۰ نفر

طرح جدید سازمان توسعه تجارت؛

عبور از روزهای کرونایی صادرات با قطار

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۴۵
کد خبر: 427471
عبور از روزهای کرونایی صادرات با قطار

در جدیدترین جلسه مدیران سازمان توسعه تجارت گزینه‌های پیش‌روی ایران برای عبور از دوران دشوار صادرات تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا بررسی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با تایید ورود ویروس کرونا به ایران از روزهای ابتدایی اسفند ماه سال گذشته، تعدادی از کشورهای همسایه اعلام کردند که به منظور جلوگیری از ورود این ویروس به کشورهایشان محدودیت‌هایی در مسیر تردد در مرزهای مشترک با ایران برقرار می‌کنند.

هرچند این محدودیت‌ها در روزهای بعد از آن گسترده‌تر شد اما با گذشت حدود یک ماه از این اتفاق، تقریبا تمامی کشورهای جهان از جمله همسایگان ایران نیز با ویروس کرونا درگیر شده‌اند و با جهانی شدن این شیوع، صادرات و جابجایی محصولات به سوالی بین المللی برای تمام کشورها تبدیل شده است.

در ایران نیز با وجود محدودیت‌های وضع شده، در طول هفته‌های گذشته تمامی مرزهای زمینی بسته نشده‌اند و بسیاری از آنها هرچند با محدودیت به کار خود ادامه داده‌اند.

با این وجود با توجه به اهمیت منابع حاصل از این صادرات برای اقتصاد ایران، سازمان توسعه تجارت در طول هفته‌های گذشته تلاش کرده برنامه‌هایی برای جلوگیری از کاهش میزان صادرات کالاهای ایران در دستور کار قرار دهد که جدیدترین طرح این سازمان استفاده از ظرفیت خطوط ریلی برای صادرات کالاهاست.

در این رابطه حمید زادبوم – رییس سازمان توسعه تجارت – در جدیدترین جلسه برگزار شده میان مدیران این سازمان گفته است: به منظور یافتن مسیرهای جایگزین برای تردد کالا از مرزهایی که به دلیل مشکل بیماری کرونا از سوی کشورهای همسایه به طور موقت مسدود شده است، سازمان توسعه تجارت ایران پیشنهاد فعال‌سازی مسیرهای جایگزین ریلی به جای زمینی در مرزهای کشور از جمله استفاده از خط ریلی میرجاوه -کویته، استفاده از ظرفیت خط ریلی خوی- وان، استفاده از ظرفیت دریایی چابهار -گوادر و همچنین استفاده از شناورهای رو- رو در بنادر شمالی برای تردد کامیون حمل بار به قزاقستان و روسیه را مطرح کرده بود که در این جلسه پیشنهادات مزبور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت، وی افزود: خوشبختانه مسیر ریلی "خوی- وان" در حال حاضر فعال است و بهره‌برداری از آن تا سقف ۱.۵ میلیون تن در سال قابل افزایش است. مسیر ریلی "میرجاوه-کویته" نیز به دلیل فرسودگی و برخی مشکلات فنی حداکثر تا سالی ۱۰۰ هزار تن قابل  بهره‌برداری است. در خصوص استفاده از ظرفیت دریایی "چابهار-گوارد" هم قرار شد مسئولان وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه موضوع را مورد بررسی فنی-اجرایی قرار دهند. همچنین بنا شد دستگاه‌های مسئول، بازگشایی مجدد مرز "اینچه‌برون" تا بعد از ۱۳ فرودین‌ماه، فعال‌سازی مرز "سرخس" برای حمل محموله‌های غذایی به آسیای میانه و بازگشایی مرزهای جنوب عراق در هفته جاری را به قید فوریت بررسی کنند.