۰ نفر

بازگشایی مشروط مرز پاکستان

۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۲۰
کد خبر: 441343
بازگشایی مشروط مرز پاکستان

تازه‌ترین خبرها از وضعیت تردد در مرزها از این حکایت دارد که برای بازگشایی مرز ترکمنستان مذاکراتی انجام شده است که طی آن با انجام شرایط تعریف شده از جمله تخریب پل قدیمی، این مرز از ۱۲ خردادماه باز شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، روح‌الله لطیفی -سخنگوی گمرک ایران، در رابطه با آخرین وضعیت مرزها و همچنین اخباری در رابطه با باز شدن مرز ترکمنستان در نیمه خردادماه گفت که رایزنی‌هایی در این رابطه انجام شده است که در رابطه با مرز ریلی بین ایران و ترکمنستان تفاهم کامل وجود دارد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد مرز زمینی بین ایران و ترکمنستان در کنار موضوع پروتکل‌های بهداشتی، ترکمنستان درخواست تخریب پل قدیمی را که فقط یک ماشین از آن تردد می‌کرد داشته و خواهان آن است که تردد فقط از پل جدید انجام شود. براین اساس این پل نیز به تازگی تخریب شد و قرار است تا قبل از پایان هفته جاری موضوع بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفته و حتی در صورت نیاز بازدیدی انجام شود.

به گفته لطیفی، از سوی اجلاس وزرای بین ایران و ترکمنستان تاریخ ۱۲ خردادماه برای بازگشایی کامل مرز بین دو کشور تعیین شده است.

اجازه ورود حداقل ۱۵۰ کامیون به پاکستان

براساس توضیحات دیگر سخنگوی گمرک ایران در رابطه با مرز پاکستان اکنون میرجاوه یک روز در میان باز است و روزانه حدود ۷۵ کامیون تردد داشته و کالاهای صادراتی ایران را به ترکمنستان می‌برند. از سویی دیگر در سیستان و بلوچستان نیز مرز ریمدان، پیشین، جالق و کوهک باز بوده و به صورت یک روز در میان هر کدام حداقل ۲۰ کامیون کالای صادراتی به این کشور می‌برند که در مجموع از زمانی که مرز پاکستان باز شده حداقل ۱۵۰ کامیون در روز مجوز ورود به این کشور را دارند.

مرزهای ترکیه از سوم اسفندماه بسته است

مرز ترکیه و بازرگان نیز همچنان بسته است فقط مسیر ریلی امکان تردد وجود دارد. این در حالی است که از سوم اسفندماه امکان تردد کامیون‌های ایرانی به ترکیه و یا عبور از این کشور به مقصد اروپا وجود ندارد.

مرزهای عربی با عراق کاملا بسته است

مرزهای ایران و عراق نیز که در مدت گذشته دچار مشکل شده بود اکنون برای مرزهای عربی همچنان کامل بسته است و حتی با وجود خبرهایی که در رابطه با باز شدن مرز مهران وجود دارد فعلا این اتفاق رخ نداده است. اما مرزهای اقلیم کردستان و بازارچه‌های مرزی آن کاملا فعال هستند.

وضعیت سایر مرزها

در مورد سایر مرزها نیز مسیرهای افغانستان، نخجوان، آذربایجان و ارمنستان باز است و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کالا صادر می‌شود.

همچنین در مورد مرزهای دریایی نیز مشکلی وجود ندارد و تقریبا به طور طبیعی کالا در حال مبادله است.

تردد در مرزهای ایران از اواخر سال گذشته و با توجه به شیوع ویروس کرونا از روال عادی گذشته خارج شد و اغلب بسته شد که به گفته مسئولان هیچ یک از سمت ایران نبود ولی به تدریج طی زایزنی های صورت گرفته این مساله  در حال حل شدن است.