۰ نفر

نبض بازار میوه تند شد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۱۳
کد خبر: 436048
نبض بازار میوه تند شد

با افزایش تقاضای میوه در‌ماه رمضان و رشد تقاضا با کاهش شیوع کرونا، قیمت انواع میوه با افزایش مواجه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ قیمت میوه در روزهای اخیر به‌واسطه افزایش مصرف برخی میوه‌ها در‌ماه رمضان و همچنین افزایش خرید میوه به‌دلیل کاهش خطر شیوع کرونا و افزایش تردد شهروندان وارد روند صعودی شده است. مشاهدات نشان می‌دهد این افزایش قیمت در میوه‌فروشی‌های سطح شهر بیشتر بوده و مثلاً تفاوت قیمت خرده‌فروشی میوه در میانه شهر تهران نسبت به قیمت‌های اعلام شده در میادین میوه و تره‌بار به 50درصد می‌رسد.

بازار میوه از زمان شیوع کرونا در اسفند سال گذشته تاکنون در 2جبهه با فراز و نشیب قیمت مواجه بوده است. از یک‌سو با اجرای قرنطینه خانگی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، خرید میوه به‌خصوص در کلانشهر با افت قابل‌ملاحظه مواجه و به افت قیمت اغلب میوه‌ها منجر شد؛ اما از سوی دیگر به‌واسطه مسائلی که در مورد تأثیر مثبت مصرف برخی میوه‌ها و محصولات کشاورزی بر درمان یا جلوگیری از ابتلای به کرونا مطرح شده بود، برخی از محصولات مانند لیموترش، زنجبیل و موز با جهش چند برابری قیمت مواجه شد.

تب هندوانه در‌ماه رمضان

همچنین با آغاز‌ماه مبارک رمضان، قیمت برخی میوه‌ها و محصولات کشاورزی پرمصرف در این‌ماه نیز با افزایش تقاضا و رشد قیمت مواجه شده به‌گونه‌ای که قیمت فروش هر کیلو هندوانه در شهر تهران 25درصد در آغاز‌ماه مبارک رمضان افزایش یافت و اقلامی مانند کاهو، خیار و گوجه‌فرنگی نیز حداقل با رشد 15تا 20درصدی قیمت مواجه شده است.

بررسی قیمت فروش عمده میوه و محصولات کشاورزی در میادین میوه و تره‌بار تهران نشان می‌دهد در روزهای اخیر قیمت اغلب این محصولات بین 20تا 50درصد افزایش داشته و در بازار خرده‌فروشی نیز به همین نسبت و حتی شدیدتر با رشد مواجه شده؛ به‌عنوان‌مثال قیمت گوجه‌فرنگی در دو هفته اخیر بسته به کیفیت از 2تا 4هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار به 3تا 6هزار تومان رسیده است. همچنین کف قیمت هر کیلو هندوانه در این دوره زمانی از هزار تومان به 1500تومان رسیده که از افزایش 50درصدی حکایت دارد. این تغییرات در سایر میوه‌ها نیز مشهود است؛ با این تفاوت که سقف قیمتی آنها با تغییر زیادی مواجه نبوده اما در بازار انواع درجه سه و دوی این میوه‌ها به‌عنوان میوه درجه‌یک و در سقف قیمت به فروش می‌رسد. به‌عبارت‌دیگر، در یکی دو هفته اخیر، سقف قیمت مجاز برای فروش این میوه‌ها رعایت شده اما عملاً به‌واسطه فروش میوه درجه 2به قیمت درجه‌یک، رشد قیمت قابل‌توجهی در آنها اعمال شده است.

جوسازی نوبرانه‌ها

ورود نوبرانه‌ها به بازار نیز ازجمله عواملی است که به تب قیمتی میوه و تره‌بار منجر شده و پای ارقام درشت را به برچسب‌های قیمت میوه‌فروشی‌ها باز کرده است؛ هرچند امسال به‌واسطه شیوع کرونا و استقبال مردم از خرید میوه‌های نوبرانه، قیمت این محصولات در مقایسه با سال گذشته گاه تا یک‌سوم کاهش پیدا کرده اما همچنان قیمت فروش آنها نسبت به میوه‌ها و محصولات فصل بسیار بالاتر است. فعلاً در عمده‌فروشی میادین میوه و تره‌بار تهران، قیمت هر کیلو گوجه‌سبز برقان ۲۰هزار تا ۴۵هزار تومان، گوجه‌سبز شمال ۱۰هزار تا ۲۵هزار تومان، طالبی ۴ هزار تا ۸ هزار تومان، ملون ۴هزار تا ۸هزار تومان، توت‌فرنگی جیرفت ۱۰هزار تا ۲۰هزار تومان و توت‌فرنگی کرج ۲۰هزار تا ۳۵هزار تومان فروخته می‌شود که باید با احتساب حداکثر ۳۵درصد سود در خرده‌فروشی‌ها عرضه ‌شود.