۰ نفر

وزیر صمت در مراسم روز ملى صادرات:

رصد روزانه ٤٤قلم کالاى تولیدى در کنار ١٠٠کالاى مصرفى مردم/ رشد ١٧درصدى صادرات در هفت ماهه امسال

۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۹
کد خبر: 398797
رصد روزانه ٤٤قلم کالاى تولیدى در کنار ١٠٠کالاى مصرفى مردم/ رشد ١٧درصدى صادرات در هفت ماهه امسال

وزیر صمت از رصد روزانه ٤٤قلم کالاى تولیدى در کنار 100کالای مصرفى مردم خبر داد و گفت: طی هفت ماه گذشته به غیر از خانواده خودرو منهای وانت و تراکتور و آلومنیوم، سایر کالاها روند تولید مثبت همراه با رشد را تجربه کرده اند به طوریکه حتی 50 درصد ظرفیت خالی نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، رضا رحمانى امروز در مراسم روز ملى صادرات درباره علت به تعویق انداختن برگزاری مراسم روز ملی صادرات از 29مهر به 11 آذر توضیح داد: یکی از  علل تاخیر برگزاری مراسم روز ملی صادرات به دلیل قرار گرفتن آن در دهه صفر، و دیگرى این بود که می‌خواستیم مراسم روز ملی صادرات را اتاق برگزار کند، به این ترتیب به رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام می‌کنم که از امروز، مراسم روز ملی صادرات را به اتاق بازرگانی ایران تحویل می‌دهیم.

رحمانی با بیان ایکه اتاق بازرگانی و وزارت صمت با هم احساس جدایی ندارند افزود: اتاق هم باید در این حوزه فعال باشد و همکاری تنگاتنگی در این راستا داشته باشد، نمونه این موضوع ابلاغ دستورالعمل ماینرهاست که تا زمانی که نظر اتاق بازرگانی را اخذ نکردیم، دستورالعمل مربوطه ابلاغ نشد.

این مقام مسئول به رصد روزانه کالا‌ها اشاره کرد و گفت: روزانه 44 قلم کالای منتخب تولیدی مهم کشور و 100 قلم کالای مورد نیاز مردم را نیز در بخش بازار رصد می‌کنیم که در هفت ماه گذشته به غیر از خانواده خودرو منهای وانت و تراکتور و آلومنیوم، سایر کالاها روند تولید مثبت همراه با رشد را تجربه کرده اند و حتی 50 درصد ظرفیت خالی نیز وجود دارد.

وی ظرفیت خالی واحد‌های تولیدی را یکی از مشکلات فعلی دانشت و اظهار کرد: این یک واقعیت است که تولید کشور افزایش داشته اما با این وجود همچنان ظرفیت خالی هم وجود دارد که در این راستا 25 شهریورماه برنامه عملیاتی رونق تولید در ظرفیت های خالی به معاون اول رئیس جمهور ارایه شده است.

ضرورت افزایش صادرات به 24میلیارد دلار تا افق 1400

رحمانی همچنین به رشد 17درصدی وزنی صادرات اشاره کرد و افزود: مبنای محاسبه ارز در گمرکات جابجا شده، اما من از وضعیت صادرات راضی نیستم و تا سال 1400 میزان صادرات به کشورهای همسایه باید دو برابر شود، یعنی باید به کشورهای همسایه 24 میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که در این بین ظرفیت اوراسیا را هم نباید نادیده گرفت.

وزیر صمت به قرارداد تجارت ترجیحی ایران با اوراسیا نیز اشاره کرد و گفت: میانگین تخفیفی که اتحادیه اوراسیا به ایران برای صادرات کالاها داده 56 درصد بوده و ما هم میانگین 32 درصد تخفیف گمرکی به این بخش داده‌ایم.

او با بیان اینکه توسعه صادرات به خصوص با کشورهای همسایه جزو هفت محور اجرایی وزارت صنعت است، تصریح کرد: کشوری مثل چین 2000 میلیارد دلار واردات دارد و از کالاهای ایرانی نیز استقبال می کند، از این رقم 700 میلیارد دلار کالاهایی است که ایران می تواند به چین صادرات داشته باشد.

رحمانی در پایان با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم تاکید کرد: امسال و سال آینده صادرات پیشران اقتصاد ایران باشد و همچنین باید صادرات کالاهای کیفی رونق یابد چراکه در غیر این صورت دروازه صادرات بسته خواهد شد.