۰ نفر

چین جایگزین کره در بخش لوازم خانگی

۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۷:۰۷
کد خبر: 417233
چین جایگزین کره در بخش لوازم خانگی

برآوردها از سهم دو برند ال‌جی و سامسونگ از بازار ایران متفاوت است؛ اما آنچه تقریبا همه فعالان صنعت لوازم خانگی بر آن اتفاق نظر دارند، این است که حدود یک‌سوم بازار ایران در اختیار این دو برند بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، لیلا مرگن در شرق نوشت: دو برندی که حضور فعال در ایران داشتند، بعد از تحریم‌های آمریکا از کشور خارج شدند و وزارت امور خارجه به صاحبان این دو برند هشدار داد که ایران یاران دوران سختی‌های خود را فراموش نخواهد کرد. واکنش‌ها به خروج برندهای کره‌ای از ایران هم متفاوت بود. تولید‌کنندگان داخلی و مدیران دولتی بر این باورند که خالی‌شدن بازار از این برندهای خارجی، فضا را برای توسعه برندهای داخلی بیشتر فراهم می‌کند. محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، نیز درباره سرنوشت شرکت‌های همکار این دو شرکت کره‌ای  می‌گوید: همکاران این دو برند خارجی یعنی گلدیران و سام‌الکترونیک با نامی جدید از مسیرهای دیگر یعنی کشور چین قطعات مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند و به تولید با همان کیفیت قبلی ادامه خواهند داد.

خروج دو برند کره‌ای لوازم خانگی یعنی ال‌جی و سامسونگ با واکنش وزارت امور خارجه همراه شد. وزارت امور خارجه به صاحبان این برندها هشدار داد که مردم ایران همراهان روزهای سخت خود را فراموش نخواهند کرد؛ اما آیا این هشدار وزارت امور خارجه بر روی بدعهدی صاحبان دو برند مشهور لوازم خانگی اثر خاصی خواهد داشت. خروج این دو برند چه تأثیری بر بازار ایران دارد؟ محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری می‌گوید: دو برند ال‌جی و سامسونگ پیرو تحریم‌های ظالمانه آمریکا یک سال است که از بازار ایران به ‌طور رسمی بیرون رفته‌اند.

او ادامه می‌دهد: دو شرکت گلدیران و سام‌الکترونیک که برندهای ال‌جی و سامسونگ را تولید می‌کردند، با وجود داشتن قراردادهای بلند‌مدت با این دو مجموعه، به تبعیت از تحریم‌های آمریکا از ادامه همکاری با ایران سر باز زدند و از دادن قطعه به تولید‌کنندگان داخلی خودداری کردند. این کارشان خلاف عرف تجارت بود و خلاف 20 تا 25 سال همکاری بود.

شهیدی اضافه می‌کند: بعد از خروج کره‌ای‌ها، وجود تابلوی این دو برند در ایران اصلا هیچ ضرورتی نداشت. این تابلوها به تبلیغی برای کالای قاچاق تبدیل شده بود. کالاهای با برند ال‌جی و سامسونگ‌ در بازار عمدتا به صورت قاچاق وارد شده بود و دیگر تولید داخلی نبود؛ بنابراین خروج این دو شرکت، نه‌فقط مشکلی ایجاد نمی‌کرد؛ بلکه به‌نوعی شاید با کم‌شدن سهم قاچاق، تولید‌کنندگان داخلی توان بهتری برای تأمین نیازهای داخل داشته باشند.

او عنوان می‌کند: از‌این‌پس شرکت گلدیران که برند ال‌جی را می‌زد، با برند جی‌پلاس در بازار حضور خواهد داشت. این شرکت چند ماهی است که محصولات خود را به بازار آورده است و تبلیغاتش در شهر هست. تقریبا 25 تا 26 نوع محصول تولید می‌کند. شرکت سام‌الکترونیک هم با برند سام تا چند هفته آینده تولید آزمایشی‌اش را به پایان می‌رساند و تولید تجاری آن راه‌اندازی می‌شود؛ بنابراین حجم تولید کاهش نمی‌یابد. کارخانه‌ها همان کارخانه‌های قبلی هستند و با حفظ کیفیت کار می‌کنند. به‌این‌ترتیب لطمه‌ای به بازار داخلی و کیفیت نخواهد خورد.

