۰ نفر

پژمردن گل‌ها و گلخانه‌ها در بهار کرونا

۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۳۷
کد خبر: 429658
پژمردن گل‌ها و گلخانه‌ها در بهار کرونا

در فصل شکوفایی و انفجارگل در زمین و زمان؛ گل ها بی خریدار و بی هیچ نگاه مشتاقی مانده اند و کسی نیست تا تماشاگر عمر کوتاه اما شورانگیز و زیبای شان باشد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، وقتی کرونا در بهار جولان دهد، گل ها بدون دیده شدن می میرند!  مجالی برای خودنمایی گل نیست؛ وقتی ضرورت فعالیت مشاغل در دوران کرونا اولویت بندی شود، البته که گلفروشی ها در ردیف آخر قرار می گیرند چون لوکس و تزئینی هستند، تازه اگر هم فعال باشند کو دل خوش خریداری که در جست وجوی گل باشد و اصلاً در زمان خانه نشینی کو مشتری؟ نه جشن و نه مجلس عروسی هست و نه حتی برای قربانیان کرونا ختم می گیرند، گل ها هم در انزوا پژمرده می شوند.

گلخانه داران محلات اولین قربانیان کرونا

ترکش های انفجار کرونا در ایران خیلی زود و اول از همه دامن پرورش دهندگان گل در شهرستان محلات در استان مرکزی را گرفت. «هلند ایران»؛ جایی است که بیش از 4 هزار نفر پرورش دهنده گل در بیش از 1000 گلخانه چند صد متری تا چند هکتاری شاغل به کار هستند. گفته می شود 70تا 80 درصد گل های بوته ای کشور در همین جا تولید می شود. حساب نهال ها و گل های شاخه ای و صادرات گل و.... جداست. از همان هفته دوم اسفندماه و زمانی که باید لیست سفارش های نوروزی و بهاری به گلخانه داران می رسید، معلوم بود که کرونا کار خودش را کرده، سفارش ها نسبت به سال گذشته افت کرد و هنوز عید نشده بسیاری از مشتری های عمده  که شامل شهرداری های سراسر کشور، گلفروشی ها و گلخانه داران و توزیع کنندگان گل و گیاه بودند سفارش های خود را لغو کردند و حتی برخی از آنها بی خیال پیش پرداخت ها و بیعانه هایی که به گلخانه داران محلاتی داده بودند، شدند و آن را به حساب ضرر و زیان سفارش گذاشتند. نحوست کرونا قبل از تحویل سال بطور کامل معیشت پرورش دهندگان گل و گیاه را دربرگرفت.  تورهای گردشگری در مسیرهای اصفهان و کاشان همیشه سری هم به محلات می زدند و گردشگران را به تماشای گلخانه های محلات می بردند. با لغو این تورها و ممنوعیت های سفر این امکان هم از گلخانه داران گرفته شد تا گل های خانگی و آپارتمانی شان را به گردشگران بفروشند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه زینتی شهرستان محلات ، بیشتر گل‌های شاخه بریده و فصلی نشایی تولیدی شهرستان محلات با صرف هزینه‌ها و انرژی بسیار در فصل زمستان برای بازار شب عید تولید شده بود که شیوع ویروس کرونا این بازار را با کسادی مواجه کرد.

 «ابراهیم علی پور» بازار گل‌های شب عید از جمله انواع سینره، لاله و سنبل را بین پانزدهم اسفند تا پانزدهم فروردین‌ماه عنوان کرد و گفت: ارائه نشدن این محصولات در بازار شب عید امسال، کاهش توان مالی تولیدکنندگان برای پرداخت تسهیلات و بهای انرژی مصرفی توسط این واحدها را به همراه داشته است. از طرفی شیوع ویروس کرونا در استان‌های مختلف کشور کاهش تقاضای گل و گیاهان فصلی نشایی و شاخه بریده را  به همراه داشته است. وی تولید برخی گل‌های فصلی نشایی را به صورت بذری عنوان کرد و افزود: اکنون پس از ۶ ماه صرف وقت و هزینه از سوی تولیدکنندگان برای تولید این گیاهان، متقاضی و بازاری برای عرضه آنها وجود ندارد.

 مدیرعامل اتحادیه گل و گیاه زینتی شهرستان محلات خاطرنشان کرد: تولید برخی گل‌های شاخه فصلی نشایی بر اساس سفارش شهرداری‌های کشور انجام شده و اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا این محصولات نیز با عدم استقبال و فروش مواجه شده‌است.

 علی پور ادامه داد: ۵۰ تا ۶۰ درصد تولید گل‌های زینتی شهرستان محلات بر اساس سفارشات مشتریان خارجی و صادرات به کشورهای دیگر تولید شده که بسته شدن مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا ضرر و زیان جبران ناپذیری را برای تولیدکنندگان به همراه داشته‌است.

