۰ نفر

کارخانه‌های لوازم خانگی امسال ۲بار محصولات خود را گران کردند

۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۵۱
کد خبر: 445980
کارخانه‌های لوازم خانگی امسال ۲بار محصولات خود را گران کردند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: امسال کارخانه‌های تولید کننده لوازم خانگی حداقل ۲ بار و هر بار بین ۱۰ تا ۱۵ درصد، تولیدات خود را گران کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، کیوان گردان مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن تجارت با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما گفت: اکنون ظرفیت اسمی تولید صنایع لوازم خانگی کوچک و بزرگ 20 میلیون دستگاه است، اما باوجود افزایش تولید، هنوز به 50 درصد این ظرفیت هم نرسیده ایم.

وی افزود: ظرفیت سازی لازم برای تولید لوازم خانگی به ویژه در لوازم خانگی بزرگ مانند یخچال، فریزر، گاز و تلویزیون انجام شده و این برنامه، جدی در حال پیگیری است.

وی اضافه کرد: پارسال حدود 9 میلیون دستگاه لوازم خانگی تولید داخل داشتیم که در مقایسه با سال پیش از آن، 10 درصد رشد داشت.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن تجارت گفت: میزان مصرف داخلی هم تقریباً همین میزان است.

وی با اشاره به اینکه از خرداد سال 1397 واردات لوازم خانگی، عمدتاً ممنوع شد، افزود: با این حال کمبود عرضه نداریم.

 گردان اضافه کرد: برخی کالا‌های قاچاق در بازار وجود دارد که افزایش قیمت پیدا کرده است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران نیز با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه ادعای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر اینکه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی، قیمت‌ها را 40 درصد افزایش داده اند قابل استناد نیست، گفت: اکثر تولیدکنندگان، پیش از عید, 10 درصد و پس از آن نیز 10 درصد افزایش قیمت داده اند.

 اسماعیل بازارچی افزود: علت افزایش بیش از این مقدار در بازار، نبود کنترل و نظارت است.

وی گفت: افزایش قیمت مواد اولیه فولاد و پتروشیمی یکی از علت‌های افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل است.

بازارچی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید تمهیداتی بیندیشد تا بلافاصله قیمت‌های اعلامی کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی را بر روی سامانه بارگذاری کند نه اینکه 2 ماه آن را بررسی کند و سپس این کار را انجام دهد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز در این برنامه با اشاره به اینکه در سال 1397 تقریباً واردات لوازم خانگی آزاد بوده است، گفت: بر اساس آمارها، حدود 60 درصد سهم بازار برای 2 شرکت کره‌ای و 40 درصد برای کالا‌های ایرانی بود و اگر تولید لوازم خانگی داخلی 10 درصد رشد داشته باشند نمی‌توانند بازار را تامین کنند بنابراین باید رشد حدود 100 تا 120 درصدی در تولید کالا‌های داخل داشته باشیم تا بتوانیم بازار را تامین کند.

مرتضی میری افزود: امسال کارخانه‌های تولید کننده لوازم خانگی حداقل 2 بار و هر بار بین 10 تا 15 درصد، تولیدات خود را گران کرده اند.

وی اضافه کرد: آن‌ها باید پیش از گران کردن محصولات خود، قیمت‌ها را در سامانه 124، ثبت می‌کردند، اما این کار را انجام ندادند و تاکنون فقط حدود 6 تا 7 شرکت، قیمت‌ها را در این سامانه ثبت کرده اند.

معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم در ارتباط تلفنی با این برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت لوازم خانگی، مجوز داشته است یا خیر؟ گفت: تقریباً از حدود 20 تا 25 واحد تولید کننده لوازم خانگی تا شب عید سال 1399 با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، هماهنگی لازم را داشتند و آخرین افزایش قیمت آن‌ها در بهمن سال 1398 بود.

وحید منایی افزود:، اما پس از عید به ویژه در اوایل اردیبهشت، تعدادی از آن‌ها یعنی 8 تا 9 واحد تولیدی بدون هماهنگی با سازمان حمایت، قیمت محصولات خود را افزایش دادند و در مجموع حدود 30 تا 35 درصد افزایش قیمت داده اند.