۰ نفر

تجارت ترجیحی 862قلم کالا با اتحادیه اوراسیا

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۲۶
کد خبر: 415640
تجارت ترجیحی 862قلم کالا با اتحادیه اوراسیا

مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه از اجرای تجارت ترجیحی در قالب موافقتنامه با اتحادیه اوراسیا در رابطه با 862 قلم کالا خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مجید بیزمارک مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه در همایش مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه و اوراسیا با محوریت صادرات و ترانزیت یکی از تهدیدها و چالش‌های این روزهای جامعه جهانی را یکجانبه‌گرایی از سوی برخی کشورهای خاص دانست و اظهار داشت: حوادث تأسف‌بار اخیر ناشی از همین دیدگاه است. ایران بیش از هر زمان دیگر آماده همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه و اقتصادهای نوظهور است.

وی افزود: توافق با اتحادیه اوراسیا و چندجانبه‌گرایی انتخاب نیست بلکه ضرورت است. دولت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند نمی‌توانند به تنهایی برای حل مشکلات گام بردارند و در شرایط فعلی چندجانبه‌گرایی امری مسلم و بدیهی است. 

وی تعامل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای تجارت با کشورهای همسایه را موجب پویایی تجارت، تسهیل سرمایه‌گذاری و جهت دهی به ظرفیت‌های تولید دانست و گفت: تجارت ترجیحی با اوراسیا اقدامی هوشمندانه بود. طبق آمارهای 2018 این اتحادیه 183 میلیون نفر جمعیت دارد که 753 میلیارد دلار تجارت آنها است و تجارت پنج کشور همسایه 60 میلیارد دلار است که 8 درصد 753 میلیارد دلار محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: بعد از دو سال مذاکره موافقت نامه ترجیحی اردیبهشت 97 به امضا رسید و پس از طی مراحل قانونی و تصمیم دولت، 5 آبان سال جاری شکل اجرایی به خود گرفت. 

مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در این توافق 862 قلم کالا تبادل می‌شود که 502 قلم کالای صادراتی ما و 360 قلم کالای صادراتی اتحادیه با تعرفه ترجیحی است، گفت: باید هم‌زمان رویکردهای دیگری داشته باشیم و تجارت را متنوع کنیم. این تنوع باید در رویه‌های گمرکی، پولی و بانکی، حمل‌و نقل‌های چندوجهی و حتی مبارزه با قاچاق باشد. 

بیزمارک در مورد اهداف این موافقتنامه گفت:‌در راستای اهداف قانون اساسی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده عملکرد تجارت خارجی ما در 9 ماه امسال با کشورهای همسایه 780 میلیون دلار صادرات بوده و 970 میلیون دلار واردات از کشورهای اوراسیا بوده است. از آذرماه تا 20 دی حجم صادرات 250 میلیون دلار بوده که 59 میلیون دلار از تخفیفات تعرفه‌ای استفاده کرده‌ایم.