وی گفت: تولیدکنندگان گل و گیاه زینتی شهرستان محلات با آگاهی از مشکلات اقتصادی دولت انتظار پرداخت غرامت و کمک یارانه‌ای ۱۰۰ درصدی خسارت وارد شده به این واحدها را ندارند ولی ارائه برخی کمک‌ها برای جلوگیری از بیکاری فعالان و حذف چرخه تولید در این بخش امکان پذیر است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت:شیوع ویروس کرونا فروش گل‌های فصلی نشایی و شاخه بریده گلخانه‌داران گل‌های زینتی استان را که برای شب عید در این واحدها تولید شده‌ بود، با مشکل مواجه کرد.

 «علی‌اصغر زارعی» افزود: گل و گیاهان زینتی در یک هزار و ۱۱۴ هکتار فضای گلخانه ای استان شامل ۴۹۴ هکتار فضای گلخانه‌ای و ۶۲۰ هکتار فضای آزاد کشت می‌شود.

 وی ادامه داد: پیگیر استمهال تسهیلات گلخانه‌داران گل‌های زینتی، عدم دریافت هزینه برق و گاز، تأخیر درخواست حق بیمه کارگران این واحدها از سوی اداره‌کل تأمین اجتماعی و تمدید دفترچه بیمه کارگران این واحدها، ارائه تسهیلات کم بهره و یارانه‌ای به آنها هستیم.

ماه های طلایی صنعت گل از دست رفت

از سوی دیگر خراسان رضوی بویژه مشهد به دلیل شرایط آب و هوایی وضعیت مناسبی برای تولید گل و گیاه دارد، سالانه به طور متوسط ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار شاخه گل در گلخانه‌ها، ۷۶ هزار و ۵۰۰ شاخه گل در فضای باز، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار گلدان گل‌های آپارتمانی و گلدانی، ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بوته گل‌های فصلی و نشایی در این استان تولید می‌شود.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان گل و گیاه و نهال در مشهد گفت: شیوع کرونا و تعطیلی اجباری مجالس و اجتماعات و مکان‌هایی که مصارف گل در آن زیاد است باعث ضرر بسیار تولیدکنندگان گل و گیاه شد.

مهرشاد مدی با بیان اینکه سه گروه تولیدکنندگان گل و گیاه در مشهد وجود دارند افزود: تولیدکنندگان گل‌های شاخه بریده بیشترین ضرر را از تعطیلی مجالس و گلفروشی‌ها و اجتماعات متحمل شدند و ضایعات گل در این بخش بیش از ۹۰ درصد بود.

 وی ادامه داد: تولیدکنندگان گل‌های فصلی نیز گل‌های خود را ویژه فصل بهار کاشته و تولید کرده بودند که مهمترین مشتری آنها شهرداری بود اما امسال شهرداری به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا مصرف گل کمتری برای زینت شهر داشت و حتی کمتر از آنچه با تولیدکنندگان قرارداد منعقد کرده بود، محصولات آنها را خریداری کرد لذا این امر باعث ضایعات ۷۰ درصدی در بخش گل‌های فصلی شد. وی گفت: یک گروه از تولیدکنندگان گل و گیاه، گل‌ها یا گیاهان دائمی تولید می‌کنند که تغییر فصل یا طولانی شدن مدت زمان فروش آنها ضرر زیادی متوجه تولیدکننده نمی‌کند اما از آنجا که گلفروشی‌ها ناگزیر به تعطیلی بودند و فروش کاهش یافت، تولیدکنندگان گیاهان دائمی نیز از برگشت سرمایه خود در این حوزه بازماندند و سودی نداشتند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گل و گیاه مشهد نیز در این باره گفت: ضایعات گل و گیاه در این صنف فاجعه بار است و بیش از ۹۰ درصد گل‌های گلفروشان مشهدی به دلیل تعطیلی اجباری از بین رفته و ضایع شده‌ است.

محمود علیان افزود: گلفروشان مشهدی در سه ماه از سال یعنی اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه بهترین شرایط و بازار را برای فروش دارند اما کرونا همه امید آنها برای جبران ضررها و تأمین هزینه‌هایشان را تبدیل به یأس کرد و گل‌ها را روی دستشان باقی گذاشت.

وی ادامه داد: زمانی که همه مجالس عروسی، عزا و اجتماعات، هتل‌ها و رستوران‌ها و فعالیت‌های اجتماعی تعطیل شود دیگر جایی برای عرضه گل باقی نمی‌ماند و گلها از بین می‌روند.