۰ نفر

زولبیا و بامیه بسته‌بندی مشتری نداشت

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۱۵
کد خبر: 436340
زولبیا و بامیه بسته‌بندی مشتری نداشت

هرسال پیش از آغاز ‌ماه مبارک رمضان ضوابط بهداشتی برای واحدهای صنفی از طرف اتحادیه‌ها اعلام می‌شود و کارشناسان به‌منظور حفظ سلامتی شهروندان توصیه‌هایشان را روانه صفحات رسانه‌های حقیقی و مجازی می‌کنند.

امسال اما دغدغه بزرگ‌تری نسبت به آنچه در سال‌های پیش وجود داشت، ایجاد شده است؛ یک بیماری بسیار مسری و همه‌گیر و هنوز نه چندان شناخته شده؛ کرونا امسال به توصیه‌های بهداشتی کارشناسان سر و شکل جدیدی داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، ادامه شیوع کرونا و نگرانی از انتقال و گسترش بیماری از طریق خوراکی‌های معمول و مرسوم‌ماه رمضان باعث شده امسال غیراز توصیه‌های همیشگی به روزه‌داران برای خرید از قنادی‌ها و اغذیه‌فروشی‌های معتبر و مجاز تحت پوشش اتحادیه‌های صنفی، درباره شیوه ارائه محصولات هم سختگیری‌های بیشتری بر واحدهای صنفی اعمال شود، ازجمله اینکه قنادی‌ها امسال موظف شده‌اند زولبیا و بامیه را تنها به‌صورت بسته‌بندی بفروشند. رئیس اتحادیه قنادان تهران هم توصیه کرده زولبیا و بامیه فله و روباز نخرند. به گفته علی بهرمند امسال براساس پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، قنادان موظفند زولبیا و بامیه تولیدی خود را داخل کارگاه در وزن‌های مختلف به‌صورت بهداشتی بسته‌بندی کنند و پس از آن جعبه‌های آماده و بسته‌شده را در قنادی‌ها به فروش برسانند. او همچنین با تأکید بر اینکه مردم زولبیا و بامیه مصرفی‌ماه مبارک رمضان را از قنادی‌های معتبر خریداری کنند، اعلام کرده است با قنادی‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و محصولات خود را به‌صورت باز به فروش برسانند، برخورد می‌شود.

ادامه روند فروش فله‌ای در قنادی‌ها 

با وجود ابلاغ اتحادیه به واحدهای صنفی برای فروش محصولات به شکل بسته‌بندی، مشاهدات در برخی قنادی‌ها نشان می‌دهد فروش فله‌ای همچنان ادامه دارد. سینی‌های بزرگ زولبیا و بامیه و گوشفیل روی پیشخوان‌ها جمع نشده و فقط با سلفون پوشانده شده است. البته اغلب کارکنان قنادی‌ها دستکش و ماسک دارند و محصولات را با کفگیرهای جداگانه در جعبه می‌ریزند، اما در خیلی از فروشگاه‌ها از جعبه‌های آماده شده از قبل خبری نیست. یکی از فروشندگان در پاسخ به این پرسش که چرا فروش فله‌ای ادامه دارد، دلیل آن را استقبال‌نکردن مشتریان عنوان می‌کند و می‌گوید: مشتریان از تازگی محصولات جعبه‌ای مطمئن نیستند و تصور می‌کنند محصولات مانده از روزهای قبل به شکل بسته‌بندی فروخته می‌شود. ضمن اینکه اگر مشتری اطمینان لازم را نسبت به کیفیت کار واحد صنفی نداشته باشد، فرقی ندارد کالا را بسته‌بندی کنیم یا فله بفروشیم چون محصولات فله هم روباز نیستند و با سلفون آنها را می‌پوشانیم، پرسنل هم تمام نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند. مشتریان اما نظرات متفاوتی دارند؛ برخی معتقدند اگر شیرینی‌پزها و پرسنل قنادی، بهداشت را هنگام تهیه و بسته‌بندی محصول رعایت نکنند، بسته‌بندی‌کردن هم مشکلی را حل نمی‌کند و کماکان ویروس می‌تواند با یک عطسه یا سرفه یا تماس دست آلوده منتقل شود. با این حال برخی دیگر حساسیت اتحادیه را در این زمینه مثبت ارزیابی می‌کنند و معتقدند بهتر است این سختگیری‌ها و توجهات بعد از کرونا هم ادامه داشته باشد.

