۰ نفر

توزیع بی‌وقفه کالاهای اساسی همزمان با شیوع کرونا

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۷:۴۶
کد خبر: 419817
توزیع بی‌وقفه کالاهای اساسی همزمان با شیوع کرونا

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از آمادگی شرکت بازرگانی دولتی ایران و پشتیبانی امور دام در کنار اصناف، فروشگاههای زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار برای توزیع سریع و به موقع کالاهای اساسی خبر داد و گفت: توزیع بی وقفه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم همزمان با شیوع ویروس کرونا در بازار ادامه دارد و جای نگرانی نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی در نشست هماهنگی طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان که با حضور رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال برگزاری است، گفت: اگرچه وزارت بهداشت اجازه برگزاری همایش سراسری نظارت و بازرسی ایام پایانی سال، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان را مطابق با برنامه صادر نکرد، اما مشابه آن همایش، به صورت ویدئوکنفرانس امروز اجرایی شده؛ این در حالی است که مجموعه تنظیم بازار و دستگاههای نظارتی در برهه های مختلف امسال از جمله مقاطع همراه با شوک های تورمی، افزایش قیمت بنزین و شیوع ویروس کرونا، امتحان خود را به خوبی پس داده اند؛ اما تکمیل کننده همه این اقدامات، تنظیم بازار شب عید است که باید تلاش شود مایحتاج مورد نیاز مردم به موقع تامین شود.

آغاز برنامه‌های تنظیم بازار از دی ماه

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برنامه های تنظیم بازار از دی ماه آغاز شده و در سه بخش تامین، توزیع، کنترل و نظارت نیز برنامه ریزی های مختلفی تاکنون اجرایی شده است، این درحالی است که به لحاظ تولید، وضعیت بسیار مطلوبی در حوزه کالاهای مورد نیاز شب عید و تامین و تدارک کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، در کشور به چشم می‌خورد و ذخایر کالایی در سطح قابل قبولی قرار دارد.

وی با اشاره به وفور کالای اساسی در انبارها و بنادر جنوبی و شمالی کشور تصریح کرد: در حال حاضر، یکی از مسائل و مشکلات پیش روی ستاد تنظیم بازار، دپو و رسوب بیش از حد کالاهای اساسی در بنادر جنوبی و شمالی کشور است که مشخصا عصر امروز، در دفتر معاون اقتصادی رئیس جمهور جلسه‌ای در رابطه با تسهیل برای کاهش رسوب کالا برگزار خواهد شد.

ورود تقاضای مضاعف به بازار برای خرید کالاهای اساسی به دلیل شیوع کرونا

مدرس خیابانی در خصوص رفتارهای هیجانی مردم در روزهای گذشته در پی شیوع ویروس کرونا گفت: تدارک خوبی برای این افزایش تقاضا دیده شده و هیچ گونه جای نگرانی در بازار برای تامین نیاز مردم وجود ندارد، این در حالی است که افزایش تقاضای ایام پایانی سال را پیش بینی کرده بودیم؛ چراکه هر سال به طور طبیعی، مردم بعد از دریافت عیدی و پاداش سالانه خود، اقدام به خرید مایحتاج خود تا نیمه های فروردین و به میزان دو برابر نیاز عادی خود می کنند؛ به هر حال مردم نیز باید بدانند که در فروشگاههای زنجیره‌ای، می توانند به حد نیاز خود و به وفور، کالا را تهیه کنند.

توزیع مداوم کالاهای تدارک دیده شده برای توزیع در نمایشگاههای بهاره

وی با اشاره به دستور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای لغو برگزاری نمایشگاههای بهاره در سراسر کشور، افزود: مجموعه کالاهایی که برای برگزاری نمایشگاههای بهاره تدارک دیده شده بود به مرور توزیع می شود، اما به هر حال باید توجه داشت که شرایط کنونی بازار، دارای یک فضای هیجانی است؛ این در حالی است که در هیچ ویروسی که در دنیا شیوع یافته، وجهه سیاسی غالب نبوده است، به نحوی که اکنون یکی از مقامات آمریکایی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در چین اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا به دنبال توقف اقتصاد چین است، پس این امر نشان می دهد که بخشی از نگرانی مردم برای مقابله با این ویروس و کنترل و مدیریتی که باید در این حوزه صورت گیرد، کاملا طبیعی است، ولی فشار رسانه‌های بیرونی معانند و فضای مجازی، به این تلاطم و نگرانی دامن می‌زند.

مدرس خیابانی با اشاره به وارد شدن تقاضای مضاعف مردم برای خرید کالاهای اساسی به بازار به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا گفت: بخشی از این نگرانی باعث هجوم مردم به فروشگاهها برای خرید کالاهای اساسی شده و به این منظور، مردم باید بدانند که کالا به وفور در بازار وجود دارد و اگر بیش از حد خرید کنند، ممکن است که بخشی از سرمایه و نقدینگی خود را حبس کنند؛ چراکه بخشی از کالاها قابل نگهداری نیست و مایحتاج عمومی مردم، مواد غذایی و فاسدشدنی است و تاریخ مصرف آن می گذرد.

وی افزود: وزارت صمت به اصناف، فروشگاههای زنجیره‌ای، میادین میوه و تره بار و واحدهای صنفی ابلاغ کرده که توزیع کالاها را بدون وقفه و بدون محدودیت کالا توزیع کنند.

بخشی از نگرانی مردم در بازار ناشی از فضای سیاسی رسانه های معاند است

وی افزود: همچنین با دستور وزیر صنعت و ابلاغ قائم مقام وزیر صمت به شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام، کالا بدون محدودیت و به میزان تقاضای بازار، عرضه خواهد شد و جای نگرانی نیست.

به گفته مدرس خیابانی، اتفاقی که در چند روز اخیر در سایه شیوع ویروس کرونا در بازار کالاها رخ داده، طبیعی بوده و حاکی از نگرانی مردم است که امیدواریم دستگاههای ذیربط شیوع این بیماری را کنترل کنند، اما نگرانی مضاعفی نیز در این رابطه از سوی فضای مجازی به جامعه تزریق می‌شود که بخشی از آن جنبه سیاسی دارد.

وی با بیان اینکه کالاهای اساسی به اندازه کافی ذخیره سازی شده است؛ گفت: تدارک خوبی برای تامین کالاهای مورد نیاز نمایشگاههای بهاره دیده شده بود که به دلیل تجمعات ناشی از آن، وزارت بهداشت اجرای آن را ملغی اعلام کرده است، بنابراین کالاهای تدارک دیده شده برای توزیع در این نمایشگاهها، در میادین میوه و تره بار و فروشگاههای زنجیره ای تزریق خواهند شد؛ این در حالی است که همواره در ایام اسفندماه، بیشتر از عرضه‌های معمول، کالا تزریق می کردیم، اما فراوانی کالا بیش از دو برابر نیاز کشور است و هر چقدر تقاضا افزایش یابد، کالا برای پاسخگویی وجود دارد؛ در حالیکه مردم نباید نقدینگی خود را محبوس کنند و کالا را به میزان فزاینده ای که نیاز به آن ندارند، خرید کنند.

فروکش کردن تب خرید کالا تا دو هفته آینده

مدرس خیابانی پیش بینی کرد که رفتار هیجانی حداکثر تا دو هفته آینده همراه بازار باشد و گفت: سازمان میادین میوه و تره بار، فروشگاههای زنجیره ای و همه مجموعه اصناف آمادگی دارند که مثل سالهای قبل، پاسخگو باشند؛ این در حالی است که بخش عمده ای از کالاها ذخیره سازی مطلوبی دارند و بیش از دو برابر نیاز کشور موجودی وجود دارند؛ پس این کالاها بدون محدودیت به استانها و شبکه های توزیع مطمئن، ارایه خواهند شد.

حاشیه امنی برای محتکران وجود ندارد

وی اظهار داشت: آنچه که امروز ما را گرد هم آورده است، از جنس حلقه سوم یعنی کنترل و تشدید نظارت است، پس باید درست بر روی مراکز نگهداری کالا متمرکز شد و به تخلفات احتکار و امتناع از عرضه به سرعت رسیدگی شود. البته ما موجودی کالا را در سامانه انبارها تحت نظر داریم و حاشیه امنی برای انبارها نیست؛ ضمن اینکه لیست کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته اند، به سازمان های نظارتی از جمله دادستانی و وزارت اطلاعات و مراجع ذیربط ارایه شده است.

مدرس خیابانی گفت: همه کالاها تحت رصد و کنترل سازمان حمایت است و بازرسان اتاق اصناف ایران و تهران نیز بازار را کنترل می کنند و در عین حال، سازمان تعزیرات حکومتی نیز همچون سال ۹۸ که همکاری بسیار خوبی را شکل داده بود، همکاری را ادامه خواهند داد.

وی افزود: همه تلاشهای باید منجر به این باشد که بازار آرامی را به مردم تحویل دهیم، این در حالی است که در بخش کالارسانی نیز، شبکه عظیمی همچون شبکه اصناف دارند که فروشگاههای زنجیره ای و میادین میوه و تره بار و نیز به کمک آنها نیز حضور دارند. بخش عمده ای از این نگرانی و رفتار غیرطبیعی که در خرید داریم، عمدتا از جنس نگرانی های ناشی از اطلاع رسانی فضای مجازی است، اما جای نگرانی نیست؛ به هر حال در قرارگاهی که شیوع ویروس کرونا را کنترل می کند، دولت مسلط است.

مدرس خیابانی گفت: مجموعه دولت نیز وزارت بهداشت را کمک می کند که بیماری را کنترل کند، ضمن اینکه مجموعه ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت نیز همراهی کامل دارد و طرح های ویژه نظارتی ما نیز از اول اسفندماه کلید خورده است که به هر حال مانور و گشت های نظارتی را هم با قدرت پیش خواهیم برد.

اصناف و مردم به هم رحم کنند، کالا کافی است نباید مردم تحت فشار باشند

وی افزود: هیچ اتفاق جدیدی در بازار نیست ولی به بهانه کرونا بخشی از کالاهای خاص خریداری می شود، این در حالی است که در مورد لیموترش و سیر، اگرچه به گفته معاون وزیر بهداشت خیلی تاثیری در پیشگیری از این بیماری ندارد، اما به هر حال کالاها به اندازه کافی در تدارک قرار دارد و بخشی از این افزایش خرید، به رونق و اشتغال مجموعه های صنفی کمک می کند؛ پس ما نگران نیستیم و بیش از حد تصور مردم، ذخیره سازی صورت گرفته است؛ اما مردم باید نگران باشند که این کالاها تاریخ مصرف دارند، پس تقاضای خرید خود را به مرور وارد بازار سازند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درخواست کرد تا کنترل ویژه بر روی بازار صورت گیرد؛ این درحالی است که امروز مردم انتظار دارند که به موقع بازار کنترل شده و به شکایات آنها به موقع رسیدگی شود.

وی افزود: اتاق اصناف تهران و ایران، و حتی اتاق بازرگانی نیز به میدان بیایند و علاوه بر توزیع مطمئن کالاهای مورد نیاز مردم، هوای هموطنان را داشته باشند و اعلام کنند که کاسبان و مغازه داران هوای مردم را دارند و دولت نیز همه آنچه که در توان دارد را به میدان خواهد آورد.