‌وارد‌کردن پنل‌ها از مسیری دیگر

صنایع ایران اغلب برای تأمین ماده اولیه و قطعات به خارج وابسته هستند. آیا دو برند داخلی لوازم خانگی می‌توانند نیازهای خود را بدون وابستگی به خارج تأمین کنند؟ دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در‌این‌باره می‌گوید: پنل‌های استفاده‌شده در لوازم خانگی با روش‌های دیگر به ایران وارد می‌شود. عمدتا پنل‌ها مربوط به همان برندهای معروف هستند؛ ولی بالاخره نام تجاری این برندها به دلیل تحریم‌ها قابل استفاده برای ما نیست؛ ولی آنچه در داخل تولید می‌شود، از نظر کیفیت مشابه قبل است.

او به این پرسش که آیا ایران به خاطر عهدشکنی کره‌ای‌ها با آنها همکاری نخواهد کرد، این‌گونه پاسخ می‌دهد: تمام دنیا و کسانی که با کره کار می‌کردند، قطعات خود را از چین، مالزی و... تأمین می‌کردند. در‌حال‌حاضر هم از کانال‌های دیگری این محصولات را وارد می‌کنیم. مشکلی در تولید و توزیع نخواهیم داشت و کمبود در بازار ایجاد نخواهد شد. فقط اسم‌هایی که بودند، دیگر قابلیت استفاده ندارند.

‌خروج کره‌ای‌ها، عامل رشد اقتصادی

حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، نیز  خروج کره‌ای‌ها از ایران را عامل رشد اقتصادی کشور معرفی می‌کند.

او می‌گوید: این مسئله باعث تقویت برند داخلی می‌شود. برندهای کره‌ای به‌ناحق بازار ایران را اشغال کرده بودند و با برندهای داخلی رقابت نابرابر داشتند. انواع تخلفات گمرکی و مالیاتی داشتند و پرونده‌های آنها هنوز هم وجود دارد.

غزنوی درباره هشدار وزارت امور خارجه به برندهای کره‌ای بیان می‌کند: آنها با اولین تحریم‌ها از ایران خارج شدند و داوطلبانه پذیرفتند که با آمریکا همراه شوند، به‌همین‌دلیل به آنها هشدار داده شده است.

او اضافه می‌کند: به‌هرحال‌ بازار ما را گرفتند. فکر و مغز مردم ما را به خودشان عادت دادند و بعد رها کردند و رفتند. این شرکت‌ها باعث شدند تولیدکنندگان داخلی ما بازار کشور خود را از دست بدهند. برندسازی آنها جهانی است و برندسازی ما داخلی بود. برندسازی جهانی توانست پول بیشتری به جیب بزند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی عنوان می‌کند: برندهای ما آسیب دیدند. این دو برند کره‌ای تا سه برابر نیاز داخلی کشور سرمایه‌گذاری هنگفت روی صنعت لوازم خانگی کرده بودند. ما از لحاظ کیفی هیچ‌چیز کم نداریم و لوازم خانگی ما در هایپرهای بزرگ اروپا و آمریکا حضور دارند؛ البته برندهای ما شناخته‌شده نیستند.

او می‌گوید: برای اینکه برندهای داخلی بتوانند نیازهای کشور را تأمین کنند، باید از آنها حمایت شود. در این شرایط اگر حمایت شوند، ما مشکلی در بازار نخواهیم داشت و قطعا شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

غزنوی ادامه می‌دهد: اگر به برندهای داخلی کمی کمک شود، صادرات ما در منطقه خیلی جایگاه دارد. یکی از برندهای ایرانی در بزرگ‌ترین نمایشگاه لوازم خانگی چین شرکت کرد و 90 کشور دنیا از محصولات این برند استقبال کردند. از لحاظ کیفی ما هیچ مشکلی نداریم. در برخی محصولات کیفیت ما بهتر از محصولات خارجی است، اما آنها برندسازی و غوغاسالاری تبلیغاتی کردند.

او تأکید می‌کند: آنها کیفیت دارند ولی ما هم چیزی از کیفیت کم نداریم. ما براساس مقیاس اقتصادی نتوانستیم لوازم خانگی تولید کنیم. سهمی از بازار کشور توسط این برندهای خارجی گرفته شد، برخی مسئولان هم متأسفانه با اینها همراهی کردند و امروز پاسخ‌گو نیستند. باعث شدند سهم 70 درصدی از بازار ایران توسط این برندها تصاحب شود.

‌شانس بیشتر برای ایرانی‌ها با خروج کره‌ای‌ها

عباس هاشمی، مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت نیز با تأیید خروج و قطع همکاری کره‌ای‌ها، این خروج را شانسی برای تولیدکنندگان داخلی توصیف می‌کند.

او می‌گوید: ما با برندهای ملی تولیدات گسترده‌تر و از لحاظ دامنه متنوع‌تر را ادامه می‌دهیم. این تولیدات آغاز شده است و برندهای ایرانی دارند محصولاتشان را به بازار عرضه می‌کنند.

هاشمی درباره درنظرگرفتن تسهیلات برای تولیدکنندگان داخلی بیان می‌کند: بحث تسهیلات چیزی است که به‌صورت مداوم و مستمر در حال پیگیری آن هستیم. به‌صورت پایدار از بانک مرکزی پیگیری می‌کنیم که ارز برای اقلام وارداتی برندهای داخلی تأمین شود و برای تأمین سرمایه در گردش توسط بانک‌های عامل، به‌طور مداوم ارتباطاتی با این مجموعه‌ها داریم. کارگروه‌هایی داریم که برای گرفتن سرمایه در گردش و تأمین ارز برای واردات مواد اولیه فعالیت می‌کنند.

او به این پرسش که چند درصد از صنایع برای تأمین ماده اولیه و قطعات، وابسته به خارج است، این‌گونه پاسخ می‌دهد: بستگی دارد. شرایط در هر شاخه‌ای فرق می‌کند. پایین‌ترین آن تلویزیون است که حدود 36 تا 37 درصد عمق ساخت داخل دارد و وابستگی بقیه اقلام ما بالای 65 درصد است.

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت درباره سهم دو برند کره‌ای از بازار می‌گوید: بسته به سلایق مشتری‌ها می‌تواند این ارقام تغییر کند و خیلی درصد خاصی را نمی‌توان عنوان کرد. دو برند کره‌ای روی هم فکر می‌کنم 25 تا 30 درصد بازار ایران را در اختیار داشتند.

‌تفاوت سال پایه عامل تفاوت آماری

سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی، سهمی 70 درصدی برای دو برند کره‌ای از بازار متصور است و مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت هم این سهم را حدود 25 تا 30 درصد برآورد می‌کند. کدام‌یک از این آمارها درست است و چرا اعداد تا این حد با یکدیگر متفاوت است. شهیدی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، دراین‌باره می‌گوید: این تفاوت ناشی از این است که کدام سال پایه را برای ارائه آمار در نظر بگیرید. سال 96 این دو برند کره‌ای در تلویزیون 70 درصد بازار را در اختیار داشتند و سهمشان در یخچال خیلی کمتر بود. او می‌گوید: ولی سهم این دو برند در بازار در سال 97 به حدود همان 30 درصد رسید، زیرا قطعه‌دادن آنها کم شد.