۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

تشخیص اصالت لوازم خانگی برای مشتری امکان‌پذیر شد/ شناسه کالا سد قاچاق می‌شود

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۱۳
کد خبر: 405535
تشخیص اصالت لوازم خانگی برای مشتری امکان‌پذیر شد/ شناسه کالا سد قاچاق می‌شود

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به الزام تولیدکنندگان به اخذ شناسه و کد رهگیری کالا گفت: این طرح تفاوت بسیاری با طرح‌های قبلی شناسایی لوازم خانگی قاچاق دارد و تا حد امکان راه تخلف را بسته است.

اقتصادآنلاین فاطمه اکبرخانی؛ حمیدرضا غزنوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره جزییات طرح مبارزه با لوازم خانگی قاچاق توضیح داد: طی 10سال گذشته طرح‌هایی مانند "شبنم" و "ایران کد" برای شناسایی کالای با اصالت و قاچاق اجرا شد اما نتوانست موفقیتی کسب کند؛ به طور مثال برچسب‌های شبنم به راحتی فروخته می‌شد و هر کس می‌توانست آن را به محصولات خود بزند.

غزنوی اضافه کرد: سال 95 هیات دولت مصوبه اجرای طرح شناسه و کدرهگیری کالا را مطرح کرد و از سال 96 تا کنون دستورالعمل‌ها و امور اجرایی این آیین‌نامه بررسی شد؛ در نهایت طبق ابلاغیه وزارت صمت از اردیبهشت ماه امسال تولیدکننده‌ها و بازاریان موظف شدند که بر روی همه کالاهای موجود در انبارهایشان شناسه کالا نصب کنند و از آذر ماه نیز این دستورالعمل به کارخانه‌های تولیدی ابلاغ شد.

جمع‌آوری کالای قاچاق از 15دی ماه

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: بر این اساس کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها باید با مراجعه به سایت مربوطه تولیدات و اطلاعات محصولات خود را اظهار و از طریق این سامانه شناسه کالا دریافت و در نهایت برچسب ایران کد، شماره سریال، شناسه کالا و کد رهگیری را بر روی تمامی کالا‌های تولیدی نصب کنند. به این ترتیب از 15 دی ماه هر کالایی که شناسه نداشته باشد به عنوان کالای قاچاق توسط نهادهای نظارتی ثبت و ضبط خواهد شد.

غزنوی با اشاره به همکاری وزارت صمت، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اجرای این طرح بیان کرد: متولی اصلی این طرح وزارت صمت است که توانسته با حمایت وزارت اطلاعات امکان تخلف در این طرح را به حداقل برساند؛ بر این اساس سیستمی به نام یو اس اس بی طراحی شده که هم فروشندگان و هم خریداران می‌توانند از این طریق با شماره‌گیری یک کد اصالت کالا را شناسایی کنند.

وی تاکید کرد: این اقدام گام مثبتی در راستای مبارزه با کالای قاچاق است که باید در مراحل بعدی نحوه مبارزه با کالای قاچاق و برخورد با کسانی که کد رهگیری را بر روی کالاهای خود نصب نکرده‌اند مشخص و راه‌های فرار بسته شود؛ همچنین کالاهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد نیز باید توسط ارگان‌های مربوطه ثبت و ضبط و با فروشنده قاچاق برخورد شود.

غزنوی در پایان حمایت از تولیدکنندگان را قطعه تکمیل کننده پازل مبارزه با قاچاق دانست و تصریح کرد: از آنجاکه بخش عمده بازار کشور را قاچاق فراگرفته و تولیدکننده در یک فضای نابرابر رقابت می‌کند، لازم است که دولت علاوه بر اجرای طرح مبارزه با کالای قاچاق از تولیدکنندگان داخلی و برند ملی حمایت لازم را انجام دهد.