وقتی همه زولبیا و بامیه می‌فروشند

معمولا در‌ماه رمضان به‌دلیل استقبال زیادی که از خرید زولبیا و بامیه می‌شود، علاوه بر قنادی‌ها برخی واحدهای صنفی دیگر ازجمله تولیدکنندگان و فروشندگان نان فانتزی و سوپرمارکت‌ها و حتی در مواردی میوه‌فروشی‌ها هم به فروش این دو شیرینی محبوب‌ماه رمضان اقدام می‌کنند. تولید خانگی زولبیا و بامیه هم در این‌ماه رونق می‌گیرد و محصولاتی که در خانه‌ها تولید می‌شود یا سر از سوپرمارکت‌ها درمی‌آورد یا به‌صورت اینترنتی به فروش می‌رسد. رئیس اتحادیه قنادان تهران درباره خرید این محصولات هم به مردم هشدار داده است. به گفته بهرمند واحد‌های تولید نان فانتزی و برخی واحد‌های صنفی دیگر که در این ایام زولبیا و بامیه تولید می‌کنند متخلفند، فعالیتشان در این زمینه غیرمجاز است و باید دستگاه‌های نظارتی با آنها برخورد کنند. وی از مردم خواست در خرید اینترنتی خوراکی‌ها به‌ویژه زولبیا و بامیه‌ ماه رمضان دقت کنند، زیرا ممکن است برخی شبکه‌های فروش اینترنتی به‌دلیل اینکه تحت نظارت وزارت بهداشت نیستند تولیدات غیربهداشتی عرضه کنند.

گران نخرید

سال گذشته قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه‌یک ۲۰ هزار تومان و درجه‌دو، ۱۸ هزارتومان بود اما اتحادیه قنادان تهران قیمت امسال هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک را با احتساب جعبه ۲۴ هزار تومان و درجه 2را۲۰ هزار تومان تعیین کرده که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته است. با این حال وقتی برای خرید نیم‌کیلوگرم زولبیا و بامیه وارد قنادی می‌شوید خیلی بیشتر از 12هزار تومان خرج خواهید کرد. جعبه‌های شیرینی معمولا مقدار بیشتری از وزن تعریف‌شده شیرینی در خود جای می‌دهند و خریدار وقتی نیم کیلو زولبیا و بامیه سفارش می‌دهد، 750گرم تحویل می‌گیرد. توصیه می‌کنیم اگر فقط  نیم‌کیلو شیرینی می‌خواهید همان مقدار را بخرید، نه بیشتر. اینکه درخواست کنید میزان اضافی از جعبه برداشته شود، نه غیرعادی است و نه خجالت‌آور. نکته مهم دیگری که خریداران باید به آن دقت داشته باشند این است که تنها زولبیا و بامیه قیمت مصوب دارد و قنادی‌ها موظفند قیمت‌های ابلاغی اتحادیه را مراعات کنند نه سایر محصولات مشابه.

