۰ نفر

بازار خوراکی، آرام و کم مشتری

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۳۰
کد خبر: 414953
بازار خوراکی، آرام و کم مشتری

ثبات قیمت‌های این روزهای بازار، دیدنی است.هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم طبعاً بازار مواد خوراکی با تحولات جدیدی مواجه خواهد شد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در این ایام مهم‌ترین عامل کنترل و ثبات قیمت‌ها در ایام پرتقاضا است. رصد بازارهای مختلف در روزهای اخیر نشان می‌دهد کمبود کالا وجود ندارد و قیمت‌ها ثبات دارد. برای بررسی و گزارش وضعیت بازار بنکداران به سراغ قاسمعلی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران رفتیم، وی از فراوانی کالا و نبود مشتری در بازار خبر می‌دهد:«جنس هست مشتری نیست»، به گفته حسنی، با تأمین بموقع کالا در ایام پایان سال و افزایش تقاضا نیز کمبودی در بازار نداریم. رئیس اتحادیه بنکداران با بیان اینکه قیمت بیشتر کالاها در یک ماه گذشته افزایشی نداشته است. گفت: البته از روز گذشته قیمت شکر در بازار آزاد 45 درصد افزایش یافت، به این معنی که فاصله قیمتی در بازار آزاد و عرضه دولتی 45 درصد متفاوت است. به گفته حسنی کارخانجات صنعتی در حال حاضر شکر را هر کیلو 6 هزار تومان می‌خرند.

حسنی با اشاره به قیمت چند کالای عمده گفت: گرانترین برنج ایرانی در بازار هر کیلو 21 هزار تومان و ارزانترین برنج هر کیلو 13 هزار تومان است. برنج خارجی نیز هر کیلو 7 تا 7 هزار و 500 تومان قیمت دارد. هر بسته چای خارجی 450 گرمی نیز با توجه به کیفیت آن از 45 تا 60 هزار تومان به فروش می‌رسد. حسنی گفت: اگر واردکنندگان بازار آزاد مواد غذایی را وارد کنند و با نظارت دولت در بازار بفروشند مواد غذایی با قیمت بهتری به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد تا اینکه دولت بخواهد قیمت‌گذاری کند. برومند چهار آیین، عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران هم از مازاد تولید مرغ در آستانه فصل افزایش تقاضا خبر داد. وی افزود: پایان سال کاهش تولید گوشت مرغ نخواهیم داشت. در حال هزار 60 هزار تن مازاد تولید مرغ داریم که با افزایش تقاضا در اسفندماه و ایام نوروز 20 هزار تن از این مازاد به مصرف خواهد رسید. به‌گفته چهارآیین قیمت هر کیلو مرغ در واحدهای تولید به‌صورت نقدی 7800تومان، در کشتارگاه‌ها 8500 و قیمت مصرف‌کننده 12800 تا 13 هزار تومان است. عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گفت: قیمت هر کیلو مرغ که به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد اجحاف در حق آنها است و حداقل این قیمت باید 12 هزار تومان باشد. مرغ از کشتارگاه تا خرده فروشی به‌خاطر حضور واسطه‌ها هزار تومان گرانتر به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. وی افزود: در 10 ماهه اول سال مصرف روزانه مرغ در کشور 7 هزار تن است که در ایام پایانی سال تا 8 هزار تن نیز می‌رسد اما ما نگرانی از بابت افزایش تقاضا نداریم. در میادین میوه و تره بار قیمت هر کیلو ران مرغ 9800 تومان، سینه مرغ 13 هزار و 800 تومان، فیله مرغ 25 هزار تومان، کتف و بال 13 هزار تومان است.

کاهش قیمت گوشت

قیمت گوشت که با افزایش نرخ ارز به بیش از 100 هزار تومان هم رسید در هفته‌های اخیر با کاهش مواجه شده است. علت اصلی کاهش قیمت گوشت افزایش تولید و انباشت دام در دامداری‌ها عنوان می‌شود. بر اساس این گزارش گوشت مخلوط گوساله کیلویی 61 هزار و 500 تومان به فروش می‌رود. گوشت ران و دست گوساله هم کیلویی 67 هزار تومان عرضه می‌شود. کاهش قیمت گوشت در بازار به‌دلیل افزایش تولید انجام شده که طبق اعلام دامداران استان‌های مختلف دام آنها روی دستشان مانده است، از چند ماه گذشته دامداری‌های استان‌ها معترض هستند که دام آنها روی دستشان مانده و خریداری برای آنها نیست. قیمت هر کیلو گوشت گوسفند نیز در میادین میوه و تره بار 75 تا 80 هزار تومان است.  دامداران هر کیلو دام زنده را به قیمت 25 هزار تومان می‌فروشند اما قیمت گوشت در بازار کیلویی بیش از 60 هزار تومان است بر اساس یک عرف معمول قیمت گوشت در بازار باید دو برابر قیمت دام زنده باشد.