۰ نفر

سایه‌نشینی برندهای ایرانی چرخ خیاطی

۱۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۴
کد خبر: 398589
سایه‌نشینی برندهای ایرانی چرخ خیاطی

گرچه با توسعه زندگی شهرنشینی و تغییر سبک زندگی، بسیاری از مشاغل خانگی مرتبط با تامین نیاز خانوارها ازجمله دوخت و دوز حذف شده و خانم‌های خانه‌دار همانند گذشته به جای تعمیر یا دوخت و دوز انواع لباس، ملحفه، روبالشی و... این وظیفه را به صنوفی مانند خیاطان یا فروشندگان اینگونه محصولات محول کرده‌اند، اما هنوز هم استفاده از چرخ خیاطی در برخی خانوارها مرسوم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اگر شما هم ازجمله خریداران و مشتریان استفاده از انواع چرخ خیاطی خانگی یا صنعتی هستید، صعود و نزول برخی برندهای داخلی در تولید و خدمات پس از فروش این کالاها را شاهد بوده‌اید. تولیدکنندگانی که تا چندی پیش سهم خوبی از بازار داخلی داشتند و حتی محصولات‌شان در برخی از کشورهای اروپایی تولید و به بازارهای هدف صادر می‌شد، این‌روزها به‌سختی روزگار می‌گذرانند و جای خود را به محصولات وارداتی چینی یا حتی دست‌دوم پاکستانی داده‌اند. از سوی دیگر افزایش قیمت انواع چرخ خیاطی موجب شده که سهم محصولات ارزان‌قیمت و نه‌چندان باکیفیت با واردات رسمی به 30درصد و واردات قاچاق به 25درصد افزایش یابد.

هنوز دیرزمانی از توجه به هنر خیاطی و گلدوزی به‌عنوان یکی از معیارهای انتخاب دختران دم‌بخت برای تشکیل زندگی مشترک توسط خانواده داماد نگذشته است؛ دورانی که علاوه بر سایر محاسن اخلاقی و خانه‌داری، هنرهای آشپزی، خانه‌داری و خیاطی نیز ازجمله معیارهای انتخاب همسران بود. گرچه می‌توان گفت روزگار دوخت‌ودوز خانگی انواع پوشاک به سر آمده، اما هنوز هم انواع چرخ خیاطی گلدوزی از جمله لوازم خانگی است که برخی خانوارها دغدغه خرید و تعمیر و نگهداری آن را دارند. از سوی دیگر تولید پوشاک نیز نیازمند چرخ‌های خیاطی صنعتی است که طی چند سال اخیر به‌دلیل مشکلات تامین ارز و واردات، با کمبود و افزایش بی‌رویه قیمت مواجه شده است. با این شرایط فعالان صنفی از رکود شدید بازار ماشین‌آلات دوخت‌ودوز و بافندگی خبر می‌دهند و تأکید می‌کنند که اگر راهکاری برای حمایت از برخی برندهای معتبر داخلی اندیشیده نشود، در آینده نه چندان دور، این تولیدکنندگان نیز خانه‌نشین می‌شوند.

صفر تا 100 قیمت چرخ‌های خیاطی

قیمت چرخ خیاطی گلدوزی خانگی از یک‌میلیون و 100هزار تا 3میلیون تومان و چرخ‌های خیاطی دستی خانگی از 250هزار تا 400هزار تومان در نوسان است. اما درصورتی که خواستار استفاده از چرخ خیاطی خارجی با نام برخی برندهای معروف هستید، باید برای خرید یک چرخ خیاطی ژانومه از 3میلیون و 500هزار تا 12میلیون تومان هزینه کنید. گرچه این نوع چرخ‌های خیاطی از سیستم گلدوزی متفاوتی نسبت به انواع ایرانی برخوردارند، اما از نظر نوع عملکرد، تفاوتی با انواع تولید داخل ندارند و فقط به‌دلیل نام اینگونه برندهاست که با قیمت‌های بالاتر فروخته می‌شوند؛ حتی می‌توان گفت از نظر عملکرد در بسیاری از موارد کیفیت چرخ خیاطی تولید داخل مانند کاچیران بالاتر از انواع وارداتی است. انواع چرخ خیاطی فقط از چین وارد می‌شود اما برخی مونتاژ تایلند است که کیفیت آن از انواع مونتاژ داخلی هم پایین‌تر است. ژانومه تحت لیسانس فرانسه در تایلند تولید می‌شود و اصلا چرخ خیاطی فرانسوی، ژاپنی و... نداریم. قیمت چرخ‌های خیاطی صنعتی در بازار نیز بسیار متغیر است و از 2میلیون و500هزار تا 6میلیون تومان برای چرخ‌های راسته‌دوزی، چندده‌میلیون تومان برای انواع چرخ‌ اتوماتیک، نیمه‌اتوماتیک و دینام سرخود، تا 300میلیون تومان برای چرخ‌های گلدوزی صنعتی 12کله چینی و 600 تا 700میلیون تومان برای انواع چرخ‌ خیاطی صنعتی لحاف‌دوزی متغیر است.

سهم بازار تولید‌کنندگان داخلی چرخ خیاطی

رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت با بیان اینکه همانند بسیاری از کسب‌وکارها، حال و روز تولید‌کنندگان داخلی چرخ خیاطی خانگی نیز خوب نیست و میزان فروش این صنف به‌شدت کاهش یافته است، گفت: اکنون چند برند داخلی در این زمینه فعال هستند که شرایط خوبی ندارند، به‌نحوی که کاچیران به‌عنوان معروف‌ترین برند تولید‌کننده و صادرکننده ایران و خاورمیانه در تولید چرخ خیاطی خانگی که توانمندی بالایی دارد و می‌تواند تا 500نفر را مشغول به‌کار کند، با مشکلاتی مواجه است. عباس منزوی تأکید کرد که در گذشته نه چندان دور خط تولید این شرکت در کشور آلمان فعال بود و محصولات آن به امارات، عربستان، انگلیس و آفریقا صادر می‌شد، اما از دور نخست تحریم‌ها و با کمبود نقدینگی، این روند متوقف شده است. این تولید‌کننده که حدود 75درصد قطعات را ساخت داخل کرده و اکنون حدود30 تا  40درصد نیاز بازار را تامین می کند،  قادر است 400 تا 450 هزار دستگاه نیاز بازار داخلی به چرخ خیاطی خانگی را در صورت تامین سرمایه لازم توسط بانک‌ها تامین و حتی صادرات نیز داشته باشد . او تأکید کرد که ژانومه نیز توانسته با واردات قالب از چین، حتی بدنه این محصولات را در داخل کشور تولید و سوراخکاری کند. علاوه بر این، مارشال نیز که فقط با واردات قطعات و مونتاژ آن، چرخ خیاطی تولید می‌کنداین دو برند در مجموع حدود 15 تا 20 درصد نیاز بازار را تامین می کنند. منزوی تأکید کرد: علاوه بر برندهای ایرانی و برخی برندهای خارجی که محصولات آنها تحت لیسانس در چین تولید می‌شود، اکنون در بازار چرخ‌های خیاطی گلدوزی خانگی حدود 7تا 8برند چینی فعالیت دارند.

 معضل واردات چرخ‌های دست‌دوم‌

رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت، نیاز سالانه بازار کشور به چرخ خیاطی خانگی تا دو سال قبل  را حدود 400 تا 450هزار دستگاه قلمداد کرد و گفت: اکنون به دلیل افزایش نرخ دلار و گرانی این محصولات نیاز بازار با 250 هزار دستگاه کاهش یافته است. در مجموع اکنون 50 تا 60درصد نیاز بازار چرخ خیاطی خانگی از محل تولید داخل، حدود 20درصد از طریق واردات رسمی توسط تعاونی‌های مرزنشینی و حدود  25درصد باقیمانده از طریق قاچاق تامین می‌شود. منزوی تأکید کرد: تولید داخل چرخ خیاطی دستی فاقد صرفه اقتصادی است و نیاز حدود 300هزار دستگاهی بازار ایران به این محصول، کلا با واردات از هند تامین می‌شود. به گفته او، افزایش قیمت و تعرفه بالای واردات چرخ خیاطی گلدوزی خانگی موجب رواج قاچاق و ایجاد معضل واردات چرخ‌های خیاطی گلدوزی خانگی دست دوم از پاکستان و افغانستان شده است. چرخ‌های خیاطی خانگی که حدود 5 تا 10درصد نیاز بازار را تامین می‌کنند به‌راحتی در خیابان پیام تهران به مشتریان فروخته می‌شوند.

بن‌بست تامین چرخ‌ خیاطی صنعتی

 علاوه بر شرایط نامناسب تامین چرخ‌های خیاطی خانگی، فعالان صنفی تأکید می‌کنند که مسئولان برای واردات چرخ‌های خیاطی صنعتی که اصلا تولید داخل ندارند و 100درصد نیاز بازار با واردات تامین می‌شود، به بهانه‌های مختلف مجوز نمی‌دهند و مثلا می‌گویند اگر سال‌های 95 و 96 واردات داشتید، تنها با استناد به این واردات، به شما مجوز می‌دهیم. رئیس اتحادیه فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت اعلام کرد که برای واردات چرخ‌های خیاطی جدید، نبود سابقه، مشخصات، مجوز ساخت و ... را بهانه می‌کنند و مجوز نمی‌دهند. نوسان نرخ ارز نیمایی نیز واردات این کالا را با مشکل مواجه کرده است و موجب شده تا تعداد واردکنندگان چرخ‌های خیاطی صنعتی از 30 به 14تا 15نفر کاهش یابد و سرمایه‌های آنها راهی سایر بازارها شود که با این شرایط، اکنون بازار برای تامین چرخ خیاطی صنعتی با مشکل مواجه است. او تأکید می‌کند که اکنون شرایط بازار ماشین‌آلات به‌گونه‌ای است که باید بلافاصله بعد از واردات فروخته شود تا مجبور به فروش کیلویی به‌دلیل ماندگاری کالای وارداتی نشویم. منزوی تأکید کرد که نیاز سالانه بازار به چرخ خیاطی صنعتی وارداتی 300 تا 400هزار دستگاه است، اما فقط حدود 100تا 150هزار دستگاه از این کالا وارد می‌شود که موجب کمبود و افزایش شدید قیمت‌ آن در بازار شده است.

نبض بازار

قیمت چرخ خیاطی گلدوزی خانگی از یک‌میلیون و100هزار تا 3میلیون‌ تومان و چرخ‌های خیاطی دستی خانگی از 250هزار تا 400هزار تومان در نوسان است. اما درصورتی که خواستار استفاده از چرخ خیاطی خارجی با نام برخی برندهای معروف هستید، باید برای خرید یک چرخ خیاطی ژانومه از 3میلیون و 500هزار تا 12میلیون تومان هزینه کنید

گرمی بازار دست  دوم‌ها

  افزایش قیمت و تعرفه بالای واردات چرخ خیاطی گلدوزی خانگی موجب رواج قاچاق و ایجاد معضل واردات چرخ‌های خیاطی گلدوزی خانگی دست‌دوم از پاکستان و افغانستان شده است؛ چرخ‌های دست‌دومی که حدود 5 تا 10درصد نیاز بازار را تامین می‌کند و به‌راحتی در خیابان پیام تهران به مشتریان فروخته می‌شود.