۰ نفر

رییس اتاق بازرگانى تهران؛

هشدار رییس اتاق تهران به جهش مجددا نرخ ارز در سال٩٩/ پیش‌بینى رکود اقتصاد ایران براى دومین سال متوالى

۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۹:۵۵
کد خبر: 402494
هشدار رییس اتاق تهران به جهش مجددا نرخ ارز در سال٩٩/ پیش‌بینى رکود اقتصاد ایران براى دومین سال متوالى

رییس اتاق بازرگانى تهران با انتقاد به بخش هایى از بودجه ٩٩ تاکید کرد: اگر بودجه قرار باشد اجرایی شود، به طور حتم در سال ۹۹ مجدد یک جهش ناگهانی در مورد ارز مانند اتفاقات سال گذشته خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ مسعود خوانسارى صبح امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانى تهران که با حضور شهردار تهران برگزار شد، با تاکید بر ضرورت حذف ارز ٤٢٠٠تومانى گفت: ادامه ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه نیز به صلاح نیست، چراکه همه ما تجربه تلخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را در سال ۹۷ داشته ایم و ادامه پرداخت آن برای سال ۹۹ جز رانت و فساد و هرج و مرج در اقتصاد ایران، ثمره ای نخواهد داشت.

خوانسارى با ابراز نگرانى از روند منفى رشد اقتصادى تصریح کرد: سال گذشته رشد اقتصادی ما ۴.۸ درصد منفی بوده که در سال ۹۹ طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول ۸.۵ تا ۹.۵ درصد منفی خواهد بود؛ همچنین با توجه به گزارش های اقتصادی در ۵ سال آینده اقتصاد ایران، مجموعا رشد ۴ درصدی پیش بینی شده است که اگر به همین روال پیش رویم، تنها ۳۰ درصد عقب ماندگی نسبت به وضعیت اقتصاد ۹۶ را جبران خواهد کرد و اگر این روند ادامه یابد، ۱۴ سال زمان نیاز داریم تا به وضعیت اقتصادی سال ۹۶ برگردیم.

وى با بیان اینکه شاخص هاى مذکور هشداری به مسئولان است و باید برای آن چاره‌اندیشی کنند، تصریح کرد:  رقم نقدینگی در پایان شهریورماه ۲۱۲۶ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۷ درصد رشد داشته، همچنین پایه پولی به ۲۸۶ هزار میلیارد تومان است که عمدتا به دلیل انتقال بخشی از بدهی های موسسات مالی و اعتباری به بانک مرکزی و بدهی دولت به بانک مرکزی است.

به گفته خوانسارى، بودجه کشور در سال ۹۹ هزار و نهصد و هشتاد و هشت هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که از این رقم ۴۸۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت و سه برابر آن به شرکت های دولتی اختصاصی می یابد که ۱۶ درصد رشد یافته است.

او از بخش مالیات ها در بودجه نیز انتقاد کرد و افزود: درآمدهاى مالیاتى در سال ٩٩ بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، ولى با توجه به اینکه دو سال اقتصاد ایران همراه با رکود بوده، پس افزایش رقم مالیاتی از جمله مسائلی است که در بودجه با ابهام مواجه است.

رییس اتاق بازرگانى تهران در پایان تاکید کرد: اگر بودجه قرار باشد اجرایی شود، به طور حتم در سال ۹۹ مجدد یک جهش ناگهانی در مورد ارز مانند اتفاقات سال گذشته خواهیم داشت.