۰ نفر

توزیع سراسری گوشت به وفور

۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۰۸
کد خبر: 420360
توزیع سراسری گوشت به وفور

تمایل شهروندان به ماندن در خانه باعث شده آنها خرید روزانه خود را به اندازه یک هفته یا بیشتر انجام دهند و به این ترتیب، بازارهای کالایی با موجی از افزایش تقاضا مواجه است و ناگهان طرف عرضه از طرف تقاضا در بازار جا بماند.درواقع، روند تولید ادامه داشته است، اما هجوم مردم باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت‌ها شده است، درنهایت دودش به چشم مصرف کنندگان می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، قیمت گوشت قرمز از سال 97 افزایشی شد و به بیش از 100 هزار تومان در هر کیلو رسید. اما از پاییز امسال با افزایش تولید و عرضه گوشت، قیمت آن کاهشی شد و به حدود 88 هزارتومان رسید. مانند برخی کالاهای پرتقاضای دیگر، قیمت این کالا هم تحت تأثیرتقاضای بازار شب عید قرار گرفته است، به‌طوری که در دو روز گذشته با افزایش 20 هزار تومانی، قیمت گوشت قرمز دوباره به بیش از 100 هزار تومان در هر کیلو رسید. این بار افزایش بیش از حد تقاضا و سودجویی برخی خرده فروشان علت افزایش قیمت عنوان می‌شود.حسن عباسی معروفان، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام هر گونه کاهش در تأمین یا توزیع گوشت را رد کرد و گفت: مردم نیاز گوشت خود را در روزهای اخیر به‌صورت ماهانه تأمین می‌کنند به همین دلیل تقاضا بسیار بالا رفته و در برخی فروشگاه ها شاهد هجوم برای خرید هستیم.

توزیع 5 برابر روز عادی

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام افزود: روز چهارشنبه 5 برابر روزهای گذشته گوشت را در بازار تأمین و توریع کردیم. ما هیچ مشکلی در تأمین نداریم. اما شهروندان باید این موضوع را در نظر بگیرند که گوشت را نباید برای چند ماه دخیره کنند چون تازگی خود را از دست می‌دهد.

تأمین گوشت ایام نوروز

به گفت معروفان، علاوه بر گوشت تولیدی 10 هزارتن گوشت منجمد برای تنظیم بازار شب عید در نظر گرفته شده که به تدریج وارد بازار می‌شود. قیمت این گوشت هر کیلو 50 هزار تومان است. اما با توجه به اجرای طرح معیشتی، با معرفی وزارت تعاون اقشار خاص می‌توانند این گوشت را 10 هزار تومان ارزانتر و کیلویی 40 هزار تومان بخرند. همچنین فروش مرغ نیز در میادین زیرقیمت مصوب و هر کیلو 12500 تومان است در حالی که قیمت مصوب 12900 تومان تعیین شده است.

تأثیر بارندگی

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با تأکید بر تأمین بازار گفت: ممکن است در دو روز گذشته بخاطر بارش‌های شدید، جابه‌جایی و حمل و نقل کم شده باشد، اما با توجه به توزیع روزانه گوشت در بازار مشکلی در پاسخگویی به نیاز مردم نداریم. با این حال برخی شهروندان مشغول خرید برای2 ماه آینده هستند. به آنها اطمینان می‌دهیم کالا همیشه هست و نیازی به این حجم خرید نیست.

دام مشکوک نداریم

سیدبهمن نقیبی، مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی هم، اعلام کرد: اگرچه تاکنون هیچ موردی از ابتلای دام‌ها به ویروس کرونای جدید گزارش نشده است، اما سازمان دامپزشکی کشور بر اساس اصول بهداشتی و در تعامل با سایر کشورها، به منظور جلوگیری از انتشار فزون‌تر این ویروس نوظهور در کشور که دارای ابعاد ناشناخته بسیاری است، ورود دام زنده و بویژه حیوانات خانگی از کشورهایی که به‌طور قطعی، مواردی از ابتلا به ویروس کرونا را داشته‌اند، ممنوع کرد. مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور گفت: در شرایط فعلی مردم نگرانی بابت انتقال ویروس از حیوان به انسان را نداشته باشند و این بیماری همان‌طور که سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت کشورمان همواره بر آن تأکید داشته و دارند، عمدتاً از طریق قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه از انسان به انسان منتقل شده و اعمال اقدامات محافظت شخصی بهترین راهکار پیشگیرانه در این ارتباط خواهد بود.

فروش گوشت بالاتر از ۹۰ هزار تومان تخلف است

در اظهار نظری دیگر در خصوص افزایش بی‌دلیل قیمت گوشت، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: گوشت مخلوط گوسفندی تاکنون با قیمت کیلویی ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان عرضه می‌شده که عرضه بیش از این قیمت مصداق تخلف است.

او افزود: روز گذشته خبری مبنی بر افزایش قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ منتشر شد که با پیگیری‌های ما مشخص شد یک تا دو کشتارگاه هزینه کشتار مرغ را افزایش داده‌اند که با برخورد لازم، قیمت گوشت مرغ به قیمت قبل بازگشت.

تابش با اشاره به اینکه تا چند روز پیش از ناحیه کاهش قیمت دام زنده و کاهش قیمت گوشت قرمز در فشار بودیم، گفت: امروز افرادی برای سودجویی خود، ویروس کرونا را عامل اختلال در حمل و نقل دام عنوان و به افزایش قیمت اقدام کردند که لازم است اعلام کنم همکاران من در سطح بازار حضور دارند و با هرگونه حواشی در قیمت گوشت قرمز به بهانه ویروس کرونا برخورد شدید خواهند کرد.

وی افزود: آنقدر گوشت قرمز موجود داریم که اگر گوشت موجود در بازار کفاف ندهد و عده‌ای بخواهند سو استفاده کنند با عرضه ذخایر گوشت قرمز، بازار را اشباع خواهیم کرد.

مرغ گران نمی‌شود

از سوی دیگر محمد یوسفی، رئیس هیأت مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی اعلام کرد که شیوع بیماری کرونا و افزایش تقاضای خرید مرغ، تأثیری در قیمت مرغ نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا مردم برای اینکه بیشتر در خانه بمانند، خریدهایشان را به اندازه یک هفته انجام می‌دهند و همین امر باعث شده که در چند روز اخیر تقاضای خرید مرغ افزایش یابد. وی ادامه داد:این افزایش تقاضای خرید مرغ تأثیری در قیمت آن نگذاشته است و در حال حاضر قیمت مصوب مرغ در میادین میوه و تره بار ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و در خرده فروشی‌هاحدود ۱۴ هزار تومان است. به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در یکی دو روز آینده التهاب بازار فروکش خواهد کرد.

یوسفی در ادامه تصریح کرد:هیچ نگرانی جهت تأمین مرغ وجود ندارد، زیرا در صورت کمبود مرغ شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ ذخیره شده را به بازار تزریق می‌کند. از طرفی ماه گذشته ۱۳۰ میلیون جوجه‌ریزی انجام شده است که گوشت آن هم وارد بازار خواهد شد.