۰ نفر

افزایش 10درصدی هزینه خانوارها طی دو رمضان

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۱۸
کد خبر: 432861
افزایش 10درصدی هزینه خانوارها طی دو رمضان

بررسی شاخص‌های مهم قیمتی نشان می‌دهد که پیش از شروع ماه رمضان در کشور‌، قیمت کالاهای اساسی و ارزاق مورد نیاز مردم نسبت به ماه رمضان سال‌های 97 و 98 روند صعودی داشتند و با وجود سیاست‌های حمایتی از جمله ارایه یارانه‌ها و بسته‌های معیشتی، یارانه نقدی و کمک بیشتر به اقشار آسیب دیده، قیمت‌ها روند شتابانی داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، به نظر می‌رسد با ادامه روند صعودی قیمت‌ها ارزش یارانه‌ای که به افراد داده می‌شود، کاهش شدیدتری خواهد داشت . در این صورت دولت مجبور است از سیاست‌های حمایتی بیشتری برای فقرزدایی استفاده کند که البته بدون هزینه نخواهد بود. بر اساس گزارش‌های مرکز آمار در سال 97 و با شروع ماه رمضان نرخ تورم دوازده ماه منتهی خرداد 9.4 درصد برآورد شد. در حالی که این عدد برای اردیبهشت 98 34.2 درصد بود.

با وجود اینکه همچنان نرخ تورمی برای سال جاری اعلام نشده‌، اما نرخ تورم اسفند ماه 34.8 درصد عنوان شده است. با وجود اعلام محمد شریعتمداری، وزیر کار مبنی بر ثبت‌نام 600 هزار نفر تا اواخر فروردین برای دریافت بیمه بیکاری‌، چالش افزایش قیمت محصولات، یک بار اضافی بر دوش خانوارها ایجاد خواهد کرد.

خانوارهایی که علاوه بر بیکاری ناخواسته می‌باید مایحتاج خود را نیز تامین کنند.

ماه رمضان با شیوع کرونا

ماه رمضان امسال در بحبوحه کرونا، رنگ و بوی دیگری دارد. در شرایطی که کسب و کارهای پرخطر تا ابتدای اردیبهشت تعطیل بودند و در فروردین ماه نیز جز واحدهای اقتصادی مهم که تامین مایحتاج زندگی افراد را بر عهده داشتند‌، مابقی بسته بودند، افزایش قیمت محصولات نیز به چالش‌های مهم خانوارها در آستانه این ماه افزوده شد. مقایسه آمار تورم، قیمت اقلام خوراکی و شاخص‌های قیمتی نشان می‌دهد طی سال‌های 97 تا 99 (با وجود عدم ارایه گزارش‌های آماری از تورم فروردین 99) شاخص قیمت‌ها افزایش داشته و با وجود تاکید مسوولان مبنی بر ثبات قیمت‌ها، اقلام خوراکی، افزایش یافته است.

سال 97، تاثیر ارز بر کشور

از ابتدای سال 97 تکانه‌های ارزی تمام بازارها را تحت تاثیر قرار داد. به گونه‌ای که بسیاری از اقلام خوراکی با جهش قیمتی بالایی همراه بود. بر اساس گزارش‌های مرکز آمار، نرخ تورم دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 97 و پیش از شروع ماه رمضان، 9.7 درصد عنوان شد. با وجود نوسانات شدید نرخ ارز در سال 97 اما تلاش دولت برای ثابت نگه داشتن فنر نرخ ارز، اعلام ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی و برخی کالاهای اساسی، همچنین منع واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل وجود دارد، نرخ تورم تا 10.1 درصد افزایش یافت تا خانوارها در تامین مایحتاج خود به خصوص در ماه رمضان دچار مشکل نشوند.

سال 98، سال تاثیر حوادث طبیعی بر اقتصاد

سال 98 با رخدادهای طبیعی نظیر سیل در بیشتر استان‌های شمالی کشور آغاز شد. سیل‌هایی که علاوه بر آسیب به ابنیه و زیرساخت‌های راهی کشور، بسیاری از باغات، زمین‌های کشاورزی و محصولات غذایی را نابود کرد. بر اساس گفته‌های اردیبهشت علی قربانی، نماینده مجلس در شورای هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده‌، 35 هزار میلیارد تومان به استان‌های درگیر سیل خسارت وارد شده است. گفتنی است که بودجه عمرانی کشور در سال 98 حدود 62 هزار میلیارد تومان بود که با توجه به تخریب صد درصدی در بخشی از مسیرها‌، تحقق آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. افزایش مسوولیت‌های تکلیفی دولت و کمک به سیل‌زدگان باعث شد سال 98 تورم در کمتر از 6 ماه دو برابر شود. هر چند که تا پیش از شروع ماه رمضان‌، نرخ دوازده ماه منتهی به اردیبهشت 98 حدود 34.2 درصد اعلام شد اما گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت ماه اردیبهشت اقلام مورد استفاده در سبد مصرف‌کنندگان و مقایسه آن با اردیبهشت97 حکایت از افزایش شدید قیمت‌ها تا 150 درصد می‌دهد. به گونه‌ای که رب گوجه، گوشت، شکر و‌ قند با افزایشی بیش از 100 درصد همراه بود. قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در واکنش به قیمت‌های کاذب اقلام غذایی در بازار تنها راه مبارزه با این روند را رسیدگی مسوولان عنوان کرد. هر چند به نظر می‌رسد این رسیدگی برای برخی کالاها به کاهش قیمت منتج شد و برای برخی دیگر، خیر. در گزارش تیرماه مرکز آمار از اقلام خوراکی، قیمت قند، گوشت و برنج کاهش یافت در حالی که قند همچنان روند افزایشی به خود گرفت.

شروع 99 با کرونا و تعطیلی‌های گسترده

اسفند 98 زنگ هشدار ورود کرونا به کشور با اعلام دو مورد فوتی در شهر قم، نواخته شد. با توجه به گستردگی شیوع این بیماری‌، تعطیلی اماکن تفریحی و مذهبی همچنین مشاغل پرخطر در دستور کار ستاد مبارزه با کرونا قرار گرفت. شیب صعودی مبتلایان و قربانیان کرونا باعث شد تصمیمات ستاد مبارزه با این ویروس بر بسته بودن مراکز خرید که سبب ازدحام می‌شود‌، باقی بماند. با وجود اینکه همچنان گزارشی مبنی بر تخمین تورم در سال جدید‌، منتشر نشده‌، اما گزارش‌های میدانی حاکی از افزایش بی‌سر و صدای قیمت برخی اقلام به ویژه لبنی در آستانه ماه رمضان است. چندی پیش علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت در بازار است، گفت: «عرضه گوشت توسط دولت موجب شده بازار با کمبود مواجه نباشد در نتیجه برای ماه مبارک رمضان افزایش قیمت نخواهیم داشت.» . با وجود گفته‌های ملکی اما مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد که گوشت گوسفندی با افزایش 11 درصدی از کیلویی 93 هزار تومان به 110 هزار تومان در هفته پایانی فروردین رسیده است. مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در سبد مصرفی خانوارها حاکی از آن است که یک خانواده برای تامین مایحتاج خود در اردیبهشت 98 حدود 419 هزار تومان باید هزینه می‌کرد در حالی که این رقم برای فروردین 99 به 462 هزار تومان رسید. کمتر از یک سال 10 درصد به هزینه خانوارها برای تامین اقلام خوراکی اضافه شد که نشان‌دهنده تاثیر بسیار زیاد رخدادهایی نظیر اپیدمی‌، بلایای طبیعی و ارز بر سفره و معیشت افراد است.