مراجعات به شیرینی‌فروشی‌ها نشان می‌دهد دست‌کم 10محصول جانبی مشابه با زولبیا و بامیه در شکل‌های متفاوت و با قیمت‌های بالای 30هزار تومان برای هر کیلو در ویترین‌ها خودنمایی می‌کنند که اغلب مورد استقبال هم قرار می‌گیرند. یک از شیرینی‌فروش‌های غرب تهران درباره وضعیت کاسبی در‌ماه رمضان می‌گوید: قیمتی که اتحادیه برای فروش زولبیا و بامیه تعیین می‌کند برای قنادی‌ها به‌صرفه نیست چون در مناطق مختلف تهران کیفیت محصولی که عرضه می‌شود متفاوت است و ممکن است آنچه در یک مغازه به‌عنوان محصول درجه یک عرضه می‌شود در منطقه و مغازه دیگری اصلا خریدار نداشته باشد. شایان افسری با اشاره به اینکه حدود 15محصول مشابه را در کنار زولبیا و بامیه در مغازه‌اش عرضه می‌کند، ادامه می‌دهد: امروز قنادی‌ها هرکیلو شکر را 8هزار تومان می‌خرند و با این قیمت فروش محصولات با نرخ مصوب به‌صرفه نیست، به همین دلیل قنادی‌ها در کنار اقلامی که قیمت مصوب دارند، به ابتکار خود و بسته به کشش منطقه محصولاتی عرضه می‌کنند که فروش آنها بتواند سود بیشتری برایشان داشته باشد. قیمتی که برای این محصولات تعیین می‌شود بیشتر به عرف و هزینه صرف‌شده برمی‌گردد و اتحادیه در تعیین آن نقشی ندارد. غیر از گوشفیل که همه با آن آشنا هستند و با طعم‌های مختلف عرضه می‌شود، بامیه عربی و زولبیا  و بامیه باقلوایی هم چندسالی است که به شیرینی‌های ویژه‌ماه رمضان اضافه شده‌اند؛ شیرینی‌هایی که هرکیلو از آنها بیش از 30هزار تومان قیمت دارد. در این مغازه قیمت نیم‌کیلو (نه یک کیلو) زولبیا و بامیه مخلوط با یکی دو محصول دیگر می‌شود 34هزار تومان.

میزان فروش قنادی‌ها هم مثل سایر فروشندگان محصولات خوراکی تحت‌تأثیر شیوع کرونا در 2‌ماه اخیر کاهش شدیدی داشته است. بیشتر مردم به تهیه کیک و شیرینی در منازل‌شان روی آورده‌اند تا هم از سلامت آن مطمئن باشند و هم در دوران خانه‌نشینی و قرنطینه سر خود و فرزندانشان را گرم کنند. حتی میزان فروش شیرینی‌های مخصوص عید هم امسال کاهش زیادی داشت. این افت فروش دلیلی است که به گفته رئیس اتحادیه قنادان تهران باعث شده با وجود افزایش هزینه‌های تولید، برنامه‌ای برای افزایش قیمت در دست نباشد. بهرمند معتقد است  که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و فعلا قیمت‌ها ثابت خواهد ماند.

نکات بهداشتی کرونایی

این روزها هرچیزی را که می‌خریم در بدو ورود به خانه ضدعفونی می‌کنیم چون کرونا می‌تواند از کوچک‌ترین غفلت ما استفاده کند و به خانه‌های ما راه یابد. حتی توصیه‌شده که نان را هم قبل از مصرف حرارت دهیم. حال چه کنیم که مصرف زولبیا و بامیه ما را در معرض ابتلا به کرونا قرار ندهد. کماکان نخستین توصیه بعد از خرید از جای مطمئن، حرارت‌دادن این خوراکی‌ها قبل از مصرف است. جعبه را دور بیندازید و زولبیا و بامیه‌ها را در فر، ماکروفر یا کف یک قابلمه دربسته روی گاز، به حرارت لازم برسانید و بعد در ظرف دیگری غیراز جعبه قبلی در یخچال بگذارید. توصیه بعدی این است که خودتان این شیرینی‌های نسبتا ساده را در منزل تهیه کنید. لازم نیست کتاب آشپزی داشته باشید، دستور تهیه همه‌‌چیز، این روزها با یک سرچ ساده در گوگل در دسترس است. در نهایت فارغ از بحث کرونا هنگام خرید زولبیا و بامیه دقت کنید که رنگ آن روشن و شفاف باشد، کدربودن، خشک‌بودن یا وجود لکه روی زولبیا و بامیه نشان‌دهنده روغن نامناسب یا مانده‌بودن آن است. توصیه آخر اینکه هرگونه تخلف یا عرضه مواد غیربهداشتی را هم که مشاهده کردید، آن را به سامانه یا تلفن 190یا 1490اطلاع دهید؛ گفته شده در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.

نبض بازار

 فروش محصولات با نرخ مصوب درحالی‌که قیمت شکر به هرکیلو8هزار تومان رسیده به‌صرفه نیست، به همین دلیل قنادی‌ها در کنار زولبیا و بامیه که قیمت مصوب دارد، به ابتکار خود محصولاتی عرضه می‌کنند که فروش آنها بتواند سود بیشتری برایشان داشته باشد