۰ نفر

چه کسی جای کره‌ای‌ها را در بازار لوازم خانگی می‌گیرد؟

۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۷:۵۹
کد خبر: 418526
چه کسی جای کره‌ای‌ها را در بازار لوازم خانگی می‌گیرد؟

یک فعال صنعت لوازم خانگی معتقد است در شرایطی که برندهای کره‌ای از بازار ایران خارج می‌شوند، وزارت صمت باید صدای تولیدکنندگان را بشنود و پیگیر خواسته‌های آنها باشد. اما آیا خروج ال‌جی و سامسونگ به فرصت طلایی تولیدکنندگان داخلی تبدیل می‌شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرناپلاس، ال‌جی و سامسونگ نام‌های آشنایی در بازار لوازم خانگی ایران هستند. گلدیران و سام سرویس هم به اندازه این دو برند کره‌ای در ایران شناخته شده‌اند؛ شرکت‌هایی که ابتدا کار خود را با واردات و نمایندگی محصولات کره‌ای در ایران آغاز کردند و خدمات پس از فروش و پشتیبانی محصولات آنها را بر عهده گرفتند. گلدیران و سام سرویس پس از مدتی توانستند به‌جای واردات محصول نهایی، قطعات مورد نیاز برای ساخت انواع لوازم خانگی را به کشور وارد کنند و  مونتاژ محصولات را در داخل کشور انجام دهند. این همکاری‌ها تا جایی ادامه یافت که خط تولید برخی محصولات این شرکت‌ها در ایران افتتاح شد و به‌نوعی، دانش فنی و تکنولوژی ساخت لوازم خانگی به کشور وارد شد.

واردات، مونتاژ و تولید محصولات این دو برند کره‌ای در کشور ادامه داشت، اما تحریم‌ها و محدودیت در تراکنش‌های بانکی موجب شد روند خرید قطعات با روال سابق امکان‌پذیر نباشد. دانشِ ساخت لوازم خانگی که طی این سال‌ها در گلدیران و سام سرویس ایجاد شده بود موجب شد تا این دو شرکت ایرانی برای پاسخ به نیاز بازار لوازم خانگی کشور، با معرفی دو برند جدید به نام‌های جی‌پلاس و سام، تولید محصولات داخلی را آغاز کنند. بخشی از قطعات مورد نیاز این برندهای ایرانی در داخل و بخشی دیگر با واردات تأمین خواهد شد. آغاز تولید محصولات این دو برند ایرانی در مرداد ماه و با معرفی تلویزیون‌های جی‌پلاس آغاز شد. فعالیت این دو برند به‌عنوان جایگزین برندهای کره‌ای به‌صورت رسمی در اواخر آبان ماه اعلام شد.

در نهایت، در روزهای اخیر، تحریم‌های بانکی خود را در مراکز خرید لوازم خانگی نشان دادند. انتشار تصاویری از جایگزینی تابلوهای دو برند کره‌ای لوازم خانگی یعنی ال‌جی و سامسونگ با برندهای ایرانی خبرساز شد؛ دو برند کره‌ای که با وجود کاهش تبلیغات محیطی آنها در سطح شهر، هنوز هم اما و اگرهایی درباره ادامه فعالیت یا خروج کاملشان از ایران شنیده می‌شود. این تغییرات در بازار لوازم خانگی، همان‌طور که نگرانی‌هایی را بابت انحصار در تولید و کیفیت لوازم خانگی داخلی ایجاد کرده، امیدهایی را برای رونق دوباره تولید صنایع لوازم خانگی داخلی با خود به‌همراه داشته است.

عباس دمرچلی، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ضمن تأکید بر اینکه با خروج برندهای خارجی و ممنوعیت واردات، فرصت طلایی برای تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی ایران به وجود آمده، گفت: برندسازی برای تولیدکنندگان صنعتی در گرو برنامه‌ریزی هوشمند در جهت جلب اعتماد مردم و افزایش کیفیت محصولات و همکاری دستگاه‌های مربوط از جمله وزارت صمت در راستای رفع موانع تولید انبوه است.

فرصت طلایی برای برندسازی داخلی

دمرچلی با اشاره به تأثیر خروج دو برند سامسونگ و ال‌جی از بازار صنعت لوازم خانگی ایران گفت: ظرفیت و توان تولیدی طبق پروانه‌های قانونی صادره از وزارت صمت پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان است و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد. با این حال، برای اینکه تولیدکنندگان با همه توان در عرصه تولید حاضر شوند، دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت صمت باید محدودیت‌های ارزی را کاهش و با تدوین سازوکار مناسب، فرآیند تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را تسهیل کند و با جدیت فرآیند اجرایی آن را پیگیری نماید. در حقیقت اگر در این برهه حساس از صنعت لوازم خانگی حمایت شود، فرصت طلایی برندسازی صنعت لوازم خانگی به ثمر خواهد نشست.

وزارت صمت صدای تولیدکنندگان را بشنود

به گفته دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در شرایط خروج برندهای کره‌ای از ایران، وزارت صمت باید صدای تولیدکنندگان را شنیده و قاطعانه خواسته‌های آنها را پیگیری کند و تولیدکنندگان نیز باید با ارتقای کیفیت محصولات، نظر مردم را به خود جلب کنند.

وی با تأکید بر اینکه کمک دولت باورمندی به صنعت لوازم خانگی را در اذهان مردم نهادینه می‌کند، گفت: برندها با جلب اعتماد عمومی، فرصت انتخاب مردم را کوتاه می‌کنند، زیرا مخاطبان محصول، رأی خود را به برند صادر کرده‌اند. یک برند هرگز مشتریان خود را از دست نمی‌دهد، زیرا برندها با نشانه‌گذاری‌های خاص و به‌مرور زمان مشتری‌های بازار را به‌دست می‌آورند.