۰ نفر

ایران در قرنطینه مرزی

۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۱۹
کد خبر: 419514
ایران در قرنطینه مرزی

کشورهای همسایه در شرق، غرب و شمال، یک‌به‌یک در حال بستن مرزها و توقف مراودات تجاری و ترانزیتی با ایران هستند.

خطر شیوع و انتشار ویروس کرونا از ایران باعث شد از دیروز کشورهای همسایه یک‌به‌یک اقدامات مراقبتی در مقابل مسافران و تجار ورودی از ایران را تشدید و به‌طور موقت، ضمن تعلیق پروازهای مسافری از مبدأ ایران، مرزهای زمینی خود را نیز مسدود کنند.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، از چند روز پیش که عراق و کویت پروازهای مسافری به مقصد و از مبدأ ایران را متوقف کرده بودند، کشورهای همسایه، به‌ویژه ترکیه با اتخاذ تدابیر بهداشتی در مبادی ورودی خود، به پایش افراد ورودی از طرف ایران اقدام کرده بودند؛ اما از دیروز صبح، موضع‌ ترکیه و برخی دیگر از کشورهای همسایه اعم از ارمنستان و ترکمنستان تغییر کرد و آنها کل ارتباط زمینی و هوایی خود را تا اطلاع بعدی با ایران قطع کردند.

دروازه ترکیه مسدود شد

دیروز با تصمیم مقام‌های وزارت بهداشت ترکیه، با هدف جلوگیری از شیوع و انتشار ویروس کرونا، ارتباط زمینی و هوایی این همسایه غربی با ایران بسته شد. در نتیجه این تصمیم که با دستور موافق وزارت کشور ترکیه نیز همراه بود، گذرگاه کاپی کوی در استان وان، که بزرگ‌ترین گذرگاه این کشور با ایران است، مسدود شد. فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه نیز اعلام کرد: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، دروازه‌های مرزی ترکیه اعم از زمینی و هوایی با ایران را به‌طور موقت می‌بندند. طبق اعلام کوجا، با این تصمیم همه پروازها متوقف و مرزهای زمینی بسته می‌شوند و حرکت قطارها و حمل‌ونقل زمینی میان 2کشور به‌طور موقت تعلیق خواهد شد.

قرنطینه مرزی با همسایه‌های شمالی

به‌دنبال اقدام ترکیه در قطع ارتباط زمینی و هوایی با ایران، کشورهای ارمنستان و ترکمنستان نیز در تصمیمی مشابه، رفت‌وآمد از گذرگاه‌های مرزی مشترک با ایران را متوقف کردند. در این میان گفته می‌شود ارمنستان پس از بستن مرز مشترک با ایران، سفارتخانه خود در تهران را نیز به‌صورت موقت تعطیل کرده است. ترکمنستان نیز که نسبت به ارمنستان روابط تجاری بیشتری با ایران دارد، 3گذرگاه مرزی خود با ایران را مسدود کرد. بر این اساس، گمرک ایران با ارسال نامه‌‌ای به گمرکات کشور، اعلام کرد: با توجه به اینکه ترکمنستان برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، تا اطلاع ثانوی از تردد کامیون‌های حامل کالای صادراتی و ترانزیتی از خاک ایران به خاک خود جلوگیری می‌کند، از ارسال محصولات کامیونی به گمرک‌های مرزی سرخس، لطف‌آباد و باج‌گیران خودداری کنند. این نامه به استانداری خراسان رضوی، دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور، دفتر نظارت بر ترانزیت و دفتر صادرات گمرک رونوشت شده؛ اما بخش خصوصی که بیشترین معطلی و آسیب را از این اتفاقات می‌بیند همچنان بی‌خبر مانده است. احمد زمانیان یزدی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در این باره گفته است: ترکمنستان بدون اطلاع قبلی مرز خود را به روی تمامی کامیون‌هایی که با هر ملیتی بخواهند از ایران به داخل این کشور وارد شوند بسته و فقط کامیون‌های ملیت خود را پذیرش می‌کند.

تدابیر ضدکرونای افغانستان

افغانستان نیز به‌واسطه نگرانی از شیوع کرونا، تدابیر رصد مسافران ورودی در 3ولایت هم‌مرز با ایران را افزایش داده است. در روزهای گذشته و به‌دنبال توقف ارتباط هوایی عراق با ایران، شایعاتی نیز از درخواست افغانستان برای توقف پروازها از مبدأ ایران منتشر شده بود که تکذیب شد اما خبرهای تازه حاکی است این همسایه شرقی از دیروز در مرزهای زمینی تدابیر بیشتری برای جلوگیری از ورود کرونا اندیشیده است. اهمیت پایش مسافران در مرزهای ایران و افغانستان به این دلیل است که روزانه تا 3هزار نفر از مرزهای رسمی 2کشور تردد می‌کنند و همین مسئله نگرانی‌هایی را درباره شیوع ویروس کرونا به افغانستان ایجاد کرده است. نکته قابل‌توجه این است که ولایت‌های هرات، فراه و نیمروز افغانستان دارای مرز مشترک با ایران هستند و سال‌هاست که شهروندان افغان به‌صورت غیرقانونی از این مرزها به ایران رفت‌وآمد دارند و همین مسئله نگرانی شهروندان افغان درباره انتشار ویروس کرونا را دوچندان کرده است. این نگرانی‌ها به حدی است که برخی رسانه‌ها از بسته‌شدن مرز نیمروز به دستور مسئولان این ولایت خبر داده‌اند. طبق اعلام رسانه‌های افغان، نعمت‌الله صدیقی، عضو شورای ولایتی نیمروز گفته است: افزایش نگرانی‌ها از شیوع بیماری کرونا به افغانستان باعث شده از روز شنبه هفته جاری، مرز ابریشم نیمروز با ایران به روی تردد وسایل نقلیه و مسافران مسدود شود. او همچنین از ایجاد یک مرکز قرنطینه موارد مشکوک به کرونا در مرز ابریشم خبر داده تا در صورت مشاهده موارد مثبت، بیماران در مرکز قرنطینه تحت مداوا قرار بگیرند.

بیمارستان صحرایی پاکستان در مرز ایران

به‌گزارش رسانه‌های پاکستان، مقام‌های این کشور نیز برای مقابله با شیوع کرونا دست‌به‌کار شده و از دیروز گذرگاه مرزی تفتان با ایران را برای مقابله با شیوع این ویروس بسته و تمهیداتی برای مقابله با شیوع احتمالی آغاز کرده‌اند. رادیو پاکستان نیز از برپایی یک بیمارستان صحرایی صدتختخوابی در منطقه مرزی با ایران خبر داده که قرار است برای شناسایی، قرنطینه و مداوای مبتلایان احتمالی کرونا مورد استفاده قرار گیرد.