۰ نفر

رییس اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

طرح شناسایی لوازم خانگی قاچاق آغاز شد/ کالاهای بدون شناسه در تیررس بازرسان نظارتی

۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۵۲
کد خبر: 415843
طرح شناسایی لوازم خانگی قاچاق آغاز شد/ کالاهای بدون شناسه در تیررس بازرسان نظارتی

رییس اتحادیه لوازم خانگی تهران از آغاز طرح نظارت بر شناسه محصولات لوازم خانگی برای جلوگیری از قاچاق این کالا‌ها از روز گذشته خبر داد و تاکید کرد: از این به بعد کالاهای بدون شناسه در تیررس بازرسان نظارتی وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق هستند.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌ شاد؛ مرتضی میری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره طرح شناسه کالا توضیح داد: ما به فروشگاه‌های سراسر کشور اعلام کرده بودیم که تا 15بهمن ماه، کالاهایی که نتوانسته‌اند شناسه دریافت کنند را به اتحادیه اعلام کرده و اتحادیه نیز محصول را وارد سامانه شناسه کرده و شناسه آن را دریافت کند؛ در این راستا بسیاری از فروشگاه‌ها و تولیدکنندگان، کالاهای خود را اعلام کرده‌اند و در زمان بازرسی مشکلی نخواهند داشت.

او ادامه داد: کالاهایی هم که شناسه دارند از طریق کد #7777*4* می‌توان اصالت آن‌ها را بررسی کرد؛ حدود 68درصد فروشگاه‌ها کالاهای خود را اعلام کرده‌اند و مابقی هم که با وجود فرصت داده شده برای محصولات خود شناسه نگرفته‌اند باید منتظر اقدامات بازرسان نظارتی باشند چراکه بازرسان ابتدا به سراغ آن دسته از فروشگاه‌هایی می‌روند که به حرف دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و اتحادیه توجهی نکرده‌اند.

میری درباره وضعیت کالاهای قاچاق شناسه‌دار موجود در مغازه‌ها بیان کرد: قرار شده تا کالاهای قاچاق موجود در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها که به اتحادیه جهت دریافت شناسه اعلام شده‌اند، تا پایان شهریور ماه سال 99 فروخته شوند اما کالاهایی که اعلام نشده باشد توسط دولت ضبط خواهد شد.

تشکلیل کارگروه رسیدگی به نیاز مالی کارخانه‌های لوازم خانگی

رییس اتحادیه لوازم خانگی از تشکلیل کارگروه رسیدگی به وضعیت صنعت لوازم خانگی در وزارت صمت خبر داد و گفت: طبق جلسه‌ای که با وزارت صنعت مبنی بر تامین منابع مالی کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی داشتیم، قرار شده هر 15روز یکبار کارگروهی در وزارت صمت تشکیل شود تا راهکارهای تامین مالی کارخانه‌ها بررسی شود.

وی با بیان اینکه طبق آمار، از بین سه کالای لوازم خانگی دو قلم آن به صورت قاچاق وارد کشور شده است، افزود: در این جلسه میزان نقدینگی لازم برای تولیدکنندگان داخلی مطرح شد که باید حداقل یک برابر سرمایه فعلی، به آن‌ها نقدینگی تزریق شود تا چرخ صنعت از حرکت نایستد؛ ضمن اینکه با جمع شدن کالای قاچاق از سطح کشور، با کمبود محصولات لوازم خانگی نیز مواجه نشویم.

میری همچنین درباره وضعیت قیمت لوازم خانگی تا پایان امسال تاکید کرد: در لوازم خانگی ایرانی تا پایان سال کبود و افزایش قیمتی نخواهیم داشت.