۰ نفر

تغییر جهت تجارت کشور

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 400742
تغییر جهت تجارت کشور

بزودی کشورهای عضو اوراسیا، تعرفه‌های گمرکی خود را برای کالاهای ایرانی کاهش می‌دهند و فعالان اقتصادی می‌توانند با تعرفه‌هایی که برای آنها در نظر گرفته شده است، تجارت با 5 کشور بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان را دنبال کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  ایران تعرفه‌های گمرکی خود را برای 5 کشور عضو اوراسیا کاهش داده است تا تجار اقتصادی با شرایط بهتری کالاهای خود را وارد کشورمان کنند.

 تجار و مجموعه‌هایی که می‌خواهند با 5 کشور عضو اوراسیا بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان همکاری کنند می‌توانند از اتاق بازرگانی ایران فرم‌هایی را که مربوط به تجارت با کشورهای عضو اوراسیا است و به تازگی منتشر شده است دریافت کنند.

سه گام اجرایی

با سه گام عنوان شده (سه خبر را روزنامه ایران از منابع مطلع مختلف به دست آورد) ایران به‌صورت جدی وارد فاز عملیاتی و اجرایی پیمان اوراسیا شد، البته پیمان اوراسیا از 5 آبان ماه شروع شد و بازرگانان، خود را برای تجارت پویا آماده کردند. با سه گام مطرح شده، زیرساخت‌ها برای همکاری ایران با 5 کشور بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و ارمنستان فراهم می‌شود. تسهیل تجارت، حذف تدریجی قوانین گمرکی، ایجاد بازار مشترک و استفاده از پتانسیل تولیدی بخش قابل توجه مزیت و البته اهداف پیمان اوراسیا است.

 ‌خیلی‌ها فرصت حضور در اوراسیا را ندارند

هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه به «ایران» می‌گوید: اقتصاد کشورهایی که عضو اوراسیا شدند، بسیار متحول شده است و به طور قطع ایران هم می‌تواند از شرایط پیش آمده برای توسعه و رونق اقتصادی استفاده کند. او ادامه داد: خیلی از کشورها می‌خواهند وارد پیمان اوراسیا باشند اما برای آنها این فرصت وجود ندارد، این در حالی است که ایران توانست با مذاکره به این پیمان استراتژیک و مهم بپیوندد.

تیزهوش می‌گوید: کشور ویتنام قبل از آنکه به پیمان اوراسیا ملحق شود، صادرات 2.5 میلیارد دلاری به روسیه داشت و اکنون آمار نشان می‌دهد این عدد به 6 میلیارد دلار رسیده است، از این‌رو ایران می‌تواند چنین جهشی را در صادرات داشته باشد.

صادرات یکساله با روسیه

20 شهریورماه، گمرک روسیه از افزایش تراز تجاری ایران و روسیه در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ خبر داده و گفته بود: تراز تجاری دو کشور از ماه ژانویه (دی ماه ۹۷) تا ژوئن (تیر 98) ۲۴.۶ درصد افزایش یافته و به ۱.۳۳ میلیارد دلار رسیده است. طی مدت عنوان شده میزان صادرات روسیه به ایران ۹۹۹.۳ میلیون دلار است که ۳۹.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد و میزان صادرات ایران به روسیه نیز ۳۳۳.۷ میلیون دلار است که ۶.۲ درصد کمتر شده است.

کالاهایی که به 5 کشور صادر خواهد شد

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه عنوان می‌کند: در بین کشورهای عضو اوراسیا، روسیه بیشترین پتانسیل را برای صادرات محصولات ایرانی دارد. از این‌رو پیش‌بینی می‌کنم بیشترین کالاهایی که بواسطه پیمان اوراسیا صادرات آن رشد قابل توجهی پیدا می‌کند، مرکبات، خشکبار، صنایع سبک و صنایع دستی است.

قوانین را مطالعه کنید

او در ادامه به تجاری که می‌خواهند در قالب پیمان اوراسیا همکاری کنند، عنوان کرد که تجار قبل از آنکه فعالیت‌های خود را آغاز کنند، قوانین پیمان اوراسیا را مطالعه کنند. کشوری مانند روسیه بشدت از قانون پیروی می‌کند. تجار ایرانی زمانی در بازار روسیه موفق می‌شوند که به قوانین آشنا باشند.

سرمایه خود را از دست ندهید

تیزهوش می‌گوید: بازار روسیه بسیار بزرگ و پیچیده است، از این‌رو حضور در روسیه و کشورهای عضو اوراسیا نیازمند اطلاعات دقیق و جامع است. اگر تجار اطلاعات لازم از بازار روسیه نداشته باشند به یکباره سرمایه خود را از دست می‌دهند.

بازنگری قیمت‌ها

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه عنوان می‌کند: یکی از کارهایی که تجار و تولیدکنندگان در مقطع فعلی باید انجام دهند، بازنگری در قیمت نهایی کالاها است. در حال حاضر قیمت کالاهای صادراتی بالا است و این امر مانعی بزرگ برای صادرات و گرفتن بازارهای عضو پیمان اوراسیا است.

پیگیری کاهش قیمت‌ها

او یادآورشد: قرار شده کاهش قیمت کالاهای نهایی از سوی سازمان توسعه تجارت پیگیری شود. وقتی قیمت نهایی کالا با ارزش گمرکی(زمان صادرات از ایران) برابری کند یا حتی بیشتر باشد، صادرات آن کالا برای فعال اقتصادی توجیه اقتصادی ندارد. از تمام فعالان اقتصادی می‌خواهیم برای کالاهای صادراتی خود قیمت مناسب تعیین کنند.

مبادلات پولی با اوراسیا

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در پاسخ به این سؤال که با وجود تحریم‌ها چگونه می‌توان مبادلات پولی و بانکی با کشورهای عضو اوراسیا را دنبال کرد، می‌گوید: مانند گذشته روابط پولی و بانکی دنبال می‌شود، در این میان باید دنبال راهکارهایی بود که مشکلات حواله و پرداخت‌های ارزی را حل کرد. روسیه نه مانند ایران اما این کشور هم با تحریم‌هایی روبه‌رو است، از این‌رو روسیه هم به‌دنبال آن است تا بتواند تحریم‌ها را پشت سر بگذارد.

پیمان اوراسیا از کجا شروع شد؟

اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در آن کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان حضور دارند، حدود 750 میلیارد دلار در سال مبادلات تجاری وجود دارد. در موافقتنامه اوراسیا که ایران هم عضو آن شده 862 قلم کالا برای تعرفه ترجیحی مدنظر قرار گرفته است که 502 قلم از آن ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است و 360 قلم هم ترجیحات اعطایی ایران به اتحادیه اوراسیا است.

با توجه به این توضیحات پس از یک سال اجرای موافقتنامه اوراسیا، مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا شروع خواهد شد و ظرف 3 سال باید موافقتنامه تجارت آزاد را مذاکره و امضا کرد.

آنگونه که در خبرگزاری‌ها آمده است، سال 95 ایران به همسایگان شمالی خود که اتحادیه‌ اقتصادی اوراسیا را تشکیل دادند پیشنهاد داد تا ایران به جمع آنها بپیوندد؛ پیشنهادی که بواسطه جایگاه ایران در منطقه با استقبال مواجه شد و پس از دو سال مذاکره فشرده و ارزیابی کم و کیف اقلام و میزان تعرفه‌های ترجیحی بین این کشورها، سرانجام اردیبهشت ماه سال 97 به ثمر نشست.

با پیوستن ایران به این اتحادیه، کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان با ایران بر سر واردات صدها کالا از ایران با تعرفه‌های ترجیحی یا بعضاً صفر به توافق رسیدند و این مسأله فرصتی تازه برای صادرکنندگان کشورمان جهت توسعه بازار و رشد صادرات غیرنفتی ایران را فراهم کرده است.

حجم تجارت اوراسیا چقدر است؟

سایت اتاق بازرگانی تهران هم در تحلیل تجارت کشورهای عضو اوراسیا نوشت:مطابق آخرین اطلاعات تجاری سال 2018، اتحادیه اقتصادی اوراسیا با مجموع بازار مصرف 192 میلیون نفری و تولید ناخالص داخلی حدود 1.9 تریلیون دلاری، حدود 548 میلیارد دلار به جهان صادرات داشته و 318.5 میلیارد دلار کالا نیز از جهان وارد کرده است. در میان کشورهای اتحادیه، فدراسیون روسیه بیشترین میزان جمعیت، تولید ناخالص داخلی و حجم تجارت با جهان را داشته است. بیشترین نرخ تورم متعلق به کشور قزاقستان با 6 درصد و بیشترین نرخ بیکاری نیز متعلق به کشور ارمنستان با 18.1 درصد بوده است. کشور قرقیزستان با تورم 1.5 درصدی و تولید ناخالص داخلی 8.1 میلیارد دلاری، کمترین نرخ تورم و تولید ناخالص داخلی و کشور بلاروس با 0.8 درصد کمترین نرخ بیکاری را داشته‌اند. بر اساس آمارهای مرکز تجارت بین‌المللی، در سال 2018 حدود 0.3 درصد از واردات این کشورها از ایران بوده است. در میان کشورهای عضو این اتحادیه، سهم ایران در تأمین نیاز وارداتی کشور ارمنستان (حدود 5.6 درصد) بیش از سایر کشورها بوده و حدود 4 درصد از صادرات کالایی این کشور نیز به ایران بوده است.

تغییر مسیر تجارت ایران

کاوه زرگران، عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه هم گفت: با پیوستن ایران به پیمان اوراسیا بزودی شاهد تغییر مسیر تجارت ایران خواهیم بود، چرا که این مسیر مزیت‌های زیادی دارد و تجار برای کاهش قیمت تمام شده و استفاده از تخفیف‌های گمرکی به این سمت خواهند رفت. او ادامه داد: ایران کالاهای زیادی را از امریکای جنوبی وارد می‌کند، از این‌رو پیمان اوراسیا و تخفیف‌هایی که برای تعرفه گمرکی داده می‌شود، فرصت خوبی برای تأمین مواد اولیه تولید فراهم می‌کند. اگر مواد اولیه تولید ازطریق کشورهای عضو پیمان اوراسیا وارد کشور شود، در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش قیمت نهایی کالاها در کشورمان خواهیم بود.

زرگران پیش‌بینی کرد: یکی از کالاهایی که در پیمان اوراسیا می‌تواند کاهش قیمت را تجربه کند، ذرت و غلات است. وقتی این کالاها با تعرفه ترجیحی (تخفیف گمرکی) وارد کشور شوند، ارزان‌تر خواهند بود و محصولات نهایی که از این کالاها به دست می‌آید، گران نمی‌شود.

او اذعان داشت: تعرفه کالایی که برای 502 قلم کالای صادراتی به ایران تعیین شده، اثر بسزایی در تبادلات و قیمت‌ها خواهد داشت.