۰ نفر

ذخایر مواد غذایی به اندازه کافی وجود دارد

۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۱۵
کد خبر: 420412
ذخایر مواد غذایی به اندازه کافی وجود دارد

امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای : با توجه به نزدیک‌بودن تعطیلات نوروز ما خود را برای چنین وضعیتی آماده کرده بودیم اما حالا این اتفاق چند هفته زودتر رخ داده برای همین جای نگرانی نیست و بلافاصله هر کالایی که به اتمام برسد، شارژ خواهد شد و مردم نباید از این بابت نگرانی داشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای به اندازه ١٠ تا ١٥ روز ذخیره انبار دارند و مردم نگران تأمین مایحتاج‌شان نباشند. این موضوع را امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفته و تأکید کرده است که هیچ اختلالی در زنجیره تولید و تأمین مایحتاج روزانه مردم و نیازی به خریدهای در حجم بالا وجود ندارد.

مراجعه گسترده مردم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای دومین‌بار در‌ سال ٩٨ خبرساز شده است. حالا کافی است که به فروشگاه‌های رفاه، افق کوروش، جانبو، شهروند و... سر بزنید تا با قفسه‌های خالی از مواد غذایی و شوینده مواجه شوید. کارکنان این فروشگاه‌ها می‌گویند که مجبورند هر یک ساعت یک‌بار قفسه‌های خالی را پر کنند و این روند خرید مردم با نزدیک‌شدن به روزهای پایان هفته تشدید شده است. این ماجرا حتی به خرده‌فروشی‌ها نیز کشیده شده است و قصابی‌ها و مرغ‌فروشی‌های سطح شهر، برنج و خواربارفروشی‌ها و حتی میوه‌فروشی‌ها از حجم بالای خرید سیب‌زمینی و پیاز به وسیله مردم خبر می‌دهند.

یکی از میوه‌فروشی‌های منطقه نواب  می‌گوید که حجم سفارش سیب‌زمینی و پیاز و گوجه‌فرنگی مغازه‌ها به دو‌ونیم برابر روزهای دیگر ‌سال رسیده است و این اتفاق عادی نیست.  در این میان سوپرمارکت‌ها هم از رواج خرید نان‌های بسته‌بندی‌شده خبر می‌دهند.

امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای درباره  تهاجم مردم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گوید: «جو به وجود‌آمده ناشی از انتشار ویروس کرونا و شایعه قرنطینه‌شدن تهران باعث شده که مردم برای چند هفته خود اقدام به خرید کنند، به طوری که کالاهای اساسی در صدر خرید مردم قرار دارند.»

او همچنین توضیح داد: «برای دومین‌بار در ‌سال جاری شاهد هجوم مردم برای خرید و تأمین مایحتاج روزانه خود هستیم، به‌طوری ‌که در دو سه روز اخیر اوج فشارها بر روی اقلام کنسروی‌، شوینده، بهداشتی‌، روغن و شکر بوده است.»

فخریان ادامه داد: «متأسفانه جو به وجودآمده ناشی از انتشار ویروس کرونا و شایعه قرنطینه‎شدن تهران باعث شده که مردم برای چند هفته خود اقدام به خرید کنند؛ به طوری که کالاهای اساسی در صدر خرید مردم قرار دارند و حتی دیده شده اقدام به خرید کالاهایی می‌کنند که تاریخ مصرف آنها کم است اما باز هم به ‌طور انبوه خریداری می‌کنند و ترس باعث شده که نتوانند خرید خود را مدیریت کنند.»

او در خصوص وضع انبارها گفت: «با توجه به نزدیک‌بودن تعطیلات نوروز، ما خود را برای چنین وضعیتی آماده کرده بودیم اما حالا این اتفاق چند هفته زودتر رخ داده، برای همین جای نگرانی نیست و بلافاصله هر کالایی که به اتمام برسد، شارژ خواهد شد و مردم نباید از این بابت نگرانی داشته باشند. توصیه ما هم برای این است که مردم نقدینگی خود را حبس نکنند و گرنه به لحاظ موجودی جنس اعم از کالاهای اساسی و مواد شوینده و بهداشتی در بهترین وضع قرار داریم و تا حالا هیچ گزارشی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور به ما مبنی بر اینکه در یک کالا کمبود وجود دارد، نرسیده است.»

حسین صبوری، قائم‌مقام مدیرعامل اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم  با اشاره به ساختار فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گوید:   «ساختار زنجیره تأمین فروشگاه‌های زنجیره‌ای به گونه‌ای است که همواره حجم نسبتا بالای کالا نسبت به تقاضای روزانه در انبارها و شعب فروشگاه‌ها موجود است؛ به عبارت ساده‌تر کالا در شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای با حداقل  ۱۵ روز ماندگاری در فروشگاه و به اندازه حداقل ۱۰ روز در انبارها موجود است. بنابراین با افزایش تقاضادر اندازه ۴۰ یا ۵۰‌درصد و حتی ۱۰۰‌درصد خللی در زنجیره تأمین پیدا نمی‌شود.»