۰ نفر

ثبات قیمت‌ها در اسفند ماه؛

بازار شب عید تنظیم شده است

۵ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۱۴
کد خبر: 419338
بازار شب عید تنظیم شده است

25 روز دیگر سال 98 به پایان می‌رسد، سالی که در آن بازار کالایی کشور با نوسان‌های مختلف روبه‌رو شد و مردم افزایش قیمت خیلی از کالاها را تجربه کردند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شد قیمت کالاها روند افزایشی به خود بگیرد، حذف ارز دولتی و گنجاندن کالاها در ارز نیمایی و یا واردات آن با ارز آزاد بود، دومین دلیل که رشد قیمت کالایی را در سبد خانوارها رقم زد به موضوع افزایش قیمت ارز بر می‌گردد و سومین دلیل که به آن اشاره شده کاهش واردات با هدف جلوگیری از خروج ارز است. چهارمین محوری که می‌توان به آن پرداخت تحریم است، تحریم‌ها باعث شد که در واردات مواد اولیه برخی از کالاها با کمبود مواجه شویم، این امر به صورت مستقیم در تولید کالاهای نهایی اثر گذاشت و بازار با کمبود و یا قطره چکانی عرضه برخی از کالاها روبه‌رو شدند که البته اکثر این اقلام اکنون در کشور تولید می‌شوند. در این میان نکته دیگری که باعث شد در مقاطعی چون ماه رمضان مردم با گرانی کالا روبه‌رو شوند، مربوط به احتکار کالا از سوی برخی از سودجویان در سطح بنکداری و احتکار خانگی بود.

رصد مراکز توزیع

طی چند هفته اخیر و رصد مراکز توزیع کالا از سوی روزنامه کمبود در کالایی دیده نشد، اما چند نکته را فعالان بازار یادآور شدند تا دولتمردان طی روزهای اخیر سال 98 به آن توجه کنند. یکی از نکاتی که در مراکز توزیع کالا مطرح می‌شود، کاهش عرضه روغن توسط تولیدکنندگان است. از آنجا که با افزایش قیمت روغن مخالفت شده است، برخی از تولیدکنندگان به واسطه‌های خود روغن می‌دهند تا آنها با قیمت‌های بالاتری روغن را در مراکز عرضه توزیع کنند.

نکته دیگر که فعالان بازار گوشزد کردند، وضعیت بازار شکر بود. آنها اظهار کردند تا زمانی‌که شکر در زمره کالاهایی بود که به آن ارز دولتی اختصاص پیدا می‌کرد، هیچ مشکلی در حجم و میزان آن در بازار نبود، ولی چند روزی است که شاهد کاهش عرضه شکر توسط بنکداران هستیم. کالای دیگری که فعالان بازار نسبت به آن ابراز نگرانی کردند، نوسان قیمت کالاها بود، آنها می‌گفتند بازار و مراکز توزیع کالا به صورت واقعی، منظم و هدفمند به نظارت جدی مسئولان نیاز دارند. با تمام این دلنگرانی‌ها، کشور به روزهای پایانی سال 98 نزدیک شده و اکنون خیلی‌ها برای آنکه فروردین ماه را بدون خرید جدید سپری کنند، سراغ بازار می‌روند و انتظارشان این است که قیمت‌ها کنترل شده باشد و فروشنده‌ای از کمبود کالایی صحبت نکند.

تحت تأثیر فعالان بازار قرار نگیرید

حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و‌گویی که داشت، گفت: اسفند 98 با آرامش سپری خواهد شد و مردم با کمبود و گرانی کالایی روبه‌رو نخواهند شد. او در این میان از مردم خواست که با توجه به حجم و میزان مصرف خود خرید کنند و تحت تأثیر صحبت برخی از فعالان بازار مبنی بر کمبود و یا گرانی احتمالی کالا در سال آینده قرار نگیرند.

دلیلی برای افزایش قیمت کالاها وجود ندارد

از سویی، افزایش قیمت دلار در پی ورود ایران به لیست سیاه اف ای تی اف باعث شده که مردم نسبت به قیمت کالا در روزهای آینده بدبین باشند و البته این تصور ایجاد شده است که بزودی قیمت کالاها رشد پیدا خواهد کرد. این موضوع را مسئولان وزارت صمت و سازمان حمایت نپذیرفتند و اظهارداشتند که اکثر کالاها تولید داخل است به همین دلیل ارز کمترین اثر را بر قیمت نهایی کالاها خواهد گذاشت. ایسنا همین موضوع را با مهدی معصومی اصفهانی عضو اتاق بازرگانی تهران در میان گذاشته .وی گفته است، دلیلی برای افزایش قیمت کالاها در هفته‌های باقیمانده تا پایان سال وجود ندارد، به نظر آنچه در روزهای گذشته در بازار ارز رخ داده بیشتر جنبه روانی دارد و ترس از افزایش قیمت‌ها در همین جو و فضا شکل گرفته است. او گفته بود: با توجه به اینکه بسیاری از کالاهای کشاورزی و محصولات غذایی مردم مستقیماً از طریق ارز بازار آزاد یا نیمایی تأمین نمی‌شوند، تغییر نرخ ارز در بازار آزاد تأثیر مستقیمی بر قیمت این کالاها نخواهد داشت. چندی پیش ایسنا به نقل از یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نوشت: طرح نظارتی نوروز ۹۹ و بازار شب عید در راستای تنظیم بازار کالا و خدمات ویژه ایام پایانی سال و نظارت و کنترل قیمت‌ها از ابتدای اسفند ماه سال‌جاری آغاز و تا ١۵ فروردین ماه سال آینده، استمرار خواهد داشت.