۰ نفر

چقدر کالای اساسی وارد کشور شد؟

۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۱۸
کد خبر: 424516
چقدر کالای اساسی وارد کشور شد؟

گمرک ایران جزئیات واردات ریز اقلام کالاهای اساسی از ابتدای سال تا تاریخ ۱۶ آذر ماه امسال و روزهای مشابه سال گذشته را منتشر کرده که حکایت افزایش واردات برنج و کاهش واردات تخم مرغ دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر اساس گزارش گمرک، حدود ۶ میلیون تن ذرت در سال ۹۷ و به همین میزان نیز در سال ۹۸ وارد کشور شده است که رشد وزنی واردات این کالا در سال ۹۸ حدود ۴ درصد کاهش یافته اما به‌لحاظ ارزش بیش از ۲ درصد رشد کرده است.

از سوی دیگر در سال ۹۸ حدود یک میلیارد دلار تجهیزات و دارو وارد شده که به‌لحاظ وزنی ۱۷ درصد رشد کرده ؛ البته واردات تجهیزات و دارو در سال ۹۸ از نظر ارزشی با کاهش ۴ درصدی مواجه بوده است.

واردات برنج خارجی نیز با بیش از یک میلیارد دلار با وزن تقریبی یک میلیون تن نسبت به سال ۹۸ حدود ۴ درصد از نظر ارزشی و همچنین یک درصد از نظر وزنی رشد کرده است.

واردات کدام کالاها کاهشی بوده است؟

واردات تخم مرغ در سال ۹۸ حدود ۵.۵ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی منفی ۹۲ درصد و از نظر ارزشی با ۹۰ درصد رشد منفی مواجه بوده است.

همچنین واردات انواع بذر در سال ۹۸ با کاهش ۷۳ درصدی از نظر وزن و ۲۳ درصدی از نظر ارزش، به ۷۱ میلیون دلار در سال ۹۸ رسیده است.

واردات حبوبات نیز با کاهش ۱۸ درصدی از نظر وزن و ۳۷ درصدی از نظر ارزش به ۹۸ میلیون دلار و ۱۱۵ هزار تن در سال ۹۸ رسیده است.

همچنین انواع دانه‌های روغنی یا سویا در ۹ ماهه سال جاری با ۶۵۰ میلیون دلار نسبت به سال قبل با کاهش ۴۰ درصدی در ارزش واردات همراه شده است.

Vh7JkwnPDYsT