهیلات جدید برای ترخیص فوری کالاهای اساسی

معاون گمرک ایران اعلام کرد که با پذیرش پیشنهاد گمرک ایران توسط مراجع ذی‌صلاح، ترخیص ۹۰ درصد از کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیری که دارای ثبت سفارش بانکی بوده و در صف تأمین ارز بانکی قرار گرفته‌اند، انجام خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهرداد جمال ارونقی با بیان اینکه با مصوبات ابلاغی به گمرک اجازه داده شده نسبت به ترخیص درصدی از کالاهای دارای اولویت یک و دو گروه کالایی موجود در اماکن گمرکی، مناطق آزاد و ویژه یا آنهایی که به اماکن مذکور وارد می‌شوند، دارای ثبت سفارش بانکی بوده و در صف تأمین ارز بانکی قرار گرفته‌اند، اقدام کند، گفت: گمرک در تعیین درصد آن، شاخص‌هایی از قبیل مأخذ کالا، اهلیت و سوابق قبلی واردکننده، ماهیت و نوع کالا و گروه بندی کالایی را ملاک عمل قرار می‌دهد.

وی افزود: براساس مکاتبات انجام شده و پیشنهاداتی که ارائه و مورد پذیرش قرار گرفته است و با ابلاغ بخشنامه مربوط، از ابتدای تیر امسال، گمرکات اجرایی کشور نسبت به ترخیص ۹۰ درصد از کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیری که دارای ثبت سفارش بانکی بوده و در صف تأمین ارز بانکی قرار گرفته‌اند، اقدام می‌کنند.

طبق اعلام گمرک، ارونقی با اشاره به اینکه ترخیص ۹۰ درصد کالای اظهاری، صرفا برای کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر است، توضیح داد: دارا بودن ثبت سفارش بانکی و قرار گرفتن در صف تأمین ارز دو شرط اصلی برای استفاده از این تسهیلات است و به نظر می‌رسد با اجرایی شدن این فاز، روند ترخیص کالاهای اساسی، ضروری و فسادپذیر شتاب بیشتری به خود گیرد و مقدار کمی از کالا در بنادر و گمرکات کشور دپو شود.

به گفته معاون گمرک حمل یکسره، ترخیص شبانه‌روزی و ترخیص نسیه از تسهیلات دیگری است در رابطه با ترخیص سریع کالاها در دستور کار قرار دارد.