۰ نفر

قیمت کالاها را از کجا بپرسم؟

۴ دی ۱۳۹۸، ۷:۱۶
کد خبر: 404569
قیمت کالاها را از کجا بپرسم؟

طی یکماه اخیر قیمت انواع خوراکی‌ها در بازار روند آرامی را طی کرده است. این اتفاقی است که نه تنها گزارش میدانی است، بلکه داده‌های مرکز آمار هم نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران؛ در آخرین گزارش مرکز آمار که روز دوشنبه منتشر شد، نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ٠.٨ واحد درصدی به ٢٨ درصد رسید. 24 آذر زمانیکه قیمت بنزین اصلاح شد، همه بر این باور بودند که گرانی دامنگیر سبد کالایشان می‌شود. در روزهای اول اصلاح قیمت بنزین، بازار به‌صورت متناوب از سوی بازرسان سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی رصد شد تا مجموعه‌ای نسبت به افزایش قیمت اقدام نکند. در قیمت خوراکی‌ها به‌صورت محدود شاهد تخلف‌های گرانفروشی بودیم، به گونه‌ای که برخی از میوه فروشی‌ها و حتی سوپر مارکت‌ها برخی از اقلام را گران کردند. برخی از فروشگاه‌ها هم تخفیف‌های خود را حذف کردند تا رشد قیمت بنزین بر اقتصاد آنها اثر نگذارد.

این امر نگرانی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرد، اما با گذر زمان (بعد از 3 سه روز از اصلاح قیمت بنزین) کنترل قیمت‌ها اتفاق افتاد. مهم‌ترین نکته‌ای که توانست بازار را به آرامش برساند، شروع دوباره تخفیف فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود و موضوع دیگر اختصاص سهمیه بنزین به مجموعه‌هایی بود که نسبت به جابه‌جایی کالا اقدام می‌کنند.

اکنون که بیش از یکماه از اصلاح قیمت بنزین گذشته است، قیمت‌ها هیچ نوسانی ندارد و بازار در روزهای ابتدایی زمستان روزهای آرامی را طی می‌کند. قبل از اصلاح قیمت بنزین، وزارت صمت سایتی را راه‌اندازی کرد که در آن قرار بود قیمت 100 قلم کالایی که بیشترین سهم فروش در بازار را داشتند، جای دهد اما این سایت که مرجع قیمت کالایی کشور است، تا چند روز پیش با مشکلات متعددی مواجه بود و بعضاً ستون قیمت در برخی از کالاها خالی بود. ولی اکنون این سایت مرجع بازرسان سازمان حمایت و تعزیرات شده است، هر فروشنده‌ای که کالاها را از قیمت‌های اعلام شده بالاتر بفروشد، تخلف کرده است. آنگونه که سایت 124 به روز‌رسانی شده و برای تمام شهروندان قابل استفاده است، کف و سقف قیمت 100 قلم کالا مشخص شده است، پس از اینجا ببینیم و بپرسیم. بدین جهت مردم با مراجعه به این سایت می‌توانند سقف قیمت کالاها را ببینند و اگر مجموعه‌ای کالایی را با قیمت بالاتر عرضه کرد، امکان شکایت برای خریدار فراهم می‌شود. در این سایت 5 گروه کالایی، شامل لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، لوازم مصرفی خودرو، لوازم التحریر و مصالح ساختمانی آمده است. البته هر گروه زیرشاخه‌های متنوعی دارد که می‌تواند مبنای خرید شهروندان باشد.

بررسی قیمت کالایی سایت 124 در روز گذشته و حدود یکماه پیش نشان می‌دهد که قیمت اکثر کالاها ثابت بوده است و در برخی از کالاها چون مصالح ساختمانی و لاستیک خودرو کاهش قیمت اتفاق افتاده است.