۰ نفر

خیز تولیدکنندگان ایرانی برای گسترش صادرات

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۱۴
کد خبر: 433855
خیز تولیدکنندگان ایرانی برای گسترش صادرات

با گذشت بیش از دو ماه از ورود رسمی ویروس کرونا به کشور و به دنبال آن افزایش قابل توجه تقاضا برای مواد و محصولات شوینده و ضدعفونی کننده، حالا نه تنها آرامشی نسبی در این بازار حاکم شده، که ایران آماده افزایش قابل توجه صادرات خود در این حوزه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با افزایش جدی تقاضا برای محصولاتی همچون الکل صنعتی و پزشکی، مواد ضدعفونی کننده و ماسک، در روزهای ابتدایی اسفند بازار این محصولات به شکل جدی به هم ریخت؛ تا جایی که بسیاری از مناطق کشور یا دسترسی به این محصولات نداشتند یا با محدودیت‌های جدی و افزایش قابل توجه قیمت مواجه بودند.

هرچند در ابتدا نگرانی‌هایی از شرایط کشور در روزهای شیوع کرونا به وجود آمد اما فعالان بخش خصوصی در این حوزه بارها از بالا بودن ظرفیت کشور در تولید محصولات ضدعفونی بهداشتی خبر دادند و اعلام کردند که با گذشت چند روز آرامش به این بازار باز خواهد گشت.

در روزهای ابتدایی اردیبهشت و در حالی که ایران در دو ماه اخیر با شیوع ویروس کرونا مواجه بوده است، شرایط بازار نشان از رسیدن به تعادلی قطعی دارد. بسیاری از محصولات مورد نیاز مردم در حوزه پیشگیری از کرونا، در بخش‌های مختلف بازار به وفور یافت می‌شود و شوک‌های قیمتی این محصولات نیز کاهش جدی نشان می‌دهد.

به دنبال این اتفاق و با توجه به اطمینان نسبی که از تامین نیازهای داخل به وجود آمده، حالا مسئولان تجارت خارجی کشور از آمادگی برای گسترش صادرات این محصولات خبر می‌دهند. روز گذشته حمید زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که ایران در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون دلار محصولات بهداشتی صادر کرده و در سال جاری نیز این ظرفیت وجود دارد که عدد به به مرز ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یابد. موضوعی که البته یک پیش شرط مهم خواهد داشت و آن هم تامین قطعی نیاز داخلی است.

در همین رابطه علی نقیب – عضو اتاق بازرگانی تهران – با اشاره به شرایط به وجود آمده در بازار محصولات بهداشتی بیان کرد: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا با توجه به افزایش جدی تقاضا، بازار با یک شوک جدی رو به رو شد اما در هفته‌های بعد با فعال شدن تمام ظرفیت‌های تولیدی و با توجه به زیرساخت‌های کافی موجود در کشور این تقاضا پاسخ پیدا کرد و التهاب بازار مدیریت شد.

به گفته وی، شرکت‌های ایرانی در سال‌های گذشته نیز در حوزه صادرات محصولات بهداشتی به طور خاص در میان کشورهای منطقه فعال بوده‌اند و در صورتی که تضمین کافی برای تامین نیاز داخل وجود داشته باشد، می‌توان به ظرفیت‌های بین المللی نیز فکر